Rowwen Hèze - 't Beste van 2 Werelden (1999)

Pop / Roots
Label: HKM

1. Rowwen Hèze (3:40)
  2. Bestel Mar (3:08)
  3. 't Roeie Klied (3:37)
  4. En Dan Is 't Mar Dom (3:22)
  5. De Neus Umhoeg (4:51)
  6. Kroenenberg (2:25)
  7. Klompendans (2:59)
  8. Lucht (2:25)
  9. The Moon Is Mine (3:40)

met Flaco Jiménez

10. Henk Is Enne Lollige Vent (2:32)
  11. Heilige Anthonius (4:05)
  12. She Stole My Accordeon (3:13)

met Flaco Jiménez

13. Zondag in 't Zuiden (4:31)
  14. Blieve Loepe (3:45)
  15. Limburg (4:08)
  16. Auto, Vliegtuug (3:57)
  17. Auto, Vliegtuug (2:44)
  18. Nacht (3:47)
  19. Water (3:06)
  20. Liefde (3:37)
  21. Ik Wer Alt (3:04)
  22. Goud (5:01)
  23. De Peel in Brand (3:13)
  24. De Moan (3:14)
  25. IJzeren Thijs (3:00)
  26. Dichter bij Ow (3:27)
  27. Blieve Loepe (4:10)
  28. Twieje Wurd (3:25)
  29. Zwarte Plak (4:10)
  30. Wakker Were (3:49)
  31. Ien Minuut (4:52)
Echt wel lekker om naar te luisteren, vooral de theater CD is erg mooi

avatar van Nicolage Rico
Lekker nummer dat Auto, Vliegtuug, alleen een beetje overdreven om dit nummer 2x op deze cd uit te brengen.

Toine Rorije
Het ziet er inderdaad wat raar uit, maar het is dus zowel het laatste nummer van de 1e cd als het eerste van de 2e (dan dus theaterversie). En die theatercd is inderdaad erg mooi.

avatar van Nicolage Rico
Toine Rorije schreef:

Oke, het klopt dus wel. Ik vind het overigens een topnummer! Één van de beter van Rowwn Hèze.

Auto-Vliegtuug vind ik de beste track.

Ik ben een Rowwen Heze fan, en vind dit een van de beste albums van ze. Favoriete nummers: Klompendans, Blieve Loepe, Ien Minuut.

dat vind ik niet gek
het is een best of....

De inzet in het theater bij de Peel in Brand ... overigens mijn all-time favorite van de band.

Toen ik nog hiel klein waas en van 't leeve niks begreep, allien mar speulde, oot en sleep

ik ga ze de 29ste zien

ik ga ze de 29ste zien

Ik ook

Leuke compilatie trouwens, een stukje completer ook dan Kilomeaters.

op het OLS? Dat meen je niet

op het OLS? Dat meen je niet

Op het OLS inderdaad, op een steenworp afstand van waar ik woon

avatar van psychonaatje
Toine Rorije schreef:
En die theatercd is inderdaad erg mooi.

Ik heb ze twee keer in het theater mogen zien en in het theater zijn ze echt ontzettend goed. Die rustige nummers komen zoveel beter tot hun recht daar. Inderdaad De Peel in Brand, maar ook nummers als Blieve Loepe en Zwarte Plak zijn pareltjes van de mooiste soort. Die teksten zijn zo ontzettend sterk. Ik had in het theater regelmatig kippenvel en een brok in mijn keel.

MetalDex
DutchViking schreef:
Op het OLS inderdaad, op een steenworp afstand van waar ik woon

Meen je niet, ik kom ook uit Nederweert, het beste plaatsje in Nederland

Het OLS dit jaar moet ik helaas voorbijlaten gaan, maar een paar jaar geleden toen het OLS op Boshoven was heb ik ze wel gezien en afgelopen januari in de Bosuil ook, en het is altijd weer een feest
Veel plezier volgende week!

avatar van wouter8
Dank u, dat zal zeker wel lukken

avatar van rudiger
deze band staat altijd garant voor `n enorme stemmings muziek , staan hun beste liedjes op.

Ik vind Auto Vliegtuug juist de minste van de theater-CD, een beetje erg simpele tekst...Verder zijn het allemaal pareltjes: Ien Minuut, Blieve Loepe, en niet te vergeten: GOUD!!!

avatar van klaezman

Ik ben opgegroeid in D'ind-j, dat is vele malen beter en mooier

Lekkere verzamelaar van Los Limbos. In tegenstelling tot anderen hier vind ik Auto, Vliegtuug een spuuglelijk nummer. Van de overige nummers kan ik echt ontzettend vrolijk worden.

De Peel In Brand, Nacht en Twieje Wurd zijn echt pareltjes van de Nederlandse muziek. Het mooiste vind ik echter Wakker Were. "S'nachs is ut moeier dan overdaag!" Hoe je met simpele bewoordingen grootse verhalen kunt vertellen, dat is een kunst die Jac Poels tot in de perfectie beheerst.

klaezman schreef:
Ik ben opgegroeid in D'ind-j, dat is vele malen beter en mooier

Vind je het gek Dat is gemeente Nederweert

MetalDex
Tja, daar kunnen zij ook vrij weinig aan doen (En ik zal de laatste zijn die Wieert mooier gaat vinden dan Ne-jwieert, hoewel het komende weken hier wel te doen is )

Uitstekende verzamelaar is dit trouwens, vooral een must voor de theater-cd (ik ben nog steeds op zoek naar info om D.A.D.P.G.S. toe te kunnen voegen) en de nummers die nooit op album zijn uitgebracht - The Moon Is Mine en She Stole My Accordeon zijn mooie covers die de roots van RH tonen en natuurlijk de hit Auto, Vliegtuug. Heerlijke rustgevende coupletten heeft dat nummer, een beetje romantisch à la Goud.

avatar van Gert P
Dit is een band die beter uit de verf komt dan de studio opnames.
Live zijn ze lekker swingend.
Aardige verzamelaar dit.

Auto Vliegtuug(!!!), peel in brand en neus omhoeg zijn echt meesterlijk! KAn ik echt van genieten! November is trouwens ook echt mooi, maar die staat er niet op helaas...

Ohja ik kom niet uit limburg!

avatar van mnrk
Een lekkere verzamel cd...met idd Auto Vliegtuug als beste track (persoonlijke mening)

avatar van Madjack71
Prima verzamelaar en uiterst genietbaar. Weinig zwakke momenten en een degelijke kennismaking met het ondertussen grote oeuvre van deze Limburgse kanjers.
Rowwen Heze heeft bewezen over de jaren een stayer te zijn, die buiten hun taalgebied een grote schare fans heeft weten te vergaren. Dat doe je door goede muziek te maken en dat kunnen ze. Americana/Tex Mex past heel goed bij het Limburgse streekgebeid, dat in combinatie met de charismatische Jack Poels en diens mooie teksten, heb je hier wel een leuk album in handen.

Rowwen Heze klassiekers genoeg op dit album met nummers als: Bestel MAr/En dan is 't mar dom/De neus umhoeg/Kroenenberg en natuurlijk de pinkpop klassieker; Henk is Enne Lollige Vent. Destijds hen daar live horen optreden en met een jointje in de bek, die luidkeels meegekalt. Zo staan er nog wel meer mooie nummers op. Prima om in huis te hebben, als je nog niets hebt van RH.

avatar van Raggie
Mensen vinden deze band altijd een vreemde eend in de bijt tussen mijn andere favoriete muziek. Maar ik denk dat ook dat veel mensen alleen de feestkant van deze band kennen en niet de prachtige eenvoud van hun rustige nummers die mij doen denken aan een gezellig terras in de zomer in een bruisende stad....

Hendrik68
Altijd mooi om te zien hoe een band zich in psotieve zin kan ontwikkelen. De Tex-Mex invloeden vind ik natuurlijk geweldig, maar het is kwalitatief ook steeds beter geworden. De laatste tijd ben ik ze een beetje uit het oog verloren. Samen met Skik een van de meeste pure bands van ons land.

Gregson
Ik heb destijds het singletje gekocht van 'Auto, Vliegtuug'. Werkelijk prachtig nummer van de heren. Mooie songtekst, mooie instrumentatie en die opbouw naar het eind deel. Klasse! Vandaag maar weer eens uit mijn platenkast getrokken om vervolgens keihard te draaien!

Ik was laatst door een vriend uitgenodigd voor een concert van Rowwen Heze. Nou is een concert van RH doorgaans één groot feest, ook al door die pogoënde jongeren dichtbij het podium, dus begrijpelijk dat ik hierna besloot dat een CD zoals dit niet in mijn platenkast mocht ontbreken. Ik heb voor alles bij elkaar 15 euro deze dubbel-CD en nóg een CD van ze gekocht.
Dit is dus een dubbel-CD. Het eerste schijfje bevat bekende studionummers, Vanaf nummer 17 bovenaan de pagina aangegeven betreft het op het tweede schijfje een registratie van Rowwen Heze in het theater.
Wel vind ik hun muziek in de studio een stuk minder dan live. En in het theater op CD 2 vind ik ze ook minder dan bij een gewoon concert, en daarbij; je moet er zelf bijzijn.