Darts - Daddy Cool (1995)

Alternatieve titel: 16 Classic Tracks

1 stem

Label: Pickwick ‎

1. Daddy Cool - The Girl Can't Help It (2:31)
  2. Get It (3:00)
  3. Reet Petite (2:53)
  4. Shotgun (2:47)
  5. Don't Say Yes (2:35)
  6. Duke of Earl (3:44)
  7. Bones (2:59)
  8. It's Raining (3:48)
  9. Come Back My Love (2:28)
  10. Don't Let It Fade Away (3:29)
  11. Sh-Boom (Life Could Be a Dream) (2:37)
  12. Peaches 'N' Cream (2:33)
  13. Can't Get Enough of Your Love (3:30)
  14. Zing, Went the Strings of My Heart (3:08)
  15. Honey Bee (2:01)
  16. The Boy from New York City (3:05)
avatar van musician
Vooruit, eigenlijk zou ik het album 3,25*** willen geven.

Een wat bizar bandje, ik ben er een groot deel van mijn leven al een beetje van in verwarring. Wat is dit voor muziek, waar mag het onder worden geschaard?

Een vriend van mij in 1978, die liefhebber was van punk en wave, vond dit ook helemaal geweldig, daar komt mijn verwarring eigenlijk een beetje vandaan.

Het is gemoderniseerde jaren '30, '40 en '50 muziek, vlotjes en met een knipoog, dus met humor, gebracht. Covers zijn er ook genoeg, dus het meeste wordt zo herkend.

Het was één jaar (1978) echt geweldig voor Darts, met vier hits in de Top 40 (Daddy Cool, It's raining, Boy from NY city, Come back my love), nog een kleine hit begin 1979 en toen was het alweer helemaal voorbij, de hype met en rond Darts. Nooit meer wat geworden.

Maar wie waren hun kopers, wie brachten deze band aan de top? Het was zeker geen traditionele rockband uit dat jaar. Maar de muziek wijkt ook sterk af van alles wat neigt naar alternatieve muziek. Disco liefhebbers, die er ook in grote getale waren, lieten dit natuurlijk ook volledig links liggen.

En het was geen Nederlandse ziekte, in het thuisland Engeland scoorde men 3 nummer 2 hits op rij en bleven ze zelfs tot 1980 nog redelijk succesvol.

Ik moet toegeven, dat hun opnames uit die tijd glaszuiver klinken. Je er aan ergeren kun je niet, daar is het te vriendelijk en te vrolijk voor. Een jaar daarvoor (1977) hadden we Dr. Buzzards original Savannah band. Daar doet het mij een beetje aan denken.

Misschien valt het wel allemaal onder het kopje "het is één album leuk, daarna houdt het op" en is de formule uitgewerkt.
Ik hou het dan maar op deze verzamelaar.

avatar van heartofsoul
Oude doo-wop en rock and roll behoort tot mijn favoriete muziek, en Darts warmden die oude prak op. Hoewel ze dat lang niet slecht doen, is het natuurlijk niet "the real thing". Probeer liever eens een compilatie van oude r & r of doo-wop, is mijn advies.

avatar van LucM
Rock'n roll uit de jaren '50 was toen erg in en The Darts pasten met hun retrorock in dat straatje. Het is overigens niet abnormaal dat de punk & new wave-generatie de popmuziek uit de beginperiode omarmt vanwege de eenvoud en de kleinschaligheid (wat net ook de kenmerken van de punk zijn). Overigens heb ik dit album ook in mijn bezit en vind de muziek (toen en nu nog steeds) erg leuk en plezierig.