Wire - IBTABA (1989)

Alternatieve titel: It's Beginning to and Back Again

Label: Enigma

1. Finest Drops (4:28)
  2. Eardrum Buzz (4:16)
  3. German Shepherds (4:39)
  4. Public Place (6:05)
  5. It's a Boy (3:59)
  6. Illuminated (6:51)
  7. Boiling Boy (8:17)
  8. Over Theirs (9:24)
  9. Eardrum Buzz (12"Version) (4:15)
  10. The Offer (2:54)
  11. In Vivo (4:35)
avatar van c-moon
Met IBTABA (of beter: It's beginning To and Back Again) levert WIRE de opvolger op "A Bell Is A Cup Untill It Is Struck". Met een herneming van de arty popsong a la Wire "THE FINEST DROPS", die ook al op "A Bell.. " stond. Ook THE BOILING BOY en IT'S A BOY worde hernomen...

Verder nog meer arty farty wire electro pop: EARDRUM BUZZ..
En verder plaats genoeg voor de meer experimentelere nummers. Met ook een ongeloofelijke versie van OVER THEIRS en het lichtjes fantastische ILLUMINATED.

Als bonus krijgen we ook de 12" van Eardrum Buzz mee, en het fantastische IN VIVO (in vitero/ In Vivo/ The Revolution Takes Place/...) sluit het album..

Finest Drops klinkt als een Simple Minds song uit begin jaren 80.
Niet alleen de bas en de keyboard, maar ook de zang heeft behoorlijk veel raakvlakken.
Heel verfrissend allemaal.
Nummers die Simple Minds voor hun grote doorbraak hadden mogen maken.
Songs die niet passen bij de Wire van de eerste drie albums.
Eardrum Buzz sluit hier qua sound perfect op aan.
Vervolgens gaat het meer over naar de sound van The Ideal Copy, maar dan net wat toegankelijker.
Voor mij is de Wire periode uit de jaren 80 de meest boeiende.
Sorry puristen, maar ik hou dus wel van een meer toegankelijker geluid.
Hier gebeurd nog genoeg in, waardoor het eigen blijft.