Saliva - In It to Win It (2013)

Alternatieve titel: Rise Up

Label: Rum Bum

1. Animal * (2:53)
  2. She Can Sure Hide Crazy (2:59)
  3. In It to Win It (3:59)
  4. Choke (3:30)
  5. Redneck Freakshow (3:10)
  6. Lost (3:45)
  7. 1000 Eyes (3:32)
  8. Flesh * (3:18)
  9. The Enemy (2:56)
  10. Rise Up (3:08)
  11. I Don't Want It (3:31)
  12. I.D.N.A.E. * (3:23)
  13. No One but Me (4:53)
  14. Army * (3:08)
  15. Closer * (3:22)
avatar van james_cameron
Eerste album met nieuwe zanger Bobby Amaru. Hij vervangt Josey Scott nadat deze de band in 2011 verliet om een christelijke (!) solocarrière te beginnen. Niemand zal Scott missen, denk ik zo, want Amaru is feitelijk een betere zanger. De muziek is wel wat gelikter en commerciëler geworden, maar behoudt gelukkig nog wel een ruig en stevig randje, zodat het allemaal net niet te zoetsappig wordt. De plaat staat vol met makkelijk te behappen meedeiners, die evenwel goed in elkaar steken. De volle en vette produktie zorgt er daarnaast voor dat de songs maximaal goed uit de verf komen. Het beste vind ik de twee opeenvolgende, meer ingetogen nummers Lost en 1000 Eyes, waarin Amaru op overtuigende wijze laat horen dat hij zich nu al opperbest thuisvoelt binnen de band.