Iced Earth - Plagues of Babylon (2014)

Label: Century Media

1. Plagues of Babylon (7:47)
  2. Democide (5:22)
  3. The Culling (4:26)
  4. Among the Living Dead (5:14)
  5. Resistance (4:49)
  6. The End? (7:13)
  7. If I Could See You (3:55)
  8. Cthulhu (6:04)
  9. Peacemaker (5:02)
  10. Parasite (3:30)
  11. Spirit of the Times (5:05)
  12. Highwayman (3:12)
  13. Outro (0:24)
avatar van Don Cappuccino
De titeltrack is al te beluisteren en die klinkt als... Iced Earth. Er zijn werkelijk waar geen verrassingen en ik vind het eigenlijk helemaal niet erg. De riffstijl van deze band is gewoon heerlijk.

avatar van Mr. Olaf
Ha, de nieuwe van Iced Earth. Ben benieuwd, was aangenaam verrast door de zang op het vorige album. Zal die lijn (hopelijk) wel weer doorzetten.

avatar van hellboy123
Hele CD is te beluisteren op Spotify. Ik heb het nu 1 keer geluisterd en kan er eigenlijk nog niets mee. De lijn van dystopia wordt doorgezet, maar op 1 of andere manier grijpt het me nog niet. Zal de CD nog een paar keer moeten beluisteren voordat ik een echt oordeel kan geven.

avatar van Supersid
Wel een érg typische en herkenbare hoes... Daar alvast niets verrassend, benieuwd naar de muziek

Ik vind dat die Stu Block toch wel erg probeert om op Barlow te lijken, ook zo overdreven en dik aangezet, terwijl hij dat bij Into Eternity niet deed.

Niet dat ik daar problemen mee heb, maar ik vind het raar dat ik hier en daar lees dat Block net bij Iced Earth zijn eigen stem zou gevonden hebben.

avatar van Sinner
Heb hem sinds vanmorgen in huis en ik vind ook dat Stu Block hier inderdaad een stuk meer op Barlow lijkt dan op Dystopia. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat de opzet van de nummers wat epischer / dramatischer is dan op voorganger Dystopia, dat toch behoorlijk recht-toe-rechtaan was. Echt een mening geven kan ik na een dag nog niet - maar staat wel vast dat ik Plagues of Babylon alvast niet slecht of teleurstellend vind. Het klinkt gewoon lekker solide zonder tot nog toe voor een opleving te zorgen zoals bij de voorganger wel het geval was.

avatar van DargorDT
Een album dat nergens naar echte hoogtepunten vliegt, maar ook geen moment inzakt of je teleurgesteld achterlaat. Wat dat aangaat is dit een degelijke cd, opgebouwd uit alles wat Iced Earth zo herkenbaar maakt. Weinig metalbands in dit genre hebben zo'n karakteristieke sound.

Stu klinkt niet overal gelijk. Na één luisterbeurt kan ik de songs nog niet opnoemen waarin hij op Barlow lijkt, maar ze zijn er. Inderdaad. Verderop, over de helft van het album, horen we wel degelijk Stu. Hij kan veel! Ik mis wel een rustpuntje, alles is naar mijn smaak iets te veel dichtgesmeerd. De rijke dynamiek, de afwisseling, is óók onderdeel van Iced Earth. Het dendert over het algemeen iets te veel met dezelfde snelheid voort. Zo'n song als The End of Innocence ontbreekt. Of ik moet beter luisteren

avatar van Don Cappuccino
De vijf punten op de checklist voor een Iced Earth-plaat:

Galopperende riffs: [X]
Typische ''anthem'' refreinen: [X]
"Stoere'' gesproken stukken: [X]
Teksten gaan over monsters en battles: [X]
De ballad: [X]

Kijk eens aan, allemaal aangevinkt! Daarmee is het verrassingselement op 0, zelfs voor Iced Earth een extreem voorspelbare plaat. Recycling is goed voor het milieu, maar niet voor muziek. De nummers zijn zowat inwisselbaar van elkaar, het klinkt wel lekker zoals Iced Earth het betaamt. Drie sterren.

avatar van AOVV
Aardig album, maar het is inderdaad wat veel van hetzelfde. Nu ben ik niet zo vertrouwd met deze band als Don bijvoorbeeld, maar ik ken er wel één en ander van, en dan ben je niet verrast bij het horen van 'Plagues of Babylon'. Het titelnummer vind ik wel behoorlijk sterk om een album mee af te trappen, maar verder doet het me weinig tot niets. Allemaal aardig en degelijk, meer niet.

Van Don's checklist heb ik overigens wel het meeste "last" met puntje 2. Die meezingbare, aanstekelijke refreinen passen er wel bij, maar ze smaken me niet.

3 sterren

avatar van hellboy123
En om dan maar met een wat negatieve toon door te gaan, Spirit of the Times vind ik toch echt beter in de Sons of Liberty versie (Jon Schaffer solo band) en het outro is ronduit kinderachtig.

YouTube - Sons of Liberty - Spirit of the Times

Tot slot de voor mij tot nog toe beste nummers: het titelnummer, The End? en If I Could See You

avatar van GothicBowie
Toen in 2011 Matt Barlow Iced Earth verliet brak er voor de band een moeilijke periode aan. Hoewel het eigenlijk boegbeeld bij de groep niet geheel de zanger, maar eerder Jon Schaffer was, is Barlow zijn stem toch altijd een sterkhouder geweest binnen Iced Earth. Met zijn vervanger Stu Block werd werk gemaakt van een nieuw album. Fans en pers waren vol lof over het album Dystopia, dat Barlow niet kon doen vergeten, maar Stu bleek wel een meer dan degelijke vervanger te zijn. Eind 2013 kwam het nieuws dat Schaffer en co aan een nieuw album bezig waren. Plagues of Babylon moest ofwel de bevestiging zijn dat alle plooien waren glad gestreken, of net niet. Wij gaven de plaat een paar luisterbeurten en kwamen tot de volgende conclusie.

Iced Earth - Plagues of Babylon - Snoozecontrol.be

avatar van DargorDT
Degelijk, zonder uitschieters, geen cd die je verrast. Hadden we iets gemist als Iced Earth dit album niet op de wereld had losgelaten. Allerminst. Ik heb het album even laten bezinken, en grijp inmiddels toch liever naar ouder werk. The Dark Saga en Something Wicked... blijven voor mij dé IE-albums. Drie sterren.

avatar van Kronos
Ik had van Iced Earth enkel de twee uitstekende verzamelaars Days of Purgatory en The Blessed and the Damned. Behoefte aan meer van de band was er niet echt. Maar toch Plagues of Babylon gekocht en dat is wat mij betreft een erg goede aanvulling daarop. Het album voegt blijkbaar niet echt iets toe aan hun discografie, maar aan mijn muziekcollectie zeker wel.

avatar van Mr. Olaf
Kronos schreef:

Wat vind je van Dystopia? Die vind ik persoonlijk sterker dan dit album.

avatar van Kronos
Dystopia heb ik intussen ook. Beide albums zijn prima, maar deze ken ik al wat beter.

avatar van RuudC
Het einde van de Iced Earth marathon. Hij begon erg sterk en eindigt ongeïnspireerd. Ik weet eigenlijk niet wat ik voor nieuws hier neer moet zetten. Schaffer klinkt nog altijd erg inspiratieloos. De songs mogen dan een tikje interessanter zijn dan op Dystopia het geval is. Er worden weer veel typische Iced Earth trucjes van stal gehaald. Het probleem is dat ik die al een album of zeven gehoord heb. Stu Block probeert hier Matt Barlow te imiteren en dat is ongelooflijk zonde.

Halverwege heb ik nog geen enkel nummer gehoord dat echt goed is. Slecht wordt het ook nergens, maar niets blijft hangen. Ieder nummer krijgt een zesje, zeg maar. iced Earth probeert modern te klinken, maar het brengt geen nieuw elan. Ene oor in, andere oor uit. If I Could See You is een uitzondering. Dit wordt heel oprecht gebracht en gezongen. Verder zijn de solo's weer een stuk beter. het zorgt desondanks voor niet meer dan een stevige 3*. Blij dat het voorbij is. Nummer 1 t/m 5 is briljant tot gaaf. 6 t/m 11 is matig tot behoorlijk zwak.

Tussenstand:
9. The Dark Saga
10. Framing Armageddon
11. The Crucible Of Man

avatar van lennert
Het laatste album heb ik toentertijd nog een 85/100 gegeven op metalfan.nl: Iced Earth - Plagues Of Babylon | Metalfan.nl Review

Ik sta nog steeds achter de review, maar merk wel dat de score in de tussentijd, helemaal na deze chronologische volgorde, iets gezakt zou zijn. Ik zou dit album voor mijn plezier zeker nog wel opzetten, maar moet toch wel beseffen dat Iced Earth's hoogtij dagen in de tussentijd licht voorbij lijken te zijn als het op creatieve waarde terecht komt. Niet dat het uitmaakt, want de band is live nog steeds uitstekend als klassiekers worden afgewisseld met nieuwere tracks die dan toch stiekem best wel aanslaan, maar zo goed als Burnt Offerings of Night Of The Stormrider zal het waarschijnlijk niet meer worden.

Plagues Of Babylon blinkt uit in de degelijke kwaliteit. Het is voor mij nog steeds een beter album dan Dystopia, maar in de tussentijd valt het wel op dat ik echte hitjes mis. Cthulhu komt in de buurt, maar de tijd dat de band nog echt grootse krakers schreef lijkt toch voorbij te zijn. De eerste songs die wederom teruggrijpen naar het SWTWC concept lopen in ieder geval prima, terwijl het album daarna toch wel wat inkakt. Peacemaker en Spirit Of The Times vind ik zelfs walgelijk slecht. Parasite en The Highwayman zijn daarentegen wel weer erg leuk.

Op naar de volgende chronologische luisterreeks!

Uiteindelijke stand:
1. Burnt Offerings