Glen Hansard - Drive All Night (2013)

Ierland
Label: ANTI-

1. Drive All Night (8:36)

met Eddie Vedder en Jake Clemons

2. Pennies in the Fountain (4:55)
  3. Renata (4:13)
  4. Step Out of the Shadows (2:14)

avatar van Twinpeaks
Erg mooi.De vocals van Vedder voegen echt iets toe en het saxspel van Jake Clemons is zo mogelijk nog ietwat subtieler dan dan van oom Clarence. Ook het iets hogere tempo waarin Drive All Night gespeeld is ,maken het een mooiere uitvoering dan het orgineel voor mij.Al blijft de tekst natuurlijk niet 1 van Springsteen' s beste.Ook de overige nummers mogen er zijn.Bedankt voor de link,JoostBo.sterren geef ik pas als ik hem fysiek in handen heb ,maar op een zer ruime voldoende kan deze E.P wel rekenen.

avatar van kappottevic
Prachtige EP, met name de eerste helft.
Jammer dat hij zo kort is!

avatar van king_pin
Ugh, wat een zoetsappige gospel is dit.. Snel terug naar the swell season, die liedjes voelde veel persoonlijker en eerlijker aan dan deze (en eigenlijk ook zn vorige).
Jammer dat ik niet mee kan in de weg die Glen is ingeslagen, zn stem blijft bijzonder.

avatar van Broem
Eerste score op basis van eerste indruk was een ruime voldoende 3,5* Daar komt toch nog een 0,5* bij na wat meer luisterbeurten . Glen laat met zijn prachtige stem ook op deze EP horen waar zijn kracht zit. Mooie, rustige en buitengewoon goed gemusiceerde liedjes die breekbaar en, mits in de juiste stemming, je fiks weten te raken. Althans bij deze gebruiker

avatar van midnight boom
Zijn solodebuut Rhythm & Repose was adembenemend mooi, de concertzalen waren vol en de festivals werden groter en groter. Glen Hansard, frontman van de Ierse rockband The Frames, kan tevreden terugkijken op een goed en productief 2013. Vlak voor de jaarwisseling kwam de sympathieke zanger dit nog even bevestigen met twintig minuten aan nieuw materiaal, vernoemd naar de Springsteen-klassieker 'Drive All Night'.

Niet voor niets staat dan ook een uitgeklede cover van 'Drive All Night' centraal. De lange kraker van Springsteen wordt door Hansard omgetoverd tot een intiem en warm folkliedje met niemand minder dan Eddie Vedder van Pearl Jam als achtergrondzanger. Dat werkt voor de volle 8,5 minuut goed, mede dankzij het innemende saxofoonspel van Jake Clemons, het neefje van de iconische E-Street saxofonist Clerence Clemons. Wat minder zoet zijn de drie overige, niet eerder uitgebrachte sololiedjes van Hansard. Met name het krachtige 'Renata', met een aantal rauwe uithalen van Hansard, springt positief in het oog. Wat een onwijs krachtige stem heeft deze man toch.

Dit wordt ook andermaal bevestigd in het acapella gezongen 'Step Out Of The Shadows'. Hansard heeft een mooi klankpalet en weet veel rust in zijn zang te leggen waardoor de uithalen extra krachtig over komen. 'Pennies In The Fountain', tot slot, begint als een klein folkliedje en wordt vervolgens uitgebouwd richting een stemmige sfeer. De Drive All Night EP is een welkome toevoeging aan het oeuvre van Glen Hansard dat vooral smaakt naar meer werk van deze uitstekende muzikant.

Van: Daans Muziek Blog