Earth, Wind & Fire - The Best Of, Vol. I (1978)

Funk / Soul
Label: Columbia

1. Got to Get You into My Life (4:03)
  2. Fantasy (3:47)
  3. Can't Hide Love (4:10)
  4. Love Music (3:55)
  5. Getaway (3:48)
  6. That's the Way of the World (5:46)
  7. September (3:37)
  8. Shining Star (2:50)
  9. Reasons (5:00)
  10. Singasong (3:23)
avatar van musician
Leuke greatest hits van Earth, wind & fire over een relatief korte periode (1974-1978?) uit de geschiedenis van deze opwindende band.

Juist de periode van een groeiende naamsbekendheid en faam. De band was nog niet bedorven en vol enthousiasme. De optredens werden hoog aangeslagen.

Om de waarheid te zeggen is het mijn eerste EW&F LP geweest en heb ik hem ook zeer regelmatig gedraaid. Toen eigenlijk voor Fantasy, maar op de keper beschouwd staan er helemaal geen zwakke broeders tussen.

Integendeel. Deze The Best of Earth, wind & fire heeft juist alleen maar sterke nummers, de een nog beter dan de andere (Can't hide love, Love music, Reasons)

En zo heeft elk voordeel z'n nadeel en andersom: de cd is natuurlijk verre van compleet. Aan de andere kant heeft zo'n plaat met een normale speelduur alle mogelijkheden zich te beperken tot een bepaalde succesvolle periode en hoef je niet door alle troep heen.

Dat maakt op zich deze cd bijzonder. Het luistert voor mij nog steeds als een gangbare, boeiende studio-cd en niet als een Greatest hits. Beter dan dat kun je het niet brengen.

avatar van Thuurke
Het Beatles Nummer Got To Get You Into My Life komt van de Seargeant Peppers Lonely Hearts Club band Soundtrack (RSO) waarbij de Bee Gees en Peter Frampton (als Billy Shears) optraden als The Beatles.

Daarnaast ook Alice Cooper met Because en Aerosmith met Come Together..

Jack in the Box
Zat Jerney Kaagman toen nog in die band?

avatar van musician
Jerney Kaagman zong de eerste 6 jaar van haar carriére voortreffelijk maar deed dit bij het symfonische Earth & fire, dus zonder Wind.

Voor info over Jerney nodig ik je graag uit de musicmeterpagina's van Earth & fire te bezoeken. Net als Earth, Wind & fire een prima groep met even zo goede platen.

Maar misschien was het wat geweest, een duet van Philip Bailey met Jerney Kaagman........

Jack in the Box
musician schreef:

Wat dacht je van Phil Collins & Jerney Kaagman? Bij Frida (van ABBA) ging dat ook onwijs goed.

avatar van musician
En ik wil niet veel zeggen, maar Easy lover, het duet tussen Bailey en Collins, was toch ook alleszins aanvaardbaar.

avatar van FunkStar
Leuke verzamelaar van het werk van EW&F tot 1978. Vanaf die tijd braken ze door met Fantasy en September.

Op deze CD stond destijds 1 nieuw nummer, Got To Get You Into My Life, helaas werd dit nummer niet zo'n hele grote hit in de top 40.
Op deze CD veel hits tot 1978 Fantasy, September, Shining Star, Reasons, Getaway en That's the Way of the World.

avatar van Madjack71
Fantasy & September blijven mooie klassiekers om naar te luisteren. Maar dit vol. 1 heeft nog wel wat meer groove in zich. Earth, Wind & Fire wisten hoe to Singasong.

avatar van Toon Hoogte
Wat is het moeilijk om twee favoriete tracks te kiezen, als alle, of bijna alle, nummers favoriet zijn.