MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

dead prez - Let's Get Free (2000)

mijn stem
3,90 (139)
139 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Loud

  1. Wolves (2:15)
  2. I'm an African (3:20)
  3. They Schools (5:06)
  4. Hip-Hop (3:34)
  5. Police State (3:41)
  6. Behind Enemy Lines (3:03)
  7. Assassination (2:00)
  8. Mind Sex (4:50)
  9. We Want Freedom (4:33)
  10. Be Healthy (2:34)
  11. Discipline (1:37)
  12. Psychology (5:56)
  13. Happiness (3:49)
  14. Animal in Man (4:31)
  15. You'll Find a Way (3:14)
  16. It's Bigger Than Hip-Hop (3:54)
  17. Propaganda (5:14)
  18. The Pistol (4:25)

    met Maintain Of Illegal Tendencies

totale tijdsduur: 1:07:36
zoeken in:
avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Dit album heeft maar een korte houdbaarheidsdatum bij mij. Eerste keer was ik echt dol-enthousiast, maar de luisterbeurten daarna deed het me allemaal een stuk minder en was bijna alle glans er alweer af. Jammer, erg jammer. En dan over de teksten, tja, ze storen me minder dan ik vantevoren dacht omdat ik soms nogal allergisch kan zijn voor dat soort teksten/onderwerpen. Ik hoop dat ik ze met een korreltje zout op moet vatten, want anders slaan een aantal nummers (bijv. Police State) natuurlijk nergens op.

3,5*

avatar van Gyzzz
4,5
MJ_DA_MAN schreef:
Ik hoop dat ik ze met een korreltje zout op moet vatten, want anders slaan een aantal nummers (bijv. Police State) natuurlijk nergens op.

Dit bedoel ik precies met mijn bericht hier boven.

Je moet toch helemaal niets? Het is aan de luisteraar om te bepalen hoe je het opvat. Ik hoor liever een album waarop de grootste onzin gezegd wordt met overtuiging dan de zoveelste verveelde rapper die niets te melden heeft. Ik hoef geen vrienden met ze te worden ofzo. In wat ze doen, zijn ze tamelijk ongeëvenaard (al heb je natuurlijk altijd nog Public Enemy en dergelijken).

Maar ja, wie meer plezier aan het album beleeft door het te zien als een geslaagde grap, kan dat weer doen. Dat is volgens mij precies het leuke aan dit soort albums, naast het feit dat deze muzikaal wel erg sterk in elkaar zit.

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Refreinen als Police State beschouw ik gewoon als tekstueel slecht. Zoals ik al eerder zei weet ik ook wel dat ik niet alles letterlijk moet opvatten, maar je kan je er aan gaan irriteren, wat Niek zijn probleem denk ik is bij deze plaat. En dat kan ik best snappen gezien ik hetzelfde heb als bij de laatste plaat van mijn vriend Salah Edin. Maar ik begrijp je standpunt volkomen, Gijs.

avatar van Niek
3,5
Gyzzz schreef:
Ik lees de discussie nog even terug, en ik begrijp niet waarom Niek dit allemaal zo ernstig opvat. Als je een boek leest waarin de ik-persoon wordt neergezet als iemand met een hele rare/slechte wereldvisie, maakt dat het boek toch niet slecht? En zo is het net met dit album, eens of niet mee eens, de teksten fascineren wel, wat volgens mij precies ook de oorzaak is, waarom Niek zich er zo druk over maakt, het klinkt allemaal ontzettend gemeend en serieus.

Je hebt bullshit en bullshit. De ene bullshit vind je bullshit omdat je het er niet mee eens bent, de andere bullshit vind je bullshit omdat het bullshit is. Nu ga ik niet zeggen dat deze plaat volledig tot de tweede categorie bullshit behoord, maar het gehalte van dat soort bullshit is mij wel te hoog. Het is niet echt een rare/slechte wereldvisie die deze mensen laten horen, het komt gewoon op gezeur neer. Ze wijzen voortdurend met vingers zonder echt constateringen te doen of naar oorzaken te zoeken. Als ze nou iets interessants te melden hadden over waarom sommige dingen zus en zo gaan, en wat er moet veranderen, dan kun je het er nog mee eens of oneens zijn maar dat zou ik respecteren. Maar zij vertellen alleen wat er precies verkeerd gaat. Enkel constateringen die volgens mij ook nog eens verre van objectief zijn. Dat steekt me. Natuurlijk is er niets mis met tracks die de realiteit verhalen, maar ik word gewoon moe als ik naar het album luister van het eeuwige 'alles is de schuld van de blanke en wij zijn zwart en we zijn trots'. Iedereen heeft het over de interessante teksten en de politieke bewustheid van deze plaat, maar op mij komt hij vooral eentonig over.
Toch ik zal niet ontkennen dat het feit dat ik het met ze oneens ben totaal geen verschil maakt, maar het maakt zeker niet Het verschil.
Die teksten zijn trouwens echt niet de enige reden van mij lage waardering. De productie is aardig, maar mijns inziens niet bijzonder, zo ook de rappers: prima, maar niets speciaals. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat deze plaat me niet kan pakken, en door de teksten er ook nog eens ergenis optreed. En voor zoiets kan ik natuurlijk geen goede waardering geven. Ik hoop op je begrip Gijs en ik hoop dat jij er vooral nog van kan blijven genieten.

avatar van Gyzzz
4,5
Ik begrijp het volkomen .

avatar van funkdoc
5,0
Schitterend album dit. De teksten zijn inderdaad racistisch. De blanke wordt als de duivel gezien. Moeilijk voor ons om dat soort teksten te begrijpen. Wij zijn toch niet zo slecht?

Wel, het is gewoon moeilijk hier een oordeel over te vormen omdat we niet in de situatie van minderheid in een kapitalistisch VS leven. Malcolm X was ook de kwaadste man van het land. Ook hij predikte samen met Elijah Muhammed over de blanke duivel. Natuurlijk was niet elke blanke een duivel, maar als - in het geval van Malcolm - je vader door de KKK werd vermoord, en je zelf half blank/half zwart bent, kun je je wel eens subjectieve, ongegronde mening vormen. Zelfs op kleinere schaal zal een uitbater van een kruidenierszaak racitische uitspraken doen als zijn winkel wordt overvallen door allochtonen.

In de context van Dead Prez zie ik hun teksten niet beledigend voor ikzelf. Het duo is gewoon kwaad op de maatschappij en het moest er gewoon even allemaal uit. Met of zonder degelijke argumenten. Wat Malcolm X zei over dat alle negers terug naar Afrika moesten om daar een nieuw leven te leiden, was ook onrealistisch. Toch werd hij op handen gedragen. Misschien komt de boodschap van Dead Prez in deze jaren minder aan omdat het probleem zich vooral in de jaren 60-70-80 voordeed. Vergeet echter niet dat de grote leiders al King en X werden vermoord. Toen de Black Pantherbeweging kwam, zette een corrupte CIA met hun COINTELPRO-programma de leden in de cel of werden ze vermoord. Denk maar aan Huey P. Newton, Mumia Abu-Jamal, Fred Hampton. Zou jij nog als leider van de zwarte gemeenschap durven opstaan? Ik zou ook bang zijn om doodgeschoten te worden.

De haat die Dead Prez koestert is dus niet onverantwoord. Ze durven de boodschap nog te brengen, en terecht, want het probleem heerst nog altijd. Had Dead Prez ten tijde van de Black Panthers, King of X deze cd uitgebracht, ging men niet over pure haat praten, maar eerder over revolutionaire muziek voor het volk.
Vandaag de dag is het revolutionaire muziek voor zo goed als niemand, behalve nog enkele aanhangers als Fred Hampton Jr.

avatar van Niek
3,5
Mooi bericht. Sommige dingen wist ik nog niet en dit topic boeit me zeker. Ik was me dan ook al van bewust van de situatie. Toch vind ik dat de teksten van Dead Prez niet te rechtvaardigen zijn. Net als die Malcolm X. Ze bestrijden generalisatie en rascisme met generalisatie en rascisme. En dat is naar mijn mening niet de juiste manier. Toch heb ik zeker begrip voor de teksten van en Malcolm X en Dead Prez, ik de zin van dat ik begrijp dat er veel woede in hen huist. Een woede die heel goed voor te stellen is. Maar dit alles is niet echt relevant. Het gaat erom dat ik de teksten (nu heb ik het alleen over Dead Prez) gewoon niet goed vind; ze zetten je niet aan het denken (op een manier van; 'he, zo had ik er nog niet over nagedacht'), ze geven je geen nieuwe inzichten, ze zijn dus ook naar mijn mening niet te rechtvaardigen en ook gewoon raptechnisch niet zo interessant. Daarom heb ik hier geen hoge waardering voor over.

avatar van funkdoc
5,0
Ik begrijp heel goed dat de teksten je niet tot nadenken zet. Wat Dead Prez vertelt is niet nieuw, maar wel gedurfd. Dat is wat de Amerikaanse regering wou en nog steeds wil voorkomen. Ze hielden en houden de zwarte ghettobevolking dom door politie-acties, slecht onderwijs en geen werkgelegenheid. Dead Prez' lied They Schools vertelt het zoals het is: slecht onderwijs, dus waarom gaan? En als je schoolgaat, krijg je later een klotejob. Zo ontstaat er een visieuze cirkel: geen onderwijs, geen werk. Dat is wat de CIA altijd heeft gewild.
Als er dan zo'n groep als Dead Prez opstaat die alles zeggen wat niet mag gezegd worden, die alle systemeigenschappen verwerpen, schiet de blanke bevolking natuurlijk in paniek.

Wat ik nu eigenlijk wil zeggen is dat Dead Prez de school haat omdat het hen niets bijleert. Dead Prez geloofde in 'Knowledge yourself'. Die knowledge was in 2000 enkel beperkt tot durven zeggen wat er mis is aan de maatschappij, niet tot de oplossingen, alternatieven. Hoewel ze in interviews anders praten dan in de teksten van Let's Get Free. Dead Prez weet heel goed de tien standpunten van de Black Panthers, dat waren tien realistische standpunten. Maar moeten ze daarom die tien standpunten blijven herhalen? Dat deden de Black Panthers ook nooit. Ze schreven die standpunten op en herhaalden ze soms, maar vooral vertelden ze over was er mis was met de blanke politie enz.

Moeilijke materie eigenlijk om uit te leggen. Maar ik zeg het nog eens: ik kan niet zeggen of ik wel of niet akkoord ga met hun mening, omdat ik mij niet in de situatie bevind van onderdrukte.

avatar van Niek
3,5
Je hebt vast gelijk funkdoc. Jij bent duidelijk meer ingelezen dan ik. Ik zal dan ook iets inbinden wat mijn mening over dit duo als personen betreft. Ook voor deze plaat heb ik nu wat meer respect, op het politieke gebied dan. Maar het is niet zo dat er nu met meer plezier naar luister. De 2* blijft staan, maar ik zal me (hopelijk) minder ergeren aan de cd mocht ik hem nog eens aan moeten horen .

avatar van funkdoc
5,0
haha, ik wou je niet bekeren ofzo hoor

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
I'm An African is trouwens wel een track die echt vaak hard uit mijn boxen bangt. Beste track van de plaat imo.

avatar van D44NB
4,5
Geweldige CD... Mijn nummer 2 op dit moment.. Vooral kan ik goed genieten van They schools, vooral omdat het gerapt is met zoveel gevoel.. Echt de moeite waard..

avatar
3,0
Tot en met Behind Enemy Lines vind ik de beats niet echt boeiend...Daarna wordt het gelukkig beter. De MC's zijn goed, maar hun standpunt is me veel te extreem..
Staan veel goede nrs op. De nrs die door de meesten gewaardeerd worden (I'm an African [vind ik te druk], Hip-Hop [die beat vind ik niks]), vind ik dus niet super. We want freedom is bijv een track die ik wel echt kan waarderen..
Voor nu houd ik het op een 3.5*

avatar
Social_Mask
Heerlijke producties, heerlijk! Alleen zo jammer dat ik de rappers tegen vind vallen. Tekstueel wist het mij niet te storen, ik deel hun mening niet, dat kan ik wel zeggen. Rappers verpesten het voor mij, want aan die beats valt niks aan te merken.

3,5*, voor die prachtige producties en Mind Sex!!

avatar van 'State Of Mind'
3,5
Een goede CD alleen jammer van de racistisch getinte lines tegenover blanken.

avatar van Shelter
3,5
de vraag is in hoeverre je het echt racistisch kan noemen... het is gewoon shit die zij meemaken in amerika. Op zich kan ik me voorstellen dat je dan als blanke in Nederland zoiets hebt van wtf?!
Maar ja als het gebeurt....
Alleen vraag me wel af als iemand het andersom doet, hoe er gereageerd wordt in hiphopland... ik denk niet hetzelfde...dan mag het neit... check Eminem toen die nigga zei op een oude mixtape...maar goed...

avatar van 'State Of Mind'
3,5
ja man je hebt gelijk ik weet dat het de realiteit is, maar toch jammer om te horen. marja so be it

avatar
Rene1979
Dit is echt een topcd...
Ben het wel eens met de "haat" tegen blanken..
Wat shelter zegt zal zo zijn.

Toch voor mij een top10 album!

avatar van Sjaakspeare
Ik heb dit vandaag beluisterd in de mediamarkt. De naam kwam me wel bekend voor... Nu ben ik iemand die in staat is het gros van de Amerikaans-Engelse raps te verstaan. En ik schrok me dood. Ik heb 'm ook maar heel snel weggelegd. Ik voel me al ongemakkelijk bij Mos Def, bij zinnen als

''Beats by Su-Primo for all of my peoples,
negroes and latinos
and even the gringos''

Dat is neerbuigend. Dit was af en toe omgekeerd nazisme.

avatar van Stapler
Nou ja nazisme dat is wel even wat anders.
Maar rascisme.. ja soms wel.

avatar van Sjaakspeare
Ja, je hebt gelijk, die uitspraak was wel wat overdreven Genuanceerder: het was een algemene houding die in lijn was met een omgekeerde nazistische rassenleer.

avatar van Stapler
Dacht ik al, maar ik zeg het toch maar even

avatar van Shelter
3,5
ik vind het racisme dat wij aziaten nooit genoemd worden

avatar van Kill_illuminati
4,0
Amerikanen hebben een monotone-beeld van blanken, ze zijn duidelijk nooit in europa geweest. Kijk maar toen meerdere Jazz muzikanten hier naar europa kwamen,ze vonden het hier meer vriendelijker.Natuurlijk is racisme vaak een gevolg van "apartheid" wat dan toch echt een Nederlands woord is.......Ga ff dit album luisteren dan nadert m'n connclusie.

Wat is die hoes toch mooi...

avatar
Relax
Sjaakspeare schreef:
Ik heb dit vandaag beluisterd in de mediamarkt. De naam kwam me wel bekend voor... Nu ben ik iemand die in staat is het gros van de Amerikaans-Engelse raps te verstaan. En ik schrok me dood. Ik heb 'm ook maar heel snel weggelegd. Ik voel me al ongemakkelijk bij Mos Def, bij zinnen als

''Beats by Su-Primo for all of my peoples,
negroes and latinos
and even the gringos''

Dat is neerbuigend. Dit was af en toe omgekeerd nazisme.


Wat is een gringo ?

avatar van Shelter
3,5
Relax schreef:
(quote)


Wat is een gringo ?


Een blanke

avatar
P-DawG
Ik heb dit album net geluisterd voor de eerste keer en het bevalt me best goed. Ik kan me ook niet echt storen aan de teksten maar ik heb dan ook nog niet echt actief en aandachtig geluisterd naar de lyrics.

avatar
3,5
Goeie sh*t, met naar mijn mening goede lyrics die ergens overgaan en zijn doordacht.

avatar van Raul
5,0
Ik begrijp niet dat de nadruk zo ligt op het racisme wat Dead Prez volgens velen van jullie zo tentoonspreid. Tuurlijk, ik begrijp dat sommige dingen niet helemaal lekker aanvoelen als je blank bent, maar waar op deze CD is Dead Prez nou daadwerkelijk racistisch in plaats van gewoon militant en maatschappijkritisch? Ik ben het nauwelijks tegengekomen, behalve dat ze één keer over crackers praten (in They Schools).
Dat de teksten niet goed doordacht zijn vind ik ook een onzinnig argument, zeker als je het vergelijkt met alle andere hiphop die in die periode is uitgekomen. De teksten gaan wel degelijk ergens over en hebben juist een hoop inhoud. En het is ook lang niet altijd zo negatief en zielig als door sommigen beweerd wordt, luister maar eens naar Mind Sex en Happiness. Heerlijke, intelligente, feel good muziek.

Zoals jullie al kunnen concluderen behoort dit album absoluut tot mijn favorieten, alle nummers zijn heerlijk geproduceerd en M1 en Stick.man rappen vol passie over de meest uiteenlopende zaken. Dit niveau heeft Dead Prez nooit meer kunnen evenaren want na dit album werd het inderdaad wel vooral gangsterachtig om het gangster zijn, en hoewel RBG zeker wel te pruimen is, staat een nummer als Hell Yeah in schril contrast met de intelligente teksten op Lets Get Free.

5 sterren.

avatar
3,0
Raul schreef:
Ik begrijp niet dat de nadruk zo ligt op het racisme wat Dead Prez volgens velen van jullie zo tentoonspreid. Tuurlijk, ik begrijp dat sommige dingen niet helemaal lekker aanvoelen als je blank bent, maar waar op deze CD is Dead Prez nou daadwerkelijk racistisch in plaats van gewoon militant en maatschappijkritisch? Ik ben het nauwelijks tegengekomen, behalve dat ze één keer over crackers praten (in They Schools).


Ik ben blij dat er nog rap is met andere onderwerpen dan alleen geld en feesten, maar Dead Prez is mij soms wat te ongenuanceerd. Eén keer redneck crackers gebruiken is wat anders dan een heel nummer wijden aan zwart tegen blank. Er wordt constant gezegd, 'wij' tegen 'zij'. Het lijkt alsof ze willen zeggen dat alle blanken er nog steeds alleen maar op uit zijn om zwarten te onderdrukken, en hierdoor lijken ze alleen maar een afkeer tegen blanken te stimuleren.

Daarnaast vind ik sommige beats maar middelmatig (of gewoon irritant zoals bij I'm A African), en hun flow ligt me ook niet vaak. Maar er staan ook wel hele sterke nummers op, zoals Hip-Hop en Mind Sex. Daarom van mij 3*

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 14:24 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 14:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.