Monomyth - Monomyth (2013)

Label: Burning World

1. Vanderwaalskrachten (11:41)
  2. Vile Vortices (9:02)
  3. The Groom Lake Engine (11:20)
  4. Loch Ness (10:31)
  5. Huygens (17:04)
  6. Particles * (17:06)
avatar van trebremmit
Nieuwe Nederlandse spacerock band, vergelijkbaar met 35007!

Nu te beluisteren op de luisterpaal, klinkt erg goed moet ik zeggen.

Monomyth

avatar van Don Cappuccino
Ik heb hem ook beluisterd via de Luisterpaal en hij is inderdaad erg goed. In tegenstelling tot veel instrumentale bands weet Monomyth echt een avontuur van een uur te creëren. Ze komen drie keer in de buurt, deze band wil ik wel live gaan zien!

avatar van trebremmit
Ken je 35007 ook? Moet je zeker eens opzoeken als je dit goed vindt.

avatar van crosskip
Vandaag ook de eerste luisterbeurt gehad, welke gelijk goed beviel. Lekkere spacende krautrock welke inderdaad de volledige speeltijd interessant blijft. Ik ben er 1 november in de Effenaar in ieder geval bij!

avatar van jurado
...mmm. Heb al eens wat dingen gehoord van dit orkestje en dat deed mij tot dusver behoorlijk weinig. Verstokte 40'ers spacerock van het saaiste soort.
Ik irriteer mij ook , al jaren trouwens,mateloos aan de kinderlijke Bent Sæther verheerlijking van bassist/guitarist Selwyn Slop. Dat werkt ook niet echt mee.
Enfin,eerst maar eens beluisteren.

trebremmit schreef:
Ken je 35007 ook? Moet je zeker eens opzoeken als je dit goed vindt.

De tip had ik @ Don Cappuccino al eens gegeven, maar volgens mij heeft ie er nog niet veel mee gedaan....

avatar van Don Cappuccino
Jawel, ik heb het album Liquid toen beluisterd. Dat vond ik erg goed.

Had ze op Roadburn al gezien, en nu is de plaat er dan eindelijk!

Heerlijke, ongecompliceerde spacerock verpakt in lange nummers met een rustige opbouw. Zo lust ik er wel meer

avatar van Thin Air!
Normaal ben ik niet zo'n fan van alleen maar instrumentale muziek maar dit klinkt echt goed....en afwisselend genoeg.
Spacerock wat soms neigt naar een andere favo band van mij: Amplifier.
Deze gasten wil ik wel eens live zien!

avatar van crosskip
Had ze vorige week willen zien in de Effenaar, maar dat concert was helaas afgelast. Gelukkig treden ze komende tijd nog een stuk of 5/6 keer in Nederland, dus dikke kans dat jij en ik ze ergens nog kunnen zien

Een debuutplaat om van te smullen! Heb 'm nu echt al vaak geluisterd, op dit moment staat ie aan op kantoor. De ietwat scheven gezichten van mijn collega's neem ik maar even voor lief.

Het enige wat mij weerhoudt van het geven van de volle 5 punten is het feit dat de opbouw bij alle nummers vrijwel gelijk is. Maar... misschien is dit ook de reden dat het zo lekker wegluisterd, en de melodietjes in je hoofd blijven hangen.
Ik hoop dat een opvolger niet al te lang op zich laat wachten

avatar van Don Cappuccino
Lees mijn recensie van Monomyth op Zware Metalen.

Monomyth bestaat nog maar sinds 2012 maar als je kijkt naar het muzikale verleden van de band kunnen we zeggen dat we te maken hebben met ervaren muzikanten. Drummer Sander Evers speelde in 35007, een band uit Eindhoven die een erg goede status had in het spacerockwereldje. Het debuutalbum van Monomyth is al een tijdje uit bij Burning World Records...

Alleen het eerste nummer vind ik wat minder, maar sowieso het beste Nederlandse album van 2013.

avatar van freitzen
Erg leuk dit! Gehoord in een platenzaak en ik was meteen gegrepen. Ik wachtte op de zang en bleef ondertussen wat zoeken in de cd-bakken, maar die kwam dus niet. Ook helemaal niet erg verder want dit album blijft gewoon over de volle lengte boeien, in tegenstelling tot wat ik ken van 35007. Het laatste nummer is het hoogtepunt.

avatar van Norrage
En een recensie van dit weergaloze album:

Monomyth is zo'n spacerock band. Je weet wel, zo'n band die Pink Floyd probeert na te doen. Een vleugje King Crimson en een toefje Neu! er bij voor de afwisseling. En dan alsnog nog modern wil klinken door er af en toe een bliepje of een synthje in te vermengen. Aan dat soort bands heb ik dus een grafhekel. Het is kwalitatief allemaal bijzonder hoogstaand, maar het komt op mij niet over, vooral omdat het al snel zo gedateerd klinkt door het veel te overduidelijke gekopieer.

Hoeveel anders is Monomyth? Niet veel. Maar hier werkt het. Ze gooien er ten eerste geen laffe zang in. Instrumentaal pur sang, geen gedoe. Geen vervelende synths. Gewoon dampende, dreigende, stuwende en bovenal hypnotiserende instrumentale rock, met louter tijdloze instrumenten. Bovendien, het hele album herbergt een soort repeterende, onderhuidse groove, welke zich steeds in een net wat andere gedaante weet te hullen.

En dat verdeeld over 5 oersterke knallers van een nummers. Het begint met "Vanderwaalskrachten" (een betere titel kan je niet bedenken natuurlijk, al komt de band Van der Graaf Generator in de buurt; zeker ook een invloed, trouwens), een epische en als een waar post-rock nummer opgebouwde climax. Daarna komt "Vile Vortices", waar de Pink Floyd invloed wellicht nog het sterkst opgemerkt wordt en waarbij de lijn van de opener wordt doorgezet, maar net wat anders. Deze twee openers duren bij elkaar al 20 minuten maar we zijn nog niet eens op de helft. Nu komt "The Groom Lake Engine". Deze lijkt echt als een soort brug te dienen, een brug in de gedaante van een allesvernietigende gitaarmuur en misschien nog wel het meest spacy geluid van het album, opbouwend naar het absolute hoogtepunt van het album: "Loch Ness, het epicentrum. We horen subtiele baslikjes, spacy orgel-spel, steeds meer dreigende en echoënde gitaren; opbouwend naar een onheilspellend en ontsporend einde.
En als je denkt dat dan het mooi geweest is, we zijn tenslotte best euforisch al, komt het meest up-tempo, rockende nummer nog een welgetelde 17 minuten om de hoek kijken: "Huygens". Krautrock in optima forma, een ode aan Neu!, met steeds weer terug terugkerende thema's en een werkelijk waar briljante afsluiting.

Monomyth laat op hun zelf-getitelde album met verve horen dat ze, tenminste binnen Nederland, de absolute heersers van de spacerock zijn. Op zich niet vreemd, want deze band is een samensmelting van zo ongeveer alle Nederlandse spacerock bands die ooit bestaan hebben, waaronder drummer Sander Evers van 35007. Ze combineren de beste elementen van hun inspiraties tot een boeiend geheel, en tillen de kwaliteit van het album precies over het randje van herhaling heen. En hoe fantastisch moet dit live wel niet zijn? Vier sterren, die ze waarschijnlijk zelf uit de ruimte hebben meegenomen.
Pat-sounds: Album Monomyth - Monomyth (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van spoiler
Vandaag op vinyl gekocht...............................................gruwelijk wat een heerlijke plaat!!! Ik had al wat online beluisterd en dat beviel erg goed.
Vandaag liep ik dus bij Sounds (erg leuke zaak) in Tilburg binnen en daar lag deze dus spontaan in de bakken.
Deze gaat dus nog regelmatig op de platenspeler draaien!!

avatar van freakey
Vandaag ook gekocht op vinyl. De cd had ik al maar een extra stuk van over 17 minuten is toch wel erg interessant. Overigens gekocht na een FANTASTISCH optreden in Effenaar. Na een ook al geweldig Red Fang optreden... mooie avond!!

avatar van spoiler
En ik heb onlangs gelezen dat de volgende plaat al in aantocht is en ergens in september zou verschijnen via Suburban.
Kan niet anders dan weer erg goed zijn.

avatar van robbizzel
Enorme fan nog steeds van 35007, 1 van de beste bands in het genre wat mij betreft ( en dat van Nederlandse bodem ). Dit ken ik echter niet, ga het snel eens beluisteren.

robbizzel schreef:

Monomyth - Vanderwaalskrachten - YouTube

Nieuwe LP reeds besteld. Het wordt dit keer een enkelaar met een speelduur van drie kwartier. En hopelijk was ik op tijd voor een gesigneerd exemplaar
Voorproefje:

Monomyth - Collision

avatar van notsub
Ik hoop ze eens live te zien, want mijn ervaring is dat de hypnotiserende werking dan in het kwadraat zijn werk doet. Hier zit al genoeg drive en spanning in, zang mis je niet. Technisch klinkt het simpel, maar daar gaat het ook niet om. De sferen en overrompelende ritmes doen wat ze moeten doen: grooven.

notsub schreef:

Vlug doen sub, ik vond het een sensatie!

Ja, zeker gaan zien!
Ze treden regelmatig op, kijk maar op hun pagina.
Ik geloof dat ze in februari weer in het Patronaat te Haarlem staan

avatar van Fred Zed
Pink Floyd meets Motorpsycho maar dan zonder de zangpartijen. Flink gelayerde nummers, spacy songs met een synth om het geheel te binden tot een trip in je brein. Nog maar net ontdekt, hoop ze ook eens live te zien ergens in de toekomst, psychonauts united.

Robbiev
Nou moe, kom ik net achter het bestaan van deze geweldige band. ben een grote liefhebber van 35007/stoner/space.etc.
Ze komen naar m'n stadje Leiden 12 februari in den Nobel (spiksplinter nieuwe concertzaal).
Heb bij Plato dit album samen met Further op vinyl besteld. Vandaag opgehaald en dit album is de witte vinyl versie...

avatar van spoiler
Live zijn ze ook echt geweldig goed Robbie!!

Robbiev
Ik ga het zien, ik ga het zien