Virgin Steele - Life Among the Ruins (1993)

Label: Shark

1. Sex Religion Machine (4:43)
  2. Jet Black (4:12)
  3. Love Is Pain (3:52)
  4. Invitation (1:16)
  5. I Dress in Black (Woman with No Shadow) (4:46)
  6. Crown of Thorns (6:28)
  7. Cage of Angels (0:54)
  8. Never Believed in Goodbye (4:23)
  9. Too Hot to Handle (4:40)
  10. Love's Gone (4:27)
  11. Snakeskin Voodoo Man (5:15)
  12. Wild Fire Woman (4:43)
  13. Cry Forever (4:31)
  14. Haunting the Last Hours (0:54)
  15. Last Rose of Summer (4:21)
avatar van Sinner
Was Age Of Consent een "vergeten" Virgin Steele album, dan is Life Among The Ruins de cd die de meeste fans het liefst zouden willen vergeten. Na de problemen met Age of Consent en de teleurstellende verkoop besloot Defeis het over een andere boeg te gooien en koos op deze cd voor een meer Whitesnake-achtige aanpak. Weg zijn dus de epische power metal songs ten faveure van een meer hardrock/blues geluid. Iets wat Defeis niet echt afgaat.

Life Among The Ruins klinkt gewoon geforceerd en als een hopeloze poging om toch maar een beetje geld binnen te brengen (iets wat overigens ook mislukt). Er zijn wel nog een handvol songs die het beluisteren waard zijn (in de vorm van Sex Religion Machine, Jet Black en I Dress In Black) maar het is toch vooral heel grappig om de man die op voorgaande albums over the burning of rome zong hier een aantal kwijlerige liefdesliedjes te horen brengen.

Defeis is absoluut geen Coverdale, en dat zal hij zelf ook wel gemerkt hebben want de volgende Virgin Steele cd, The Marriage Of Heaven and Hell, is weer een teruggang naar de epische metal van weleer. (en een erg geslaagde ook nog eens). Wat betreft Life Among The Ruins - enkel en alleen voor de completisten - de rest mag hier echt wel aan voorbijgaan.

avatar van lennert
Toch zeker geen verkeerd album. De productie is voor het eerst goed (let op de verdeling tussen de instrumenten) en voor de Whitesnake liefhebber is er weldegelijk wat plezier te beleven aan nummers als Sex Religion Machine en Crown Of Thorns. De ballads Never Believed In Goodbye en Cry Forever zijn daarnaast helemaal de moeite waard. Een aantal nummers als Last Rose Of Summer zijn daarentegen echt over the top. 3,5 sterren

Guitars & Wings
Een van de eerste kennismakingen met deze band. Ik was zeer positief verrast, eigenlijk. Zoals boven reeds vermeld: richting whitesnake met een metal randje. Epische metal is soms leuk, maar niet te vaak.

avatar van vielip
Samen met de 2 Heaven & hell albums vind ik dit hun best genietbare album. Het klinkt als een klok qua productie en ook de (meeste) nummers mogen er zijn. De aandacht naar dit album werd getrokken toen ik het fantastische Love is pain op de radio hoorde. Ik hoorde gelijk dat het DeFeis was maar had geen idee op welk album het nummer stond. Deze dus zo bleek. Minpuntje is dat het album me te lang duurt. 10 of 11 tracks was beter geweest naar mijn mening.

avatar van lennert
Interessant. Ik heb dit album nooit zo'n ramp gevonden om uit te zitten, maar vandaag de dag valt het me helemaal op hoe tof ik het stiekem eigenlijk vind klinken. Begrijp me niet verkeerd, want ik blijf de hair metal altijd minder vinden dan de epische heavy metal van later, maar dit album klinkt gewoon als een klok. Een betere productie dan dit album heeft Virgin Steele volgens mij ook nooit gehad, met heerlijk heldere baspartijen, mooie volle drums en een paar fantastische gitaarsolo's. De teksten zijn stuk voor stuk werkelijk verschrikkelijk, maar in al die cheezyheid kan ik toch ook nog best wel waardering opbrengen voor het feit dat DeFeis in 1993 dacht dat dit een goed idee was.

Er staan een aantal pareltjes op, waarbij vooral Crown Of Thorns er flink tussenuit springt. Superieur gitaarwerk en steeds opzwepender wordende drums. Qua powerballads vind ik Never Believed In Good-Bye en Cry Forever echter ook ijzersterk, terwijl Sex Religion Machine en I Dress in Black (Woman with No Shadow) gewoon lekker rocken. Ik trek Last Rose Of Summer echter nog steeds niet en zal dit ook altijd verschrikkelijk blijven vinden. Verder moet ik toegeven dat ik als liefhebber van oude Bon Jovi toch steeds meer kan genieten van dit album.

1. Noble Savage
2. Guardians Of The Flame
3. Life Among The Ruins
4. Virgin Steele
5. Age of Consent

avatar van RuudC
Pure stadionrock

Dat Virgin Steele anno 1993 met deze bak kitsch nog zieltjes probeert te winnen, is verbazingwekkend. Let wel, deze camp is wel goed uitgevoerd. Alle clichés worden van stal gehaald en de sogns zitten prima in elkaar, maar het is wel ongelooflijk zielloos. De band weet de trucjes wel heel goed toe te passen, maar het zorgt hier regelmatig voor rillingen over de rug. De afsluiter houd ik niet vol. Zo zoet dat de glazuur van de tanden springt.

1. Guardians of the Flame
2. Noble Savage
3. Virgin Steele
4. Life Among The Ruins
5. Age of Consent

avatar van Brutus
Het gros van de nummers is Zoetsappig./Tenenkrommend. Ik hoop niet dat de albums hierna van hetzelfde niveau zijn.

1. Guardians of the Flame
2 .Noble Savage
3. Age of Consent
4. Virgin Steele
5. Life Among the Ruins

avatar van Lau1986
Ik vind dit een vermakelijk album. Sowieso hou ik wel erg van DeFeis zijn stem. Daarnaast klinkt de muziek goed en zitten er een aantal lekkere nummers tussen.

Wat een fantastische plaat. En wat een verrassing. Ik heb al hun andere platen en was een beetje sceptisch om deze te kopen. En het klopt. Het lijkt helemaal niet op Virgin Steele, eerder op Whitesnake en Van Halen. Maar wat zitten de songs goed in elkaar. Geef het een kans als je niet kortzichtig bent!