Ennio Morricone - Nuovo Cinema Paradiso (1988)

Alternatieve titel: Cinema Paradiso

Italië
Score
Label: Mercury

1. Nuovo Cinema Paradiso (2:57)
  2. Maturità (2:18)
  3. Ripensandola (1:15)
  4. Infanzia E Maturità (2:13)
  5. Cinema in Fiamme (2:45)
  6. Andrea Morricone - Tema D'Amore (2:45)
  7. Dopo Il Crollo (2:00)
  8. Prima Gioventù (2:15)
  9. Tema D'Amore Per Nata (4:07)
  10. Visita Al Cinema (2:20)
  11. Quattro Interludi (1:55)
  12. Fuga, Ricerca E Ritorno (2:05)
  13. Proiezione a Due (2:05)
  14. Dal Sex-Appeal Americano Al Primo Fellini (3:25)
  15. Totò E Alfredo (1:16)
  16. Per Elena (1:48)
  17. Nuovo Cinema Paradiso (Titoli) * (2:27)
  18. Andrea Morricone - Tema D'amore (#3) * (3:19)
  19. Tema Della Bicicletta * (0:42)
  20. Visita Al Cinema (#2) * (2:03)
  21. Maturita (#2) * (1:14)
neo
Sublieme score van de componist. Zie mijn
review.

Razor Disk
Wel een kontlelijke album cover. Morricone niet waardig.

neo
Ik heb de de uitgaven van het Argentijnse label Acqua: foto. Er zijn vele uitgaven, maar allemaal hebben ze een matige hoes.

avatar van davy jones
Ennio Morricone, de man heeft geen aankondiging nodig. Zelf de mensen die niet ingewijd zijn in de filmmuziek kennen de naam. Morricone heeft vele scores geschreven, maar als iemand aan mij zou vragen, wat zijn beste werk is; dan zou ik geen moment twijfelen en zeggen. Nuovo Cinema Paradiso.
Dit is echt een sublieme score. Het hoofdthema is er één om je vingers van af te likken. De piano begint en speelt een aangrijpende en prachtige melodie. Maar wanneer dan de strijkers invallen, dan hoor je een subliem stukje filmmuziek.
Maar HET thema van deze score is het Love Theme. En dat is ook één van de mooiste themes ooit geschreven voor een film. Niet Ennio, maar Andrea Morricone schreef dit thema. Het is aangrijpend. Ook al is het een liefdesthema, het heeft iets intriests.
Met deze score heb ik het beste werk van Ennio Morricone gekocht. Een cd die ik zal grijsdraaien, niet alleen omdat het zo wonderlijke muziek is, maar ook omdat ik er helemaal aan verkocht ben. Vanaf de eerste noot, tot de laatste noot droom ik weg bij het belusiteren. En dat is iets wat ik nog nooit heb voorgehad.
Deze cd verdient niet minder dan de volel vijf sterren!

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Erg leuk dat je zo enthousiast bent, Davy, maar hoe kun je nu zeggen dat dit Morricone's beste werk is, als je pas 2 albums van hem kent. Er is nog zoveel meer moois van de beste man te ontdekken.

avatar van davy jones
Ik heb nooit gezegd dat ik maar twee albums van hem ken. Ik heb er maar twee van hem gekocht, en ik stem en reageer alleen op albums die ik in mijn collectie heb. Ik ken het grootste deel van zijn werk, ook al weet ik dat het bijlange niet alles is wat hij heeft geschreven. Maar van de werken die ik van de man ken, vind ik Cinema Paradiso veruit het beste. De thema's zijn prachtig en ook de omringende muziek is prachtig, en daarom vind ik dat Cinema Paradiso het beste werk is van Ennio Morricone. Ik zal nooit beweren dat ik al het werk van hem ken, maar ik ken er genoeg van om een conclusie te trekken.

avatar van Darkzone
Vandaag de Italiaanse Limited Editie heruitgave uit 2010 op cd ontvangen. Hierop staan in totaal 23 tracks, in hun originele Italiaanse naam.
En verdorie, wat is dit bloedmooi zeg!
Ongetwijfeld een van de allermooiste filmmuziek ooit. De lp, met helaas minder nummers, verwacht ik ook een dezer dagen.

avatar van tbouwh
Melancholischer dan dit kan bijna niet. Muzikale perfectie, als het aan mij ligt. Overigens sinds vanavond ook mijn favoriete film aller tijden (voor dit moment i.i.g.)

avatar van thomzi50
Inderdaad, mooie soundtrack, al blijf ik vrijwel voortdurend flarden van 'The Untouchables' horen.

GothamCity
1 van de mooiste soundtracks ooit gemaakt. Zo zet je een sfeer neer.