Edgar Froese - Ages (1978)

West-Duitsland
Electronic
Label: virgin

1. Metropolis (11:12)

met Klaus Krüger

2. Era of the Slaves (8:11)

met Klaus Krüger

3. Tropic of Capricorn (20:46)

met Klaus Krüger

4. Nights of Automatic Women (9:10)

5. Icarus (9:14)

met Klaus Krüger

6. Children's Deeper Study (4:30)
  7. Ode to Granny A (4:47)
  8. Pizarro and Atahuallpa (7:31)

met Klaus Krüger

9. Golgatha and the Circle Closes * (8:30)

met Klaus Krüger

totale tijdsduur: 1:15:21 (1:23:51)
avatar van niels94
Ages, een solo-album van de grote man achter Tangerine Dream: Edgar Froese. De albumtitel doet mij denken aan 'Zeit' en ook de hoes is grauw en grijs. Hierdoor wordt je eigenlijk op het verkeerde been gezet, de muziek zelf is juist erg kleurrijk.

Mij doet de muziek me denken aan een soort hemel waarin zich God(en) en Engelen bevinden; het heeft iets hemels, iets groots, iets sprookjesachtig. Een paradijs in de wolken. Dit paradijs komt het beste tot zijn recht met de koptelefoon, zodat je zoveel mogelijk van de geluiden op kunt vangen, want er gebeurt veel.

Mijn favoriete nummer is duidelijk Icarus, een echt hemels nummer. Hierin zijn de Engelen zelf te horen. Het is een 9 minuten lang meesterwerk. Het begint met een prachtige bas, gevolgd door mysterieuze electronica waarna de Engelenzang direct begint. Werkelijk heerlijk hoe dit nummer zich opbouwt totdat uiteindelijk een geweldige gitaar zich erbij voegt om het hemelse plaatje af te maken.

Ook zijn er nummers als Era Of The Slaves, die bij de intro net zo paradijselijk aanvoelt als Icarus, maar waar al gauw de spanning voelbaar wordt. Je krijgt het gevoel dat er iets nadert, wat het is zul je nooit weten. Zelfs de zorgeloze (en erg mooie) fluit kan deze spanning niet verbergen. Zo zijn er meer nummers op dit album waarin de spanning duidelijk voelbaar is. Het is niet allemaal even hemels. Wel heel erg mooi.

Het album heeft wel een nadeel: het is wel heel erg lang. Het is prachtige muziek, maar het is wel een hele zit om het in één keer uit te zitten. Bij een album dat zo lang duurt moet ik wat meer afwisseling hebben, want het lukt me niet om hier de volle tijd mijn aandacht bij te houden. Niet alle nummers zijn even geweldige als Icarus, hoewel alle nummers me wel bevallen. Er had wat mij betreft best wat afgekund, dan was mijn cijfer nog hoger geworden.

Al met al een absoluut top album, ik had het alleen graag iets korter gezien. Toch een dikke 4*