Ophidian - Between the Candle & the Star (2013)

Electronic / Dance
Label: Be Yourself

1. Spoken (4:27)
  2. The Rain (7:53)
  3. Creating the Future (6:57)

met Tapage

4. Illusions (7:34)

met Tha Playah

5. Life of Meaning (5:48)

met Ruffneck

6. End the Earth II (6:47)
  7. Harlequin (5:53)
  8. The Void (Fade) (7:59)

met Minckz

9. Kraken (4:22)
  10. Breathe (5:55)

met D-Passion

11. Darkness Incarnate (6:48)

met Hamunaptra

12. Abandon [Album Version] (8:09)
  13. AK-Industry en Billy S. - Monster [Ophidian Remix] (5:49)
  14. The Middle Children [DJ the Viper Remix] (5:56)
  15. DJ Promo - Life from the Other Side [Ophidian Remix] (6:36)
  16. Formshift [The Outside Agency Remix] (6:21)
  17. Angel - Industrial Base [Ophidian Remix] (4:40)
  18. Miss Hysteria - Particle Physics [Ophidian Remix] (6:11)
  19. Destination Underground (6:05)

met Endymion

20. Enzyme X - Dissimulation [Rude Awakening Remix] (5:41)
  21. The Silence (5:01)

met The Outside Agency

22. The Art of War [Ruffneck Remix] (6:35)
  23. Head VI (5:44)

met Tapage

24. Inception by Sound VIP (5:15)
  25. Lenny Dee - Forgotten Moments [Ophidian Remix - Album Version] (8:17)
avatar van Hellblazer
Het nieuwe album van grootmeester Ophidian. Iets waar ik en vele anderen al het hele jaar vol smart op zitten te wachten. Maar nu het moment nu eindelijk bijna daar is en de tracklist en releasedatum bekend zijn gemaakt heb ik toch een twijfelachtig gevoel. Een elftal nummers zijn al uitgebracht en verder is het remixgehalte wel vrij hoog.
Een album als Blackbox of Betrayed by Daylight wordt het absoluut niet, dat is een ding wat zeker is.

Aan de andere kant, de Monster remix bv. wordt al een aantal maanden gedraaid door Ophidian en is wel van zeer hoge kwaliteit.

Toch ben ik nog wel dusdanig gehypet hiervoor dat ik de dubbel-cd heb gepre-ordered bij Astral Music. Ik wacht geduldig af en probeer de verwachtingen een beetje in de toom te houden zodat dit alleen maar mee kan vallen.

avatar van Joeri_000
Maakt me niet zo heel veel uit wat er op staat, ik moet het gewoon hebben.. Aantal tracks is mij idd ook niet ontgaan.

Ken het label overigens niet , opvallend.. Mooi albumcover alvast en een mooie titel..
Astral , dank je , die kende ik nog niet

avatar van Hellblazer
Label verbaasde me ook een beetje, maar ik geloof dat het zo is dat de digitale release onder Enzyme geplaatst wordt en de fysieke versie op dit label.

Meer info over dit album volgt.

avatar van Hellblazer
Niet helemaal het rauwe album waar ik stiekem een beetje op had gehoopt, maar het was ook niet echt een reële gedachte natuurlijk. Het merendeel op dit album is melodieuze Hardcore voor het grotere publiek. Een stijl die ik langzaam aan het ontgroeien ben, hoewel dit album toch wel een van de beteren is die ik de laatste tijd in het genre heb gehoord. Vrijwel iedere track vertelt een uniek 'verhaal' en is zeker niet het standaard hapklare werk. Makkelijk te verteren is het wel, maar wel vooral nummers die blijven hangen. Tevens is het misschien niet echt een album in de zin van het woord, maar eerder een verzameling nummers. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, zolang de kwaliteit maar hoog is. Iets wat zeker het geval is.

Sommige nummers doen me vrij weinig ('Spoken', 'Dissimulation' remix, 'Head VI' is ook niet je van het), maar het overgrote deel weet goed te boeien en verveelt tot nu toe niet. 'The Rain' is een van de vrolijkste nummers, maar de manier waarop het nummer zich ontwikkelt is erg goed gelukt. Erg fijne melodie en vocalen die nog net dat extra's weten toe te voegen. Samenwerkingen met andere bekenden als Tha Playah, Ruffneck, D-Passion, Hamunapatra en zelfs Tapage (van 'The Mine' uit 2006) komen ook goed uit de verf.
Het iets minder gepolijste werk ontbreekt gelukkig ook niet. Van de freaky Hard-Techno-achtige track 'Harlequin' via het machtige 'Kraken' naar het al iets oudere 'Darkness Incarnate'. De afsluiter van de eerste CD is wat mij betreft nog het beste nummer van Ophidian van de laatste jaren: 'Abandon'. Geweldig industrieel beukend festijn met enorm veel sfeer en allerlei pingeltjes en kraakjes. 'End The Earth', die destijds op dezelfde release zat heeft een vervolg gekregen. Tikkeltje minder cool misschien, maar alsnog bij lange na niet slecht.

De tweede CD omvat voornamelijk remixen. De opener is gelijk raak. AK-Industries' Monster door de Ophidian mangel gehaald. Een gigantische energiebom die met kop en schouders boven het ook al niet slechte origineel uitsteekt. Promo's File-classic 'Life From The Other Side' is ook een behoorlijke update ondergaan, wat flink gewaagd is voor een track als deze. Overtreffen doet het niet, maar het is zeker een geslaagde remix geworden. The heren van The Outside Agency hebben 'Formshift' onder handen genomen. Het resultaat is een uitstekend nummer die heel wat losser en vlotter is geworden dan het origineel. Verder is de VIP van 'Inception By Sound' (Qore 3.0 O.S.T. 2011) een ietwat makkelijke toevoeging geworden. Had zelf liever een versie gezien die de melodie had geschrapt. Wel het nog wat hectischer en chaotischer dan het origineel en dat is dan wel weer leuk. Afsluiter is weer een typisch mainstream nummer. Alweer vier jaar oud, deze remix. Maar werkt nog steeds als een trein.

Al met al ben ik toch wel tevreden over dit album. Niet echt vergelijkbaar met een Blackbox natuurlijk, maar die insteek was dan ook compleet verschillend. Betrayed By Daylight moet ik nog eens helemaal luisteren.

Vier sterren.