Bob Marley & The Wailers - Kaya (1978)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Easy Skanking (2:55)
  2. Kaya (3:15)
  3. Is This Love (3:51)
  4. Sun Is Shining (4:57)
  5. Satisfy My Soul (4:30)
  6. She's Gone (2:25)
  7. Misty Morning (3:33)
  8. Crisis (3:54)
  9. Running Away (4:15)
  10. Time Will Tell (3:25)
  11. Smile Jamaica [Single Version] * (5:03)
  12. Positive Vibration [Live at Ahoy Hallen 1978] * (5:29)
  13. The Heathen [Live at Ahoy Hallen 1978] * (4:05)
  14. Them Belly Full (But We Hungry) [Live at Ahoy Hallen 1978] * (3:46)
  15. Concrete Jungle [Live at Ahoy Hallen 1978] * (5:48)
  16. Rebel Music (3 O'Clock Road Block) [Live at Ahoy Hallen 1978] * (5:13)
  17. War / No More Trouble [Live at Ahoy Hallen 1978] * (6:22)
  18. I Shot the Sheriff [Live at Ahoy Hallen 1978] * (4:28)
  19. No Woman, No Cry [Live at Ahoy Hallen 1978] * (6:42)
  20. Is This Love [Live at Ahoy Hallen 1978] * (5:55)
  21. Jamming [Live at Ahoy Hallen 1978] * (7:54)
  22. Easy Skanking [Live at Ahoy Hallen 1978] * (4:50)
  23. Get Up, Stand Up [Live at Ahoy Hallen 1978] * (4:55)
  24. Exodus [Live at Ahoy Hallen 1978] * (10:43)
Marcel²
Dit vind ik weer een goed album. Nummers als Kaya, Sun Is Shining, Crisis en Time Will Tell mogen er zeker zijn. Smile Jamaica is een b-kantje en is trouwens mono

een gemiddeld album, Kaya, Satisfy my soul en Sun is Shining zijn nieuwe bewerkingen van nrs uit zijn Lee perry periode en ik vind de originele versies stukken beter.

voor de rest zijn Easy skanking is this love en time wil tell wel goede nrs

Ik vind Sun is Shining een van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord in mijn leven.. Voor mij persoonlijk het beste nummer van Bob Marley..

avatar van Sjaakspeare
Allereerst wil ik even zeggen dat ook ik de door Lee Perry geproduceerde nummers van Bob Marley & The Wailers het meest bewonder. Vooral nummers als Riding High en Ranbow Country zijn van ongekende klasse...

Maar ik vind ook deze CD erg aangenaam, en ben dan ook wat verbaasd over jullie ietwat lauwe reactie. Ook het feit dat jullie het in mijn ogen geniale nummer She's Gone helemaal buiten beschouwing laten wekt mijn verbazing. De vocale melodie van dat nummer blijft voor mij van haast ongekende klasse.

Naast She's Gone vind ik de titeltrack Kaya, Easy Skanking, Misty Morning, Crisis en Is This Love goed.

Nummers die jullie aankaarten als Satisfy My Soul en Time Will Tell doen me echter vrij weinig. Satisfy My Soul vind ik een UB40-sfeertje hebben, die me niet echt aanstaat, en Time Will Tell vind ik simpelweg geen opzienbarend nummer.

Al met al vind ik het een hele relaxede CD; 4*.

EVANSHEWSON
danmuz. schreef:

voor de rest zijn Easy skanking is this love en time wil tell wel goede nrs

Ik vind het nèt iets beter dan zomaar gemiddeld, maar de nummers die je opsomt zijn ook mijn favorieten.
Sun is Shining is één van de mooiste Marley songs ever!
4 sterren
**** en eeuwig respect voor Marley natuurlijk

EVANSHEWSON schreef:

Sun is Shining is één van de mooiste Marley songs ever!

En dan met name de vroegere versie (door Lee Perry geproduceerd) met die geweldige melodica solo.

stuart
Moeilijk om na Exodus met een opvolger tekomen; het is dan ook geen schande dat het resultaat een beetje wisselval is imo, maar Kaya heeft wel een paar prachtige nummers voortgebracht en is beslist een aardig en lekker 'wegtikkend' album.

avatar van Madjack71
Dit album kwam nogal eens tevoorschijn in mijn jonge jaren ahum. Terwijl we diezelfde Kaya gezamenlijk vierden onder het genot van een biertje.
Het is allemaal wat meer Que Sera, C'est la Vie en Hakuna Matata. Na Exodus ff wat minder Jah en ook over politiek is even genoeg gezegt. Tijd voor het vieren en bezingen van de roersels der liefde en de geneugtes des pret in de sigaret.

Easy skanking en Kaya roken goed weg.
Sun is shining doet mij onwillekeurig gevoelsmatig ook denken aan een Lovely Day van Bill Withers. Geweldig nummer, lekkere bas en een prima sfeertje, dat helemaal op zichzelf staat...een klassieker pur sang.
Satisfy my soul...heeft zoals sjaakspeare al aangaf een UB40 feeling over zich, toen UB40 nog Unemployed waren.

Gewoon een lekker degelijk reggae album, niet meer en niet minder.
Of zoals Bobby McFerrin zou zeggen...Don't worry be happy...i.i.g Bob lacht dus waarom wij niet.

[quote]Madjack71 schreef:

/quote]

Je moet (niks moet, maar ja) de versie van Sun is Shining van Songs Of Freedom (disc 1) eens opzetten, daar duurt het nummer een stuk korter maar wordt heerlijk begeleid door de melodica, het reggae instrument pur sang (overigens het enige instrument dat ik thuis heb en een beetje kan bespelen

avatar van misja82
Zie net dat ik dat al had geschreven, ach, nog maar een keer dan...

Kan mijn CD niet meer luisteren, want die is stuk geluisterd. Denk dat ik maar een nieuwe ga kopen. Net als alle andere CD's van Bob Marley. Als mijn collectie op geluisterd is, dan koop ik gewoon een nieuwe. Enz, enz, enz.

Father McKenzie
Marley was nearly God!

avatar van LucM
Reggae heeft mij altijd meer aangesproken dan disco/dance vanwege de exotische of zomerse sfeer en tekstueel had dit ook vaak meer te bieden.
Bob Marley & The Wailers waren de koningen van de reggae en ook dit album is weer klasse hoewel minder imponerend dan de vorige "Exodus". "Easy Skanking", "Is This Love", "Sun Is Shining" (ik verkies deze versie boven de latere geremixte versie) en "Satisfy My Soul" vind ik wel erg goede songs.

avatar van lowieke
Beste bob album

avatar van Jorge-E
In het boekje van Legend staat:

An album (Kaya) of love songs and, of course, homages to the power of ganja.

avatar van Madjack71
Er mag wel een halfje erbij vanuit mij gezien. De teneur is over het geheel wat vrolijker en optimistischer. Die uitstraling komt ook tot uiting op de hoes. De hoofdmoot is de ganja en de liefde..getuige ook Easy Skanking/Kaya en Is This Love en Sun is Shining o.a. Met Crisis is ook de maatschappelijke kant vertegenwoordigd. Lekker plaatje.

avatar van Brutus
Dit album valt me na Exodus vies tegen.

Er staan maar 5 echt goede nummers op:
Is this Love
Time will Tell
Satisfy my Soul
Easy Shanking
Sun is Shining

avatar van Ronald5150
Bob Marley stond voor een moeilijke opgave. Kom na "Exodus" maar eens met minimaal zo'n goede plaat! En in alle eerlijkheid moet gezegd worden dat "Kaya" niet zo goed is als "Exodus". Maar dat wil niet zeggen dat "Kaya" een slechte plaat is. Het is gewoon een prima reggae-album. Maar voor mij mist het de zeggingskracht van "Exodus". Op "Kaya" is de thematiek luchtiger en minder politiek. Daardoor klinkt het voor mij vooral erg zomers, maar niet meer dan dat. Het sterke aan Bob Marley vind ik die zomerse bezwerende klanken in combinatie met het politieke bewustzijn en het inzicht in het leven op Jamaica, op bijvoorbeeld een "Exodus" of "Catch a Fire". Maar los daarvan is "Kaya" gewoon lekker om naar te luisteren. Tracks als "Sun is Shining" en "Time Will Tell" doen het altijd goed. Bob Marley maakt eigenlijk geen slechte albums en "Kaya" zet die traditie gewoon voort.

Pimdo
Heb dit album gisteren gekocht in een Deluxe Edition(35 jarig bestaan van dit album!). Er zit een bonus disc bij met een concertregistratie in de Ahoy hallen in 1978!

avatar van Murdoc023
Running Away is voor mij denk ik wel een van de beste Marley nummers. Heerlijk bassig nummer, waardoor het een diepe spirituele sound meekrijgt. En de tekst helpt daar ook erg goed bij moet ik zeggen. Wat een poeet.

avatar van Metalhead99
Ik heb net een correctie ingediend met de tracks uit de deluxe edition. Die bevat een concert uit '78 in de Ahoy. Wat bij mij de nieuwsgierigheid opwekt: zijn er hier gebruikers die bij dit concert aanwezig waren?