Bob Marley & The Wailers - Survival (1979)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. So Much Trouble in the World (4:00)
  2. Zimbabwe (3:49)
  3. Top Rankin' (3:09)
  4. Babylon System (4:21)
  5. Survival (3:54)
  6. Africa Unite (2:55)
  7. One Drop (3:52)
  8. Ride Natty Ride (3:53)
  9. Ambush in the Night (3:14)
  10. Wake Up and Live (4:55)
  11. Ride Natty Ride [12" Mix] * (6:23)
avatar van CKafca
zoniet de beste:)

avatar van Murdoc023
Album wat minder emotie bevat dan voorgaande werk. Gewoon lekker spelen. Erg swingend.

avatar van Murdoc023

avatar van ChiefRocka
Opnieuw een topalbum vol met heerlijke nummers, zoals eigenlijk bij elk B. Marley album wel het geval is naar mijn mening. Wat hebben de albums van deze man toch altijd weer een heerlijke sfeer. Absoluut een genot om naar te luisteren voor elke reggae liefhebber

avatar van devel-hunt
Lekkere plaat van Marley. Religeuze teksten met een vaak politieke lading. Maar de boodschap is altijd positief en opwekkend. Het enige zwakke punt vind ik het langzaam wegsterven van alle nummers.

avatar van Traiannnn
Zijn beste album! Vooral een serieus album, met wat lijkt wel een concept. Over de atoombom, de wereld, het leven en het Westen. Zeer goede muziek met geweldige lyrics!

avatar van Ronald5150
Onder de ogenschijnlijk vrolijke en zomers klinkende muziek van Bob Marley & The Wailers zit vaak een diepere laag. Bob Marley gebruikt zijn hypnotiserende en bezwerende ritmes om allerlei misstanden aan de kaak te stellen. Vaak gebruikt hij Jamaica daarvoor als zeefdruk. Niet zelden druipt de politiek van zijn teksten af. ”Survival” is daarvan misschien wel het meest treffende voorbeeld. Op dit album vecht Bob Marley voor de normen en waarden die we ons zo dierbaar achten: vrijheid, gelijkheid, vrede, democratie, onafhankelijkheid en ga zo maar door. Marley projecteert dit op Afrika en Zimbabwe in het bijzonder. ”Survival” is daarmee een beladen album, maar wel eentje die muzikaal en tekstueel van grote klasse zijn. De muziek is meeslepend, de repeterende ritmes gaan in je hoofd zitten en de politieke teksten varen daar wel bij. Bob Marley & The Wailers geven wederom inhoud aan hun muziek. ”Survival” is misschien niet het meest bekende album van Marley & Co., maar doet geen moment onder voor zijn klassiekers. Misschien is ”Survival” wel het album, waarop Marley het meest strijdbaar klinkt.

avatar van TheBuszz
Onderschat album. Survival is Bob's meest politieke betrokken werk. Het is minder top40 waardig, maar in mijn mening veel belangrijker en invloedrijker.

avatar van Spoelworm
Samen met exodus mijn favoriete plaat van deze groep rasartiesten. Iets andere sfeer wellicht als het bekendere werk waardoor ik vermoed dat weinig van deze plaat op een verzamelaar prijkt. En dat is jammer want een paar van de mooiste nummers zijn hier te horen.
Zimbabwe bv staat in mijn oren aangeschreven als 1 der beste van de mannen.