Fotheringay - Fotheringay (1970)

Folk
Label: Hannibal

1. Nothing More (4:38)
  2. The Sea (5:32)
  3. The Ballad of Ned Kelly (3:35)
  4. Winter Winds (2:13)
  5. Peace in the End (4:03)
  6. The Way I Feel (4:47)
  7. The Pond and the Stream (3:20)
  8. Too Much of Nothing (3:55)
  9. Banks of the Nile (8:05)
  10. Two Last Weeks in Summer [Live] * (4:28)
  11. Nothing More [Live] * (4:35)
  12. Banks of the Nile [Live] * (7:38)
  13. Memphis Tennessee [Live] * (3:47)
avatar van Lura
Een van de hoogtepunten uit de Britse folk.

Stijn_Slayer schreef:

Als ik moet kiezen tussen bijv. Unhalfbricking, Sandy (uit '72) en deze Fotheringay dan kies ik direct voor de eerste twee.

Ik niet.

Nieuwstad
Lura schreef:

Ik niet.

Ik ook niet.

avatar van Shangri-la
Ik ook niet.

avatar van Droombolus
Ook ik ben het helemaal met Stijn oneens . Fairport was zoekende op Unhalfbricking en in vergelijk met Sandy wint Fotheringay voor mij door het bandgeluid wat konsekwent doorgevoerd is, dat staat als een huis. Live was dat ook geweldig trouwens, mijn bek viel erbij open op Kralingen. Sandy Denny heeft daardoor voor mij nooit meer dezelfde hoogten bereikt op haar solo platen.

Sandy's komposities hebben een eigen gezicht gekregen en worden met vakmanschap neergezet zonder dat die ambachtelijke benadering verlies aan sfeer oplevert. Mede door de hier fantasties funktionerende ritmesektie stijgt de koffer van Gordon Lightfoot's The Way I Feel tot eenzame hoogten. Het enige minpuntje wat ik aan deze plaat kan ontdekken is dat Lucas' zang niet echt op kan tegen Denny's engelengeluid, maar laten we eerlijk wezen: Robert Plant smelt daar ook tegen weg op Battle Of Evermore.

avatar van Stijn_Slayer
Zo goed vind ik die cover niet. De zang staat me niet aan. Het origineel is wel aardig (jammer dat Lightfoot zijn metafoor meteen uitlegt), maar Jonathan Wilson blaast Lightfoot en Fotheringay compleet omver met zijn versie.

avatar van Droombolus
Sorry Stijn, maar daar gaan we het niet eens over worden ......

De JW uitvoering is in mijn oren wat de engelstalige muziekpers "pedestrian" zou noemen. Het keutelt maar een eindje voort zonder ergens naartoe te leiden, er zit gewoon geen enkele spanning of emotie in. En twee orgelsolo's ? Really ..........

avatar van Chungking
Grote fan van Joanna Newsom, maar met de grote namen uit de 60s en 70s folk (Joan Baez, Joni Mitchell, Fairport Convention, Pentangle, Nick Drake,...) heb ik nooit een echte klik gehad (Bert Jansch uitgezonderd mss)... Hoewel ik hun uitstekende muzikaliteit wel kan appreciëren voelt het vaak wat oubollig en raakt het bij mij niet helemaal de juiste snaar.

Op deze plaat staan er echter nummers die dat absoluut wel doen: Nothing More, Winter Winds, The way I feel en Banks of the Nile vind ik stuk voor stuk prachtig, en de rest van de plaat is er ook niet naast.
Ik weet niet goed aan wat dit ligt, is deze plaat iets minder traditioneel folky en een tikje toegankelijker ofzo? Of lijkt de muziek van Joanna Newsom gewoon het meest op Sandy Denny? Misschien kan ik wat verder 'doorgroeien' in dit genre nu het kwartje eindelijk is gevallen.

Chungking schreef:

Nick Drake oubollig?!

Nee Sandy Denny ... oubollig. Het was juist haar ver van oubollige levensstijl die haar (mede) funest is geworden.

Als je Sandy ooit live hebt horen zeggen had je wel anders gesproken. Drake is ingetogen, minimalistisch, adequaat en to-the-point; en het lijkt allemaal zo simpel, maar is heel goed afgewogen. Wanneer Sandy ging zingen was dat verre van ingetogen; zo'n stem, zo'n power, in zo'n lijf.

Nog steeds wanneer ik anderen (oa Mary Black) Sandy hoor coveren besef ik wat een verlies, niet alleen als zangeres, ook als songwriter het is geweest. Maar goed 70s folk moet even op je groeien.

Winter Winds en de opener zijn mijn fave van dit album. Uit respect - angst de mythe te verstoren - heb ik me nog steeds niet aan Fotheringay 2 gewaagd

avatar van Droombolus
Denny live horen zingen was een bijna-religieuze ervaring, zo een die begint met kippenvel ........

En inderdaad, zo'n klein vrouwtje met zo'n enorme stem .......... in dat opzicht vergelijkbaar met Eric Burdon. Dat kan eigenlijk ook niet .......

2 is een prima plaat geworden, dussuh ........ hoogste tijd Mjuman !

avatar van Joshua68
Droombolus schreef:

Augustus 1970? Binnenkort komt deze box uit met oa een CD live opnames Rotterdam 1970. Fotheringay Box Set Bevat hun twee albums met extra's, live CD + DVD.

avatar van Droombolus
Bijna. Rotterdam = Holland Pop Festival ( Kralingen ) was in juni 1970. Daarvoor had ik haar al met Fairport Convention gezien trouwens.

avatar van koho
Fotheringay is weer bij elkaar - Jerry Donahue, Pat Donaldson en Gerry Conway, nu met PJ Wright, Sally Barker en Kathryn Roberts, en ze spelen 24 september 2016 bij Roots aan de Zaan in Zaandam www.rootsaandezaan.nl/agenda ... waarschijnlijk enig NL optreden.

avatar van Brunniepoo
Ben erg benieuwd naar dat optreden.

avatar van Jaep
Inmiddels is het bijna zover; het concert is aanstaande zaterdag, weliswaar zonder Jerry Donahue die een tijdje terug getroffen is door een hersenbloeding.

Ik heb een kaartje gereserveerd; begreep dat er nog enkele (maar niet veel) over zijn. Zijn er nog meer van hier die gaan?

Ben erg benieuwd of ze de sound van dit album kunnen benaderen.

avatar van Brunniepoo
Uiteraard, al heb ik geen idee wat ik ervan moet verwachten.

avatar van Droombolus
Er is een hele hoop toegevoegde waarde uit, Donahue was mede-smaakmaker en over Sandy Denny hoef ik eigenlijk niet eens te beginnen........ Je kunt alleen maar hopen dat de nieuwe krachten wat anders, eigens toe kunnen voegen want met alleen braaf naspelen ben je er niet als je onder dezelfde vlag wilt varen.

avatar van Jaep
Het was een aardig concert, maar meer ook niet. Ik vond PJ Wright overtuigend op leadgitaar en zang, wat mij betreft droeg hij de show. De zang van Sally Barker was ook goed, maar Kathryn Roberts' stem vond ik niet echt passend. De twee originele leden vielen nauwelijks op, maar dat was op het album ook al zo. Als ik het me goed herinner hebben ze van dit album alleen The Pond and the Stream en Banks of the Nile niet gespeeld, dus dat stemde tot tevredenheid. De keuze van de overige songs overtuigde me niet echt (behalve Gypsy Davey).
De interacties met het publiek waren ook wel érg belegen, maar misschien ben ik daar te jong voor.

Jaep schreef:
De twee originele leden vielen nauwelijks op, maar dat was op het album ook al zo..

The Way I Feel wordt voor mij gemaakt door het geweldige spel van Conway & Donaldson, ze kwamen er voor mij gelijk de eredivisie van ritmesekties mee binnen. Met de Chris Farlowe Band - Live ( prima plaat, staat niet op MuMe zo te zien ) lazerden ze er gelijk weer uit want daar presteerden ze maar matig, maar toch ............

avatar van Brunniepoo
Ik vond het toch aanzienlijk beter dan Jaep, maar deel zijn observaties wel. Sally Barker en PJ Wright vond ik ook beter bij de muziek passen dan Kathryn Roberts. Die had op zich ook geen slechte stem, maar het paste niet echt.

Twee originele leden, die inderdaad weinig prominent aanwezig waren, geen idee of je het dan eigenlijk nog wel Fotheringay kunt noemen. Voor mij kwam de muziek van Fotheringay en Denny echter wel prima tot leven. Het origineel is onbereikbaar, dit tribute was een prima substituut. Erg blij dat hen heb kunnen zien.

Banks of the Nile werd volgens mij wel gespeeld.