Bonnie 'Prince' Billy - Bonnie 'Prince' Billy (2013)

Roots
Label: Palace

1. I Heard of a Source (2:44)
  2. Lessons from Stony (2:55)
  3. Triumph of Will (2:49)
  4. I Will Be Born Again (2:43)
  5. Make It Not an Evil Mark (3:07)
  6. The Spotted Pig (2:23)
  7. This Is My Cocktail (2:32)
  8. Bad Man (2:22)
  9. Ending It All (As I Do) (3:26)
  10. Royal Quiet Deluxe (3:18)
avatar van Masimo
Ducoz en ik hadden het hier ook over, en betwijfelden of dit daadwerkelijk een release zou zijn, aangezien we er toen niks van konden vinden, ook niet nadat de releasedatum voorbij gevlogen was. Schijnt dus wel zo te zijn? Scheen een plaat te zijn met Oldham alleen aan het roer, akoestische gitaar en zang, verder niets. Zou een fijn iets zijn, als het daadwerkelijk een release zou zijn.
Iemand die deze al heeft kunnen horen?

avatar van Masimo
Ja, op youtube zijn er al wel liederen van de plaat te horen..
I Will Be Born Again
This Is My Cocktail
Bad Man
!
-edit: schijnt dus een self-release te zijn, niet via de Drag City-wegen. Niet via internet officieel te koop, enkel bij concerten of in winkels. Op LP en cassette..
(excuses voor mijn enthousiasme, maar een terugkeer naar een oudere, (pre-Emmett Kelly)-Oldham-sound is tof.)

Ik wil cd....

Stijn_Slayer
Cassette... Dat is toch alleen voor sneue zolderkamerprojectjes?

avatar van Masimo
Dat is dit ook wel zo'n beetje

avatar van Ducoz
Ik vind het wel een erg mooie hoes... ik hoop hem ergens op CD (desnoods LP+CD) te vinden..

sxesven
Ben ik de enige fervente Discogs-bezoeker hier? Daar staat ie toch al een tijdje op, formaten LP, cassette en... CD. Kun je m ook meteen vandaan plukken.

avatar van Ducoz
Ja, Masimo en ik hadden het er al heel lang over.. maar nergens konden we iets vinden over deze release.. buiten discogs, met een vaag albumhoesje, om.

55 euro voor een cdtje vind ik echter wat gortig...

sxesven
Haha, ja, zelf ben ik toch meer gecharmeerd van de cassette, dus dat scheelt.

Overigens heb ik begrepen dat deze plaat nog een wijdere release krijgt in november en dat het neerplempen van tientallen euro's voor een exemplaar dus niet nodig is. Wel spijtig dat er gelijk van die woekerprijzen voor gerekend worden. Will had beter moeten weten...

Hoe het ook zij, op Discogs staat dus wel degelijk de CD, dat was een beetje mijn punt.

Sorry, Sven, mijn fout.

sxesven
Dat predikaat 'fan' ben je nu wel kwijt, dat begrijp je vast, toch?

avatar van itchy
Heb deze al een tijdje in mp3-vorm. Low-profilerelease of niet, dit is toch echt het beste wat ik in lange tijd heb gehoord van Will Oldham.

avatar van dix
dix
Mooi. De hoes is ook wel lekker afgetrapt.

Tape staat op de plank, en zojuist ook de CD besteld voor slechts $15

avatar van papat
ik heb um ook besteld, ben zeer benieuwd!!

avatar van papat
En het is een prachtige plaat. Bonnie met gitaar en stem. Dat is het, lekker puur.

avatar van Omsk
Oldham, stiekemerd, door onder ieders radar zo'n lichtelijk geweldige plaat te maken . Alleen een - onzuivere - stem en een gitaar (rudimentairder dan de meeste van zijn Palace-platen) lijkt een recept voor navelstaarderige neuzelliedjes, maar daar ontsnapt hij wonderwel aan. Luister maar naar een nr als Bad Man. En in de laatste minuut van het laatste nummer meen ik zelf een onderdrukt trompetje te horen, ergens in de verte. This is the last song of its kind, zingt hij daar. Laten we het niet hopen.

deze juist toegekregen van de post.
Vinyl besteld in the us
ben eens benieuwd!!!

avatar van Ducoz
Eigenlijk is het geen winkel die ik wil promoten, maar ze hebben hem zowel op CD(19,00) en LP(20,00) staan in Concerto (import). Geen andere winkel in NL kan er aankomen(zonder de wegen te gebruiken die wij als particulier ook gebruiken)

avatar van wilbur
CD geeft langzaam zijn schoonheid prijs. Is al enkele maanden dagelijkse kost en wordt alleen maar mooier.

avatar van philtuper
Werkelijk prachtige Bonnie 'Prince' Billy plaat zoals ik hem het liefst hoor. Kaal en ontdaan van franje. Kippevel!

avatar van AOVV
Kort maar krachtig. Niet in geluid, wel in hoe de plaat overkomt.

Will Oldham lijkt met deze compleet van franjes gestripte titelloze plaat eventjes terug te willen keren in de tijd, toen hij nog in volle Palace-periode zat. Net als op die andere titelloze ('Palace Brothers', uit 1994 alweer) treft elk liedje raak, en net als die plaat klokt Oldham af onder het halfuur. Nog een overeenkomst? Tien liedjes, jawel.

Echte favorieten kan ik niet noemen (wat dan weer een verschil met 'Palace Brothers' is), maar ik wissel af. De ene keer is het 'This Is My Cocktail', de andere keer 'Triumph of Will'. In de beginne was het de opener, nu neig ik eerder naar afsluiter 'Royal Quiet Deluxe', misschien wel het traagste, spaarzaamste (met een fraaie uitloper, weliswaar), van een mooie, geladen tekst voorziene liedje op dit album.

And who is ruled by fear;
Is oft ignored by fun...

4,5 sterren

avatar van popstranger
Bijna achteloos lijkt Will Oldham deze prachtplaat uit zijn mouw te schudden. Geen release die toen met veel vuurwerk werd uitgebracht maar eerder onder de radar is verschenen, bij mij althans. Maar wat doet hij hier perfect waar hij het beste in is; zang, akoestische gitaar en prachtige teksten. Meer heeft Oldham niet nodig om te ontroeren.