Thom Smith - Back to Outland (2013)

Electronic / Hip-Hop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Shadows of the Past (2:59)
  2. High Pressure (3:50)
  3. Forest Lullaby (2:46)
  4. Living in the Wild (2:33)
  5. Sharp Edges (1:57)
  6. Elemental Focus (3:16)
  7. End of Time (3:26)

avatar van Septua
Positieve review over de EP, kan je al een klein beetje lezen wat je kan verwachten. Of je luistert stiekem naar de singles op youtube, omdat het kan!

avatar van Septua
De derde review alweer, krijgt gewoon een dikke vette 4,35 (8,7). Ik hoop, als jullie dit project gaan beluisteren, dat jullie er net zoveel plezier uithalen.

tuktak
Youtube klinkt iig leuk! Vooral de opbouw en het idee van Elemental Focus leuk gedaan. Video ervan ook wel passend, alleen vanaf 2.42 vind ik het jammer, de flits die meegaat met de bass is wat mij betreft een beetje cheasy en haalt de kracht ook uit de bass. Persoonlijk zou ik het (van wat ik ervan gehoord heb) nog wat duisterder willen horen, namen die in me opkomen in dezelfde richting zijn ASC, Synkro, Dan HabarNam en Consequence. Zeker doorgaan in die stijl zou ik zo zeggen!

tuktak schreef:

Dankjewel! Voortaan geen flitsen meer!

Er staan zeer duistere nummers op de EP, je krijgt van mij morgen een privé berichtje als de EP uitgebracht is.

avatar van René.
Het gaat me allemaal net iets te traag. Ik heb de hele tijd het gevoel alsof het op het punt staat echt los te gaan maar dat doet het dan niet. Ik vind dat stukje van 2:34. tot 2:42 in 'Elemental Focus' heel tof klinken.
Wat niet betekent dat de rest niet goed klinkt, ik kan er prima naar luisteren maar dat is gewoon iets te rustig voor m'n smaak.

avatar van Septua
Dag iedereen, ik zou het ontzettend waarderen als je mijn EP een kans geeft met een goede mening.

Download / Luister de EP hier: http://opin.bandcamp.com/al...

René. schreef:

Ontzettend bedankt voor het luisteren. Ik zie eigenlijk ook dat jij van de rauwe hip hop houdt, dat kan je hier niet vinden nee!

bennerd
Hij staat nu in de rotatie. Wel op niet al te degelijke laptopspeakers, maar iets beters zit er voorlopig niet in.

avatar van 2MY
2MY
Begonnen met de twee op youtube... Geen idee of de clips ook zelf hebt gemaakt, maar het spel tussen beeld en geluid is zeer geslaagd en werkt zelfs hypnotiserend. De rustige beat helpt daar allicht ook wel bij. Die flitsen en het ruiseffect op beeld werkt bij mij dus wel. Nog nooit zo gebiologeerd zitten staren naar clips waar eigenlijk niet echt veel in gebeurt

Het album gaat ook hier in rotatie!

2MY schreef:

Het album gaat ook hier in rotatie!

Ik had die clips zelfs in elkaar gezet en met de mobiel opgenomen. Super tof dat het je aandacht vasthield.

avatar van -SprayIt-
Helemaal beluisterd. Al met al een goed neergezette EP. Elemental Focus is een sterke track, mooie opbouw, spannende klanken. Je speelt goed met links en rechts, het klinkt organisch en gevarieerd. Wel klinkt het als een eerste ontwerp, een schets. Het is dan ook een EP. Vooral de drie laatste tracks klinken veelbelovend, vind ik. Meer de duistere ambient kant. Zoals je zelf al aangaf in je PM, "een ambient/hiphop/electronic projectje", het is nog niet helemaal duidelijk welke kant het op gaat en wat het is. Als grafisch vormgever wil ik nog wel even kwijt dat ik qua opmaak de tekst op de hoes vreselijk vind. Het font, dat Illustrator bloemetje achterlangs, het doet voor mij af aan de beleving. De clip van Elemental Focus is tof. Mijn vriendin zei net spontaan "klinkt goed dit". Complimenten dus, benieuwd wat er verder gaat komen.

Sietse
ff downloaden.

avatar van Don Cappuccino
Lekker rustgevende ambient. Vooral Forest Lullaby beviel me met zijn zweverige klanktapijten in combinatie met een pulserende baslijn en stoffige drumbeat. De sfeer is heel mysterieus, bijna psychedelisch. De texturen zijn gelaagd, op Living In The Wild komen gestaag steeds meer lagen tevoorschijn, vooral de echo's rond 1:40 zijn vrij onheilspellend. Op Sharp Edges komen de hip-hopbeats tevoorschijn in combinatie met die ambient. Elemental Focus is dan meer iets etherisch in de positieve zin. De synths leggen een warm klanktapijt neer waarover een rustige beat wordt gezet. End Of Time heeft zoals de titel al zegt een end of the world-vibe, erg duister en op sommige momenten episch. Erg gave manier om de EP af te sluiten en de luisteraar lekker verloren achter te laten.

Ik heb 20 minuten geboeid geluisterd naar Back To Outland, dat is in ieder geval al een positief punt. De eerste twee tracks zijn niet helemaal mijn ding, vanaf Forest Lullaby vind ik het interessant worden. De hoes is niet mijn smaak maar hij past wel bij de muziek. Hij gaat in mijn rotatielijst.

Back to Outland begint als een kruistocht.
Filmmuziek waarbij slaven aangevoerd door een grote trom een schip in beweging brengen.
Op zoek naar te hervormen gebieden.
Thom Smith is een ontdekkingsreiziger.
Hij neemt ons mee in zijn exotisch regenwoud.
We slaan ons een weg omgeven door vreemde beluiden.
Op het moment dat je lijkt weg te trippen bij Living in the Wild wordt je wakker geschud.
Vervolgens wordt het allemaal een stuk duisterder.
Het eiland heeft je in bezit genomen.
Een soort van Middeleeuwse variant op de serie Lost.
Het geheel doet mij wel wat denken aan de soundtrack van Until the End of the World.
Living in the Wild en Sharp Edges spreken mij het meeste aan, lekker duister.
Die stem door End of Time gemixt vind ik minder.
Verder een mooi verrassend geheel, al hoor ik de Hip-Hop niet echt terug.

avatar van Septua
Ik ben erg blij dat jullie de muziek kunnen waarderen, aangezien dit totaal afwijkt van wat ik normaal doe was ik erg onzeker over wat jullie ervan zouden denken. Gelukkig is het allemaal zeer positief!

-SprayIt- schreef:

De cover is ook gemaakt door mijzelf, normaal doe ik niets aan hoesjes, maar kon geen geld meer missen voor een professioneel oog. Gelukkig is het maar een EP.

avatar van kobe bryant fan
Back To Outland

Het debuut achter alias 'Thom Smith' een project dat het oude pad van Opin vaarwel zegt en donker, atmosferische ambient verwelkomt.
Wat me al van bij de beginnoten opvalt is dat Opin zich hier meer lijkt thuis te voelen, hij schetst een heel verhaal. Voor hem is het een levensverhaal voor mij eerder een donker, naargeestig verhaal waar je er alleen lijkt voor te staan. Thuis voelen als luisteraar zit er dus zeker niet bij en laat dat nou één van de mooie dingen aan ambient zijn. Nee geen relaxende pads om eens lekker bij te liggen, maar donkere, naargeestige haast claustrofobische sounds die van overal lijken te komen maar uiteindelijk toch wel één stroming te vormen.

De stroming waar Opin nog meer dan zijn vorig werk de touwtjes in handen heeft.
Hoe de geluiden samenvallen is fantastisch. De choirs die soms zoals in End Of Time plots agressief invallen. De prachtige cello in de opener die gewoon door merg en been gaat, enz.
Op het eind komt er een naargeestige robotstem in die haast lijkt via een slechte mobielverbinding probeert zijn laatste hulp lijkt in te schakelen om zijn leven te redden, maar je voelt het vanaf dat de stilte doorbreekt: alle hulp kwam te laat.

avatar van Dorstlesser
Was niet heel erg gecharmeerd van de promotie-spam in m'n inbox, maar toch geluisterd, en klinkt prima! Bravo, ga zo verder, hoop dat jullie genoeg steun vinden om dit door te zetten in de culturele woestenij die Nederland is.

avatar van Silky & Smooth
Eindelijk deze in volledigheid beluisterd! Ik had al eerder snippets/previews gekregen, maar toen was al duidelijk dat het een geheel moest zijn om er over te kunnen oordelen. Dus hierbij:

De donkere, melancholische sfeer wordt echt sterk neergezet door Opin. Dit is het grote pluspunt met een uitroepteken. Echt een knap staaltje werk, de emotie van de muziek komt echt aan.
Nu ben ik echter niet zo'n ambient-liefhebber, dus dergelijk muziek wordt voor mij al snel saai. Al is 'saai' misschien een groot woord, maar de muziek verdwijnt naar de achtergrond. Ik heb vanaf het begin al gevonden dat deze muziek de potentie heeft om spannender te worden. Meer twists en verrassende overgangen tussen rust/chaos en licht/duisternis. Opin zou het verhaaltje van Deric nog sterker uit kunnen beelden, om het zomaar te zeggen.

Dit is mijn bescheiden mening, maar ik zie echt de mogelijkheid om deze muziek nog meer tastbaar te maken!

Ik denk steeds bij dit album, dat ik te maken heb met een solo album van de zanger van Editors.

tuktak
Paar keer beluisterd en ik blijf wel bij mijn eerdere mening. Uiteindelijk moet je gewoon je ding doen met wat je zelf goed vind natuurlijk, zeker hiermee doorgaan, maar de namen die ik al aanhaalde bv zitten in dezelfde hoek en dan met retestrakke producties en hier en daar een superverfijnde diepe bass. Je komt zo te lezen uit de hiphop dus volgens mij is dat ook een gouden combo om nog een stap verder mee te gaan (dit soort shit dus).