Picture - Eternal Dark (1983)

Rock / Metal
Label: Backdoor

1. Eternal Dark (3:39)
  2. Griffons Guard the Gold (3:21)
  3. Make You Burn (5:00)
  4. Battle for the Universe (3:32)
  5. The Blade (4:13)
  6. Flying in Time (4:06)
  7. Into the Underworld (4:10)
  8. Tell No Lies (3:38)
  9. Power of Evil (3:37)
  10. Down and Out (2:59)
Eternal Dark;
hoewel ik dit niet als het beste Picture album beschouw en afzwakking van de band in de muziek merkbaar word, zitten er aan dit album ook een paar sublieme top kantjes!

zo heeft dit album onbetwist de mooiste platen hoes die de band ooit heeft gehad en is ook het logo geheel nieuw en tot op de dag van vandaag in gebruik.

buiten dat heeft de plaat een ongekende loodzware geluidsproductie die waanzinnig klinkt en vooral de uitschieters geheel ten goede komt.

persoonlijk vind ik de uitschieters jammer genoeg wel wat mager in aanwezigheid, maar die enkeling klinkt dan ook wel zo geweldig dat ik die nummers vandaag de dag nog draai.
persoonlijk denk ik dan aan oa: Eternal Dark, Griffons Guard The Gold, Flying In Time en vooral niet te vergeten Battle For The Universe!

als je de eerste 3 platen goed vond denk ik dat je deze er nog wel bij zou moeten hebben...

avatar van B.Robertson
Op Eternal dark hebben zich de nodige wijzigingen in de line up voltrokken. Alweer een nieuwe zanger en gitarist Jan Bechtum is opgestapt. Twee nieuwe gitaristen waaronder Chris van Jaarsveld. Voormalig Saxon producer Pete Hinton deed de productie weer.(Saxon ging met andere producers verder.) De productie is weer prima, maar de songs blijven achter bij Diamond dreamer. Er staan een paar goeien op maar ook de nodige minderen. Eternal dark haalt de voldoende maar de band wordt voorbij gestreefd door het dan opkomende Vengeance.

avatar van wizard
Na Heavy Metal Ears klonk Diamond Dreamer mij als een veel volwassener album in de oren. Op Eternal Dark gaat Picture verder in de lijn van Diamond Dreamer, hoewel met (onder andere) een nieuwe zanger. Deze Pete Lovell heeft een aangename stem om naar te luisteren, maar hij weet het album helaas niet naar het niveau van eerdere Picture-albums te trekken.

Dat ligt vooral aan het songmateriaal: veel nummers zijn gebaseerd op een paar goed klinkende riffs, maar echt vlammen doet het nooit. Het is alsof de band de goede riffs niet wist om te zetten naar interessante songstructuren, en helaas dreunen veel nummers in hetzelfde tempo voort. Op zich zijn de meeste nummers niet oninteressant, maar het album als geheel is een hele zit. Hoogtepunten zijn het titelnummer, Griffons Guard the Gold en Down and Out. Een nummer als Battle for the Universe klinkt aanvankelijk goed, maar is te lang uitgerekt om interessant te blijven.

Kortom, ik luister liever Diamond Dreamer of Heavy Metal Ears.

3.0*

avatar van Brutus
Erg zwakke plaat van Picture.