Vertical Horizon - Echoes from the Underground (2013)

Label: Outfall

1. You Never Let Me Down (4:02)
  2. Broken Over You (4:51)
  3. Evermore (5:14)
  4. Song for Someone (5:15)
  5. Half-Light (4:16)
  6. Instamatic (4:46)

met Neil Peart

7. Consolation (5:19)
  8. Lovestruck (5:52)
  9. Frost (6:13)
  10. I Free You (4:18)
  11. South for the Winter (7:10)

met Neil Peart

avatar van Thomas86
Mooi plaatje weer en deze keer hebben ze een bijzondere gast uitgenodigd. Voor Instamatic hebben ze Neil Peart van Rush achter de drumkit kunnen laten plaats nemen.

avatar van MoKnows
Weer een uitstekende cd van deze in Nederland helaas nog steeds ondergewaardeerde alternatieve-rockband uit Washington, D.C. Beste nummers zijn Broken Over You, Consolation, Half-Light, I Free You en Song For Someone. Op deze cd grijpt de band weer terug naar de muziek op haar eerste -sterke- platen.

avatar van DargorDT
Nou, volgens mij hebben ze vanavond in ieder geval één Nederlandse fan erbij gekregen!

Ik luister nu naar een ouder album van deze band, maar hoop snel deze nieuwe cd te horen. Leuk om alvast te weten dat Neal Peart de drums voor zijn rekening neemt.

avatar van vielip
Ik zit dit album nu te luisteren. Klinkt prima! Heb de naam in de afgelopen jaren al wel eens voorbij zien komen maar had er nog nooit iets van gehoord. Dat dit niet véél bekender is verbaasd me! Zeer pakkende melodieën die zo op de radio gedraaid kunnen worden. Prettige stem van de zanger, subtiel gitaarspel en een solide ritme sectie maken het plaatje compleet. Mooie verrassing!

avatar van milesdavisjr
Dat dit niet véél bekender is verbaasd me!

Waar dit bandje naar mijn mening tegenaan loopt met name in Europa is een tekort aan een eigen gezicht. De muziek is redelijk maar heeft ook wel een hoog sky radio gehalte, zanger Matt Scannell kwijt zich voldoende van zijn taak maar klinkt ook wat zemelig op den duur. De nummers van deze band onderscheiden zich ook niet echt van genregenoten. In de jaren 90 hebben de heren trouwens nog best een paar aardige albums gemaakt waarin nog wat meer ruimte was voor wat steviger materiaal, die momenten zijn nu spaarzamer. Kortom, op het eerste gehoor klinkt deze schijf vrij redelijk maar op den duur maken de nummers ook een wat zouteloze indruk.

avatar van vielip
Mja ik snap wel wat je bedoeld. Denk ik. Het hele album in één ruk uitzitten is wel een hele klus. Een hoog Sky radio gehalte dekt de lading wel aardig. Al roept dat wellicht iets te negatieve associaties op voor mijn gevoel. Denk dat ze in de jaren 90 wat pech hebben gehad dat er zoveel bands waren die in hetzelfde vaarwater zaten. Kwestie van het geluk hebben om net op de juiste tijd op de juiste plek te zijn? Zou zomaar kunnen...