Edgar Froese - Ages (1978)

West-Duitsland
Electronic
Label: virgin

1. Metropolis (11:12)

met Klaus Krüger

2. Era of the Slaves (8:11)

met Klaus Krüger

3. Tropic of Capricorn (20:46)

met Klaus Krüger

4. Nights of Automatic Women (9:10)

5. Icarus (9:14)

met Klaus Krüger

6. Children's Deeper Study (4:30)
  7. Ode to Granny A (4:47)
  8. Pizarro and Atahuallpa (7:31)

met Klaus Krüger

9. Golgatha and the Circle Closes * (8:30)

met Klaus Krüger

totale tijdsduur: 1:15:21 (1:23:51)
tangmaster
Een prachtplaat. Overigens nog steeds mijn favoriete Froese plaat.

tangmaster
Dit is een pracht plaat van TD's voorman Edgar Froese. Een meesterwerk met ongelooflijk sterke tracks. Een prachtige opener dat Metropolis (gebaseerd op Frits Lang's gelijknamige film) een stuk met een sterke sequence en een heerlijke melodie die lekker doorkabbelt door het hele nummer heen. Era of the Slaves is een heerlijk en bijna minimal achtig stuk dat gedragen wordt door een steeds heen en weer bewegende sequence. Tropic of Capricorn is het meester werk van Edgar, hij haalde voor dit stuk de inspiratie uit Henry Miller's gelijknamige boek. Deze track kent 3 secties een langzaam maar krachtig opgebouwde melodieen. Een intermezzeo achtig middendeel, en een romantisch aandoend slot gedeelte dat prachtig bewegend door de speakers gaat. Nights of Automatic Women opent met cafe geluiden om over te gaan in een sterk door de sequencer gedomineerd rock stuk. Icarus is weer een vloeiend stuk dat zich qua melodie voortbeweegt over de sequence partij.
Children's deeper study is eigenlijk een pracht nummer echt voor de jonge leeftijd met een simpele melodie.
Ode to Granny A werd in 1977 al gebruikt op de single Encore/Hobo March. Encore was de openings melodie van Monolight bewerkt welliswaar, en Ode was een eerste versie op de single genaamt Hobo March. Prachtig nummer, een soort ode op de ouderdom.
Pizarro abd Atahuallpa is een percussie stuk met een steeds terugkerende melodie en sequence.
Golgatha and the Circle Closes daarop speelt Edgar weer eens fantastisch gitaar een heerlijk track. Op het gehele album wordt Edgar ondersteunt door Klaus Krieger op drums, en hoe. En perfecte drummer is die man die daardoor dit album nog meer glans meegeeft.

Er staan 2 ages hier op mu.me
wat is het verschil tussen de 2?

Er staan 2 ages hier op mu.me
wat is het verschil tussen de 2?

Die uit 2005 is volledig re-recorded en klinkt dus kompleet anders.

avatar van Ataloona
Oké welke is de beste om met Edgar Froese te beginnen?

Ataloona schreef:
Oké welke is de beste om met Edgar Froese te beginnen?

Stuntman of deze.

avatar van Ataloona
En is deze Ages beter dan die uit 2005?

Ataloona schreef:
En is deze Ages beter dan die uit 2005?

Ja zeker dit is zoals het album behoort te klinken. Alleen jammer dat Golghota and the Circle Closes niet op de CD versie voorkomt. Op de 2005 versie staat ie wel aar dan moet je Children's Deeper Study weer missen.

avatar van Ataloona
Anders probeer ik ze allebei

tangmaster
Doen, ik heb zo ook alle twee, een verademing om de verschillen te horen.

YouTube - Icarus - Edgar Froese

een track van dit album.

avatar van Ataloona
Hier maar eens achteraan gaan Icarus klinkt erg goed

avatar van Ataloona
De 2 platen van Ages behoren bij mij tot de absolute top van de elektronische muziek.
En zoals tangmaster al eerder zei: het is echt een verademing om de verschillen te horen.

En ik kan niks anders dan Edgar Froese uit te roepen als 1 van de ware meesters van de muziek

avatar van niels94
Ages, een solo-album van de grote man achter Tangerine Dream: Edgar Froese. De albumtitel doet mij denken aan 'Zeit' en ook de hoes is grauw en grijs. Hierdoor wordt je eigenlijk op het verkeerde been gezet, de muziek zelf is juist erg kleurrijk.

Mij doet de muziek me denken aan een soort hemel waarin zich God(en) en Engelen bevinden; het heeft iets hemels, iets groots, iets sprookjesachtig. Een paradijs in de wolken. Dit paradijs komt het beste tot zijn recht met de koptelefoon, zodat je zoveel mogelijk van de geluiden op kunt vangen, want er gebeurt veel.

Mijn favoriete nummer is duidelijk Icarus, een echt hemels nummer. Hierin zijn de Engelen zelf te horen. Het is een 9 minuten lang meesterwerk. Het begint met een prachtige bas, gevolgd door mysterieuze electronica waarna de Engelenzang direct begint. Werkelijk heerlijk hoe dit nummer zich opbouwt totdat uiteindelijk een geweldige gitaar zich erbij voegt om het hemelse plaatje af te maken.

Ook zijn er nummers als Era Of The Slaves, die bij de intro net zo paradijselijk aanvoelt als Icarus, maar waar al gauw de spanning voelbaar wordt. Je krijgt het gevoel dat er iets nadert, wat het is zul je nooit weten. Zelfs de zorgeloze (en erg mooie) fluit kan deze spanning niet verbergen. Zo zijn er meer nummers op dit album waarin de spanning duidelijk voelbaar is. Het is niet allemaal even hemels. Wel heel erg mooi.

Het album heeft wel een nadeel: het is wel heel erg lang. Het is prachtige muziek, maar het is wel een hele zit om het in één keer uit te zitten. Bij een album dat zo lang duurt moet ik wat meer afwisseling hebben, want het lukt me niet om hier de volle tijd mijn aandacht bij te houden. Niet alle nummers zijn even geweldige als Icarus, hoewel alle nummers me wel bevallen. Er had wat mij betreft best wat afgekund, dan was mijn cijfer nog hoger geworden.

Al met al een absoluut top album, ik had het alleen graag iets korter gezien. Toch een dikke 4*

avatar van ChrisX
Voor diegene die graag Ages (en alle andere Froese Virgin albums) compleet willen hebben: er is nu de Froese Solo Years verschenen bij EMI Virgin. Alle albums in originele vorm op cd nu. Wel met de aantekening dat ze een aantal albums hebben verdeeld over twee schijven (om het economisch verantwoord te maken) maar ach, het voelt dan net of je weer in het vinyl tijdperk bent en de plaat om moet draaien

Stijn_Slayer
Briljante momenten worden hier toch wel vaak afgewisseld met eentonige vingeroefeningen.

avatar van spoiler
Deze onlangs op vinyl gevonden. Wat een heerlijk wegluisterende plaat.
Favoriete track "Nights of automatic women"