Bob Marley & The Wailers - Survival (1979)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. So Much Trouble in the World (4:00)
  2. Zimbabwe (3:49)
  3. Top Rankin' (3:09)
  4. Babylon System (4:21)
  5. Survival (3:54)
  6. Africa Unite (2:55)
  7. One Drop (3:52)
  8. Ride Natty Ride (3:53)
  9. Ambush in the Night (3:14)
  10. Wake Up and Live (4:55)
  11. Ride Natty Ride [12" Mix] * (6:23)
Marcel²
Een politiek getinte album die helemaal in het teken staat van Africa, en vooral Zimbabwe. Prachtige cd met stuk voor stuk mooie nummers. Met als hoogtepunten,So Much Trouble in the World, Zimbabwe, Babylon System, Africa Unite en One Drop. Bij mij erg hoog gewaarderd dit album, en misschien wel zjn beste. Daarom 4*

avatar van rudiger
ongelofelijk dat hier slechts 1 bericht bij staat , schijnbaar houd niemand hier op MUME van de enige reggae artiest die deze wereld heeft gekend .
dit is een meesterlijk album van deze legendarische reggae persoon.
wat een heerlijke muziek is dit toch .
allemaal goede songs .
4,5 star .

Betere reggae-werk!
Eerste 2 nummers zijn echt super.
Voor mij jeugdsentiment op & TOP.

avatar van Oldfart
de enige reggae artiest die deze wereld heeft gekend .

???

ik ken er nog wel een paar:

Peter Tosh
Roots Radics
Chaka Demus and the Pliers
Don Drummond
The Melodians

schoenmaker hou je bij je 'dire' leest???

avatar van rudiger
er is pindakaas van Calve en je hebt het huismerk van de aldi .
Bob was de Calve .

avatar van Oldfart
En heb je al die anderen al eens geproefd dan?
Er zijn er bij daar maak je een heel lekkere satehsaus van bijvoorbeeld, en een andere is weer meer geschikt voor Pinda Bravoe.

Harald
En zo kunnen we nog een uurtje of meer mee doorgaan. Maar wat ik me af vraag, wat heeft Harry Belafonte met Reggae
te maken? Harry is in Harlem New York geboren als zoon van van Jamaika af stammende ouders en is ook later terug naar Jamaika verhuisd maar dit maakt van hem toch nog lang geen Reggae muziekant.

Harry Belafonte is gewoon een Calypso zanger.

avatar van rudiger
zie je wel dat het rijtje niet klopt.

avatar van Oldfart
Oh oh reggea connaisseur numero uno in de bocht ; in veel overzichtslijsten van reggea muziek wordt Belafonte genoemd, hoewel zijn muziek als calypso te boek staat, maar als je bijvoorbeeld luistert naar 'Island in the Sun' hoor je duidelijke verwijzingen naar wat later pure reggae zou worden.
In diezelfde lijsten komen bijvoorbeeld ook een Millie Small , of een Desmond Dekker voor. Terwijl de laatste toch NU, vooral als ska-artiest wordt gezien.
Op zich is dit allemaal niet vreemd als je bedenkt dat Reggea als muziekstijl een voortzetting is van vele jamaicaanse en caribbean muziekstijlen.

Misschien is het een idee om dit lijstje, artiest na artiest eens te gaan beluisteren. Daar kun je veel plezier aan beleven.

Oldfart schreef:

zoveel verlofdagen krijg ik niet van mijn baas om dat allemaal te gaan beluisteren , beste Oldfart .

Oldfart schreef:

Dit is niet juist en ik heb het jij gisteren in een pm al uitgelegt

Ook Joe Cocker heeft een plaat met Raggae artisten gemaakt ,in dit geval met Sly Dunbar en Robbie Shakespeare, en toch is Joe geen Reggea aartist. Millie is wel van oersprong een Raggae artist, haar eerste singel hit begin jaare 60 "My Boy Lollipp" is Reggae.

Calypso is dansmuziek die hun oorsprong op Trindad heeft gehad en die in allerlei tempi gespeeld kan worden en waarin invloeden van diverse muzieksoorten te herkennen zijn. Maar het heeft met Raggae absolut niets te maken. En Harry Belafonte is DE Calypso artist! Desmond Dekker was zekker in het begin een Reggae artist (Israelites) en of die later Ska heeft gedaan weet ik niet eens.

Lange tijd hadden de songteksten van de calypso in Trinidad dezelfde functie als een krant. Er werd commentaar gegeven op sociale en politieke gebeurtenissen. Ook de geschiedenis van het eiland werd verteld. Mighty Sparrow, een van de bekendste calypso-artiesten, betuigde in zijn teksten zelfs steun aan lokale politici. Onder invloed van de Amerikaanse soul en dansmuziek ontsond de zogenaamde soul-calypso. Deze samensmelting heet soca. De soca heeft een disco-drum en een stevige bas als basis. Samen met de elektrische gitaar werden zij belangrijker dan de teksten.

En Raggae is trouwens geen muziekstijl of voortzetting van veele jamaicaanse en caribbean muziekstijlen. En stel dat het wel is dan zijn Calypso enReggae nog steeds twee heel verschillende muziekstijlen.

avatar van Rufus

Ook op MuMe staan ze niet.

Die lijst is natuurlijk niet compleet, ik mis b.v. "I Jah Man". En echte Reggae is voor mijn persoonlijke
inschatting ook alleen als het op Jamaica is op genomen van echte Jamaicanen en niet door blanke muzikanten in Engeland of waar dan ook

avatar van Rufus
Cimarons zijn in Engeland wonende Jamaicanen.

Rufus schreef:
Cimarons zijn in Engeland wonende Jamaicanen.

Weet ik...maar op Jamaica geproduceerd muziek heeft volgens mijn inschatting een ander feeling. Net als echte Rap...die vind je op de staaten van de Bronx, Brooklyn, Harlem of Queens maar niet op de straaten van Amsterdam, London of Berlin.

EVANSHEWSON
rudiger schreef:
dit is een meesterlijk album van deze legendarische reggae persoon.
wat een heerlijke muziek is dit toch .
allemaal goede songs .
4,5 star .

Rudiger, er zijn nog wel degelijk reggae-artiesten die wereldwijd succes boekten (Steel Pulse, Peter Tosh om er maar enkele te noemen), maar Marley blijft beslist de Koning van de Reggae!
May his body rest in peace forever and ever,
amen!

**** Hele mooie plaat, zoals zo vaak bij Bob!

avatar van musicfriek
Ook op MuMe staan ze niet.

Inmiddels staan ze hier wel

Weer terug naar het album.

wat mij betreft zijn laatste meesterwerk, Uprising dat hierna kwam is toch wat minder(ook zeer goed, maar iets minder)
Samen met Catch a fire mijn persoonlijke favoriet als het om de studio albums gaat.

avatar van Benjammin'
Mijn favoriete Marley plaat. Ik denk dat het komt door de wanhopige maar tegelijk ook strijdlustige sfeer.

avatar van LucM
Nog één van mijn favoriete Bob-Marley albums. Dit album staat in het teken van de onafhankelijkheid van Zimbabwe en Marley klinkt militanter dan ooit.
"So much trouble in the world" , "Zimbabwe" en "Africa unite" zijn reggaeklassiekers, maar alle nummers hier zijn steengoed.

avatar van Madjack71
Bob maakt zich op dit album nog maar eens sterk voor rechtvaardigheid, onafhankelijkheid, samenleving en vrijheid.
Alle nummers op 1 na zijn allen geschreven door hem en maakt het daardoor zijn meest sprekende album.

Veel is er helaas daardoor niet veranderd. Eind jaren zeventig kwam Mugabe aan de macht, met enig vertoon en verspreiding van hoop en verandering. Yeah right....bijna 30 jaar van dictatuurschap, die concurrentie door manipulatie en geweld hun geluid doet verstommen. Waarbij de blanke boeren het in 2000 wel heel erg voor hun kiezen kregen..met een inflatie waardoor je voor een brood een paar miljoen zimbabwaanse dollars moet betalen. Yep structurele financiele hulp van andere landen, belanden ook structureel in de portemonnee van Mugabe.

30 jaar na dit album is Mugabe nog steeds aan de macht en alive and kicking een echter survivor helaas en Bob is heengegaan.
De goeien gaan altijd veel te vroeg.

avatar van sweetsmoke
Beste album van Bob, op zeker!

goede en hele relaxte bob marley deze survival.Zimbabwe vind ik echt een heerlijk nummer.samen met exodus toch wel mijn fav marley

naar mijn inzicht is dit wel een van de beter marley albums,mede dankzij nummers als Zimbabwe Africa Unite .goede reggae met nog een ander touch eraan. mooie muziek 4,5 *

avatar van MAS
MAS
Een van Bobs vele geweldige albums met als hoogtepunt Africa Unite.

avatar van beaster1256
zeer onderschatte plaat van bob en zijn wailers , dit is er typisch zo eentje van hoe meer je hem beluistert hoe beter hij wordt , voor mij een goeie tweede na exodus

Zimbabwe = beste nummer van bob marley

Off topic bericht verwijderd.

Dit is het 1ste album waarop compleet nieuwe nummers staan ipv nieuwe versies van oudere Studio one of Lee perry songs

het blijft voor mij 1 van zijn beste albums zoniet zijn beste.
het schijnt dat dit album samen met Uprising deel uitmaakte van een geplande Trilogie die er nooit kwam.

bro
Ben deze nog maar eens aan het beluisteren. Ik vind het niet hun beste, maar als ik zin heb in Bob dan doet elke plaat het truckje, zodus

Eigenlijk wel leuk om te zien hoe alle afrikaanse vlaggen iets gelijkaardig hebben.