Destroyer - Destroyer's Rubies (2006)

Canada
Label: Merge

1. Rubies (9:25)
  2. Your Blood (4:15)
  3. European Oils (4:55)
  4. Painter in Your Pocket (4:10)
  5. Looter's Follies (7:26)
  6. 3000 Flowers (3:46)
  7. A Dangerous Woman Up to a Point (6:02)
  8. Priest's Knees (3:08)
  9. Watercolours into the Ocean (4:46)
  10. Sick Priest Learns How to Last Forever (5:53)
Kan niet wachten tot dit album eindelijk eens uitkomt. Your Blues was geweldig en wat ik tot nu toe heb gehoord van dit album klinkt ook weer super. Is deze misschien nog beter Yak?

Yak
Dit album is enigszins ongrijpbaar (zijn we wel gewend van Destroyer), maar toch weer net zo sensationeel als Your Blues en Streethawk. Misschien zelfs beter, en in vergelijking met Your Blues een heel stuk minder 'kaal'.

Wat schrijft die Dan Bejar curieuze, schitterende songs zeg. Rubies, European Oils, het voortjakkerende 3000 Flowers, en misschien wel mijn favoriet van dit album Watercolours Into The Ocean. De eerste briljante plaat van 2006, waarschijnlijk nog slechts een paar draaibeurten verwijderd van de 5*.

Yak
En jawel: we lappen er die laatste halve punt ook nog maar bij. Spookachtig mooi, dit album.

Is inmiddels in zijn geheel via Merge Records te beluisteren:

Na een paar luisterbeurten; ik ben zeer impressed! Heel sterk album, echt geweldig. Kan niet wachten tot de release!

avatar van bert
ik zit te luisteren op de site die bubbachups heeft gegeven. het klinkt echt goed. ik kende destroyer nog niet, maar ik ga ze toch maar is leren kennen, want dit bevalt mij!

Ben nu ook aan het luisteren en vind het ook goed klinken! Is dit de zelfde zanger als die van the new pornographers?

Yak
Eén van de zangers van de New Pornographers, de andere is A.C. Newman.

Neko Case zingt ook nog bij de New Pornographers.

Aha, dan ga ik die ook ens uitchecken.

met welke muziek kan je dit vergelijken?

avatar van Justinx
Louise schreef:
met welke muziek kan je dit vergelijken?

Ik zou zeggen check Destroyer Jukebox even en oordeel zelf.

Electro_
Tss, dat heb je ook niet van jezelf.

avatar van Justinx
Naja hoe durf je dat te zeggen?!

Electro_

avatar van Martin Visser
Ik had nog nooit van Destroyer gehoord, maar dit klinkt goed zeg. Na de eerste flarden van Rubies te hebben gehoord, wist ik het al: dit is een plaat voor mij. Ik ga er rustig voor zitten om de rest ook eens goed te beluisteren.

Leuk dat dit een van de mannen achter New Pornographers is. Hun plaat vond ik vorig jaar ook al goed, maar dit is wel andere kost.

Ik hoop en verwacht een van de eerste echt goede platen van 2006 te pakken te hebben hiermee.

avatar van Martin Visser
de muziek (en ook de stem) doet me een beetje aan The Mountain Goats denken. Dezelfde scherpte....

avatar van Vince vega
Heb dit nu een aantal keer beluisterd en ik kan niet anders dan concluderen dat dit gewoon een heel sterk album is. Zeker een blijvertje en ongetwijfeld een van de toppers van 2006!

avatar van steven
wow wat een prachtig album , ik was al zeer onder de indruk van de songs van Bejar op het laatste New Pornographers album, maar dit is nog beter. en dan de plaat beginnen met bijna tien minuten durende 24 karaats robijn als Ruby! top 4,5 om te beginnen

Ik begin voorzichtig met 3,5.
De stem van Neko Case staat me hier wat tegen. Dat is vreemd, want bij de New Pornographers heb ik daar veel minder last van..........

Ik vermoed alleen wel dat dit net als bij Arcade Fire zal gaan: veel luisteren zal wonderen doen.
In dat geval zal de tijd het wel gaan leren.

avatar van HiLL
Staat aan, dank je Vince. Klinkt lekker moet ik bekennen. Stem is het te vroeg voor nog.

Toine Rorije
Ik voel hier een hypeje en ik merk aan wat ik nu op heb staan, dat ik er nog in mee ga ook

avatar van Martin Visser
Grappig... er staat tekstuele verwijzingen op naar andere popsongs:

Op A Dangerous Woman Up To A Point: "Have I told you lately that I love you" (Van Morrisson)

Op Watercolours Into The Ocean: "Oh, life is bigger" (REM)

en op de plaat Your blues:
Op The Music Lovers: "You can go your own way" (Fleetwood Mac)

Maar er blijken er nog meer te zijn. Ik tikte deze zinnetjes in op Google en kwam op een site waar al deze tekstverwijzingen op een rijtje staan.

Toine Rorije schreef:

Beetje ongelukkige woordkeuze voor een album dat verder nergens gepromoot wordt, weinig media aandacht krijgt en van een artiest is die al de nodige jaren actief is. In plaats van hype zou ik gewoon willen zeggen dat het een goed album is dat gelukkig van steeds meer mensen waardering krijgt. Een hype klinkt nu eenmaal zo geforceerd en dat is het in dit geval zeker niet.

Maar wel tof dat je het ook een goed album vindt!

Ik ben zelf ook nog steeds erg enthousiast over dit album. Ik dacht dat ik het wel even gehad had met dergelijke Indie muziek, maar dit album gaat frontaal tegen dat gevoel in. Genoeg 'hooks' om meteen van te kunnen genieten en daardoor relatief toegankelijk, maar ook voldoende ruwe randjes en weirdness om op langere termijn interessant te blijven.

Vol vernuft, emotioneel, eigenzinnig... Heerlijk!

Toine Rorije
bubbachups schreef:

Nja, niet helemaal wat ik er mee bedoelde te zeggen. Het viel mij gewoon op dat bij deze relatief onbkende band (toch?) vrij veel reacties van een aardig aantal users stonden. Een Mume-hypeje dus. (Ik kwam er trouwens pas later achter dat ie op de voorpagina stond hier)

Ik vind het overigens een fijne, goede plaat, zonder noemenswaardige missers. Ik draai m de laatste tijd ook opvallend vaak. Een 3.5 dus.

Yak
Nou, een hype in beperkte kring is dit album toch wel geworden. Voordat hij eenmaal was uitgebracht gingen de verhalen al rond dat Rubies een max score op Pitchfork zou gaan halen. Daar wordt in de review zelf ook nog even over gesproken.

avatar van Edski
Ik moet even wennen aan die stem... hoor deze plaat voor het eerst en ik denk dat ik 'm na een paar keer beluisteren erg lekker ga vinden.
Wat een eigenwijze muziek dit.
Hierna door naar de New Pornographers op mijn ontdekkingstocht, of heeft iemand een andere suggestie?

Edski schreef:
Wat een eigenwijze muziek dit.

The New Pornographers is inderdaad ook erg leuk. Die hebben vorig jaar een echt goede plaat gemaakt.

Ik vind zelf The Mountain Goats meer in het verlengde van Destroyer liggen. Zelfde stem, zelfde scherpte. Wel kalere muziek, meer singer-songwriter. Maar het proberen meer dan waar. Ik ben erg weg van de laatste plaat van The Mountain Goats, The sunset tree.

avatar van Bruno Banani
Schitterende plaat, een van de betere van het jaar tot nu toe. Teksten zijn ook erg ingenieus, maar bovenal mooie zanglijnen en gedenkwaardige melodieen.

Zanger is trouwens niet Neko Case he. Dat is de zangeres van The new Pornographers niet de zanger. Destroyer is Bejar. Bij deze.
Overigens echt goede cd, zang doet mij een beetje denken aan dat dwaas ventje dat ooit meedeed aan het eurovisiesongfestival hehe (mijn broer is daar hevig fan van btw) Brainpower ofzoiets...
De lalala's vliegen je hier rond je oren en het gaat nooit vervelen.
Mensen die dit niet zo goed vinden moeten zich gewoon over Bejar's stem zetten en nog eens luisteren.