Sly & The Family Stone - Life (1968)

Funk
Label: Epic

1. Dynamite! (2:46)
  2. Chicken (2:15)
  3. Plastic Jim (3:31)
  4. Fun (2:23)
  5. Into My Own Thing (2:15)
  6. Harmony (2:53)
  7. Life (3:03)
  8. Love City (2:45)
  9. I'm an Animal (3:22)
  10. M'Lady (2:47)
  11. Jane Is a Groupee (2:51)
  12. Only One Way Out of This Mess * (3:52)
  13. Dynamite! [Single Version] * (2:12)
  14. Seven More Days * (3:25)
  15. Pressure * (3:45)
  16. Sorrow [Instrumental] * (3:19)
avatar van Toon1

Zeer fijn plaatje is dit trouwens .

avatar van Osiris Apis
Opgewekt plaatje.

avatar van Pooiertje
Inderdaad, vooral Into My Own Thing is echt geweldig.
een ruime 3.5*.

avatar van principal2000
Lekkere zomerse funk/r&b/rock/soul van Sly en zijn familie.

avatar van Reint
Hele gave plaat die vol staat met supercoole, groovy en bovenal verdomd originele en intentieve dansmuziek die allemaal de lengte van een punksingle duren. Door deze korte tijdsduur voelt het alsof je constant een luikje opent waarachter een bandje een singletje staat te spelen. Of alsof je hebt ingeschakeld op een radiozender waar ze in een half uur lang (zonder commercials) alleen maar kwalitatieve funky muziek draaien.

avatar van principal2000
Toch een halfje erbij. Dit album is kwalitatief gezien zo constant; er is geen slecht nummer op te ontdekken. En dan reken ik de bonustracks erbij! En anderzijds is het album veelzijdiger dan haar voorganger. De titeltrack is waarschijnlijk het bekendste nummer, maar ook Dynamite!, Plastic Jim, Harmony, M'Lady en Jane Is A Groupee zijn uitstekende tracks. Eigenlijk heeft deze band eind jaren '60 / begin jaren '70 een aantal kwalitatief zeer goede albums achter elkaar uitgebracht. Dit is er één van.

avatar van caravelle
Luister eens naar Breaking the girl van de Red hot chili peppers. Volgens mij is er hier en daar gejat van Plastic Jim.Althans dat gevoel heb ik. Geweldig album dit trouwens

Stijn_Slayer
Ik vind deze toch iets minder dan de voorganger. Het is inderdaad wel een hele constante plaat met korte nummers waar niet veel mis mee is, maar het mag soms net even wat veelzijdiger en/of creatiever. Moeten The Beatles geen credits krijgen voor 'Plastic Jim'?

'Chicken' vind ik trouwens wel een leuk voorbeeld van humor in muziek.

avatar van Reijersen
Een paar maanden na Dance to the Music kwam Sly & the Family Stone al met dit nieuwe album op de proppen. De herkenbare sound van deze artiesten hoor je hier helemaal. Funk, soul, pop, psychedelica en wat allemaal nog meer wordt in de blender gegooid en er uiterst catchy uitgehaald. Het begin van hun topperiode.
1. Dynamite – knalt er meteen lekker in met dat gitaartje, heerlijke groove en volle blazers. Fijne opener zeg!
2. Chicken – niet alleen over een kip zingen, maar deze ook na doen en dat zo funky is Sly niet vreemd.
3. Plastic Jim – Knalt hem er ook nog even lekker in
4. Fun – een soort funky Beatles gevoel krijg ik hierdoor. Lekker energiek nummer.
5. Into My Own Thing – bluesy aandoend nummer met al die gitaartjes.
6. Harmony – knalt nog even lekker door. Freaky ook.
7. Life – heeft de aanstekelijkheid van een wereldhit. Is dan ook een hit geworden en een geweldig nummer.
8. Love City – wat een heerlijke retestrakke drum zit er in dit nummer zeg!
9. I’m and Animal – een beetje gek is Sly niet vreemd
10. M’Lady – dat saxje doet het leuk hier, valt ook gewoon erg op. Verder een hoofdrol voor de gitaar en de funkyness
11. Jane is a Groupee – afsluiter die helemaal bij het album past.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Funky Bookie
Ik vind deze weer wat minder dan de voorganger. Vooral minder funky. De psychedelica komt er wel weer meer in, wat een mooie voorbode is van dat wat nog komen gaat.

Funky Bookie schreef:
Ik vind deze weer wat minder dan de voorganger.

Dat dacht ik eerst ook. Moet je 'm vandaag nog eens draaien, met deze blauwe lucht en stralende zon. Ideaal plaatje en inventiever dan op het eerste gezicht.

avatar van Germ
Germ (crew)
Into My Own Thing wordt volgens mij ook gebruikt voor een tv-programma. Iemand een idee?

avatar van Boermetkiespijn
Germ schreef:

De Idols-audities van 2004.

avatar van Jan 1970
Toon1 schreef:
Nooit geweten dat Fatboy Slim 'Into My Own Thing' gesampled had voor zijn nummer 'Weapon of Choice'. .

En dat SBS6 Huizenjacht het vervolgens weer gebruikte in hun programma. Tsja...

avatar van Jan 1970
Germ schreef: