Electronic - Electronic (1991)

Pop / Electronic
Label: Factory

1. Idiot Country (5:02)
  2. Reality (5:39)
  3. Tighten Up (4:38)
  4. The Patience of a Saint (4:11)

met Pet Shop Boys

5. Getting Away with It (5:14)

met Pet Shop Boys

6. Gangster (5:26)
  7. Soviet (2:00)
  8. Get the Message (5:20)
  9. Try All You Want (5:37)
  10. Some Distant Memory (4:10)
  11. Feel Every Beat (5:07)
  12. Disappointed [7" Version] * (4:21)

met Neil Tennant

13. Second to None [2013 Edit] * (3:37)
  14. Lean to the Inside [2013 Edit] * (4:01)
  15. Twisted Tenderness [Guiter / Vocal Mix] * (4:55)
  16. Idiot Country Two [12" Version - Edit] * (6:06)
  17. Free Will [Edit] * (3:05)
  18. Until the End of Time [Edit] * (5:23)
  19. Feel Every Beat [2013 Edit] * (5:39)
  20. Getting Away with It [Instrumental] * (5:04)
  21. Turning Point [Edit] * (4:49)
  22. Visit Me [Edit] * (4:36)
  23. Twisted Tenderness [Instrumental] * (5:31)
avatar van titan
titan (crew)
Interessant project van Bernard Albrecht (New order), Johnny Marr (the smiths) en aanvankelijk ook Niel Tennant (pet shop boys). Van al deze invloeden is een fraai geheel gesmeed dat klinkt als de wat toegankelijker variant van New order, opgeleukt met een onweerstaanbare four-to-the-floorbeat. 4,5*

Titan jongen, ik begin je steeds meer te mogen, je schrijft wat ik denk/vind

avatar van titan
titan (crew)
Op het gebied van de betere (synthi)pop liggen we volgens mij inderdaad behoorlijk dicht bij elkaar.

avatar van VanDeGriend
Heb gisteren dit album weer eens uit de kast gehaald. Destijds een absolute favoriet. Verwachting was dat ik het niet zo veel meer zou vinden maar niets is minder waar. Deze cd is een monument, de ultieme kruisbestuiving tussen dance en rock.Een klassieker. Verhoog naar 5*

avatar van vigil
VanDeGriend schreef:

verander Rock in Pop en ik ben het met je eens

Toendertijd was ik wel helemaal gek van dit album, zal hem binnenkort weer eens uit de kast halen want ik heb hem al jaren niet meer gedraaid. Wel het beste wat Electronic heeft uitgebracht. Op songgebied vind ik Dissapointed de beste.

avatar van VanDeGriend
vigil schreef:
verander Rock in Pop en ik ben het met je eens

Ook goed , doen we dat .

Blijft na al die jaren prima overeind hoor, deze heerlijke plaat. Vond de opvolger wat tegenvallen maar Twisted Tenderness weer top.

avatar van Edwin
Inderdaad een topplaat. Ik heb ook de maxi CD-singles van Get The Message en Feel Every Beat. De extra nummers daarvan zijn toch ook niet te versmaden .

avatar van andré
Redelijk album inderdaad, hoewel ik opvolger 'Raise the Pressure' als geheel beter vindt. 'Get The Message' was een fantastische single, maar naast het openingsnummer zijn mijn favoriete tracks toch wel 'Patience of a Saint' en 'Getting Away With It'.

avatar van Maarten1966
VanDeGriend schreef:

Een zeer herkenbare ervaring. Zo draai ik nu 'Raise the pressure', hun tweede cd, weer eens. Heerlijk plaatje, dat evenwel in de schaduw moet staan van deze inderdaad volkomen terecht als klassieker aangeduide eersteling. 'Get the message' drijft op een superbe Marr-riff, maar wat te denken van het superstuwende 'Tighten up'?! Wat een song. Fraai ook die omfloerste vocale bijdragen van Tennant, die zelf met zijn Pet Shop Boys m.i. helaas nooit dit niveau heeft gehaald. Te schlick, te glossy... dit is de real shit, zogezegd!

avatar van Reint
Wauw, wat een groeiplaat. Eerst deed ik dit nog af als 'vrij fout, te jaren 80', Sumner en Marr kunnen toch beter, dacht ik, maar wat een heerlijke overgangen zitten er in dit album.
Typisch Marr, die hier als een echte geheime kracht te werk gaat, zoals hij dat vaak ook bij The Smiths deed (moet hij alles zelf doen op de voorgrond, gaat het fout, zie The Healers). Haal de dikke synths weg, verander de zang van Sumner in die van Morrissey, en je herkent typische Smiths-overgangen.

Maar deze plaat staat op zichzelf. Dit is inderdaad hoe dance en pop perfect hand in hand gaan.

avatar van blur8
UIt dit zeer geslaagde muziekproject kwam ook nog een losse CD-single: Disappointed. Muzikaal gezien hangt het tussen "The Patience of a Saint" en "Getting Away with It" in, en is gezongen door Neil Tennant.
Naast een 7" en 12" versie van dat Disappointed staat er ook nog een remix van
Idiot Country op onder de titel "Idiot Country Two"

avatar van stephan73
Kan iemand die vreselijke, van TV gefilmde, clip vervangen door de goede versie!

YouTube - ELECTRONIC GETTING AWAY WITH IT

Die versie is 'beveiligd', deze daarentegen: Getting Away With It - Electronic

En deze video vind ik persoonlijk het mooiste: Electronic - Getting Away With It

avatar van sp1980
Reint schreef:
Die versie is 'beveiligd', deze daarentegen: Getting Away With It - Electronic

Officiële EMI versie erop gezet

avatar van Protonos
Ik ben hier zéér benieuwd naar!

avatar van Protonos
ik vind het moeilijk te beoordelen, ik denk dat ik hem nog wat vaker moet gaan luisteren

avatar van Reint
Tja, de eerste keer dat ik dit hoorde kon ik het ook niet geloven. Middle of the road-80s-muziek, dacht ik. Maar hij is erg gegroeid, de plaat heeft hele fijne melodieen. Toch klinkt het toch wat gedateerd en knullig door die synths.

avatar van rzasa
Verhoogd naar 5 serren. Ik kan eigenlijk geen zwak moment aanwijzen op deze klassieker.

avatar van wibro
De CD van dit album weer eens uit de kast gehaald en beluisterd. Helaas maakte het niet meer zo veel indruk als zo'n 18 jaar geleden toen ik deze CD kocht. Ik vind het allemaal een beetje slap en het Pet Shop Boys gehalte is erg hoog. Slecht is dit album uiteraard niet. Ik heb het destijds erg goed gevonden anders had ik het niet gekocht. Maar ja, in 18 jaar tijd kan je smaak natuurlijk erg veranderen. Het bewijst in ieder geval dat ik er goed aan heb gedaan alleen de albums te waarderen die ik vanaf 28 september jl - de datum waarop ik mij op MusicMeter heb ingeschreven - heb beluisterd. Daar hoort nu natuurlijk ook dit album bij.

Dikkop
Gangster staat hier regelmatig op repeat de laatste tijd.
Die synthesizer en die sequencer.

blur8 schreef:
Naast een 7" en 12" versie van dat Disappointed staat er ook nog een remix van
Idiot Country op onder de titel "Idiot Country Two"

Die zat bij mij erbij als extra disc.

avatar van Mjuman
In de chronologie van New Order komt dit album tussen Technique (89) en Republic (93) en het komt moeiteloos boven beide uit. Barney gaat met meer succes vreemd dan Kapitein Hook; The Other Two zouden in de buurt komen.

Dit is gewoon fijne elektropop!

avatar van luigifort
Vandaag voor het eerst gedraaid..moet zeggen heerlijk..kende ze nog niet..maar met Sumner Marr en Tennant moest t bijna wel goed zijn..ms niet ieders smaak..maar ik heb ervan genoten. Getting away with it is een heerlijk prachtig nummer..

Nog steeds deze aan het luisteren..verslavend..ms op weg naar 5*

avatar van luigifort
Marr heeft Electronic songs in zijn setlist en Sumner en Marr spelen Elctronic songs bij beider concerten. Marr wil zelfs een reünie las en hoorde ik. Hopelijk Bernard ook...
Dit blijft hun beste en fijnste album.

avatar van Castle
Door de vorige post weer eens opgezet en is inderdaad nog steeds een prettig album.
0,5* erbij
Wel apart bij de extra songs werk van later werk erbij staat..

24-1 op wit vinyl uitgave

avatar van Juul1998B
Ik dacht oprecht voor ik het las, dit klinkt als new order gemixt met the smiths en een beetje pet shop boys. En wat raad je, het zijn ze ook oprecht
Een interessante combi die hier goed lijkt te werken. Luchtige dance/electro pop met aanstekelijke nummers.

Ik snap de logica van die bonustracks ook niet zo. Is dat geen werk van latere albums?

Leonidas55 schreef:

Klopt voor deel als een zwerende vinger

avatar van Mjuman
Castle schreef:

Klopt voor deel als een zwerende vinger

Het zoveelste voorbeeld dat platenmaatschappijen vaak willekeurig omgaan met re-releases. Er waren zoveel andere mogelijkheden geweest: obv chronologie, met de singles vlak voor en vlak na het album.
Gettin Away with It (track 6) was nl een non-lp single (wel op de cd)

Het tweede album, Raise the Pressure heeft trouwens maar een minimale relaese op lp gekend en de derde, Twisted Tenderness, is nooit op lp uitgebracht. Er ligt dus wel een taak voor de platenmaatschappij. Al moet ik zeggen dat dit debuut het beste album is.

avatar van itbites
Disappointed blijft voor mij een nummer met een nostalgische waarde van heb ik jou daar. Op het moment van uitbrengen “gewoon” een goede plaat, maar nu, zoveel jaren later gewoon een van de beste electropop tracks van de jaren negentig. De melancholie lijkt daardoor gewoon nog vertienvoudigd. Ik krijg er geen genoeg van, zó mooi. Deze moet ik nog op vinyl hebben.

avatar van itbites
Als aanvulling op mijn laatste bericht is Disappointed toch echt het beste dat Electronic gemaakt heeft rond deze periode. Dit album is aardig (Disappointed staat hier niet op), maar een nummer als Getting Away With It ontstijgt het groep 8 musical-gehalte nauwelijks. Wonderlijk.