Taymir - Phosphene (2013)

Rock / Pop
Label: Homebase

1. Aaaaah (2:22)
  2. She Goat (2:35)
  3. All of the Time (2:23)
  4. Afternoon (2:08)
  5. All We Know (2:09)
  6. Melanie (2:36)
  7. I Do I Do (2:28)
  8. What Would You Say (2:00)
  9. Good Times (2:36)
  10. Taymir (3:41)
  11. Spending My Time (2:15)
  12. High Roads (3:10)
  13. Jenny (1:17)
Hoe puur kan muziek zijn. Wat een geweldig album, echte liedjes, weinig opsmuk en gewoon uit Nederland. Het enige negatieve is wellicht dat het album iets te kort duurt.

avatar van pet
pet
"Britpop is de naam van een muziekstroming, beginnende in de jaren 90, die gevormd wordt door een aantal Britse muzikanten die terugvallen op hun helden uit de jaren zestig, met name The Beatles,The Who, The Kinks en The Small Faces." Wikipedia zegt dit over Britpop, dus dan moet het wel waar zijn... Soms erg leuk om een keertje naar te luisteren, maar ik ben er niet een enorme fan van. Ik luister dan liever naar de originele bands uit de jaren '60. Maar nu kreeg ik de tip om eens het debuut van Taymir te luisteren, een Nederlands bandje dat uitgeroepen is tot 1 van de 12 van 3voor12.

En dan begin je je debuut album met het nummer Aaaah. Dit nummer is echt on-Nederlands goed. Goed gezongen, pakkende rif, heerlijk tempo en het zit instant in je hoofd. Dit gaat misschien wel de festival-knaller van 2014 worden. En dat niveau blijft eigenlijk de rest van het album vol gehouden. In She Goat (haha.. woord-grapje?) komt er nog even heerlijk een tweede stem door-heen zeilen. Erg fijn! Eigenlijk zijn alle nummers raak. Misschien komt dat ook wel doordat alle nummers (op 2 na) binnen 3 minuten weer afgelopen zijn. En de hoeveelheid catchy hooks en riffs is echt bizar hoog. Hierdoor blijft het tempo in het album bijzonder hoog en erg fijn om naar te luisteren. Geen overbodige dingen, liedje spelen en hup, door naar de volgende Brit-pop-topper!

Ik was nogal sceptisch in eerste instantie, maar na 4 nummers (en 10 minuten) was daar eigenlijk niets meer van te merken. Dit is instant plezier en ik zat te swingen op mijn stoel. Tijd moet uitwijzen of dit aan het eind van het jaar nog steeds gedraaid wordt, maar voorlopig staat deze vast in mijn playlist! Ze zijn op dit moment aan het touren trouwens (tip!)

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van iJorno
Goed album, puur en aanstekelijk vrolijke rock.
Aaaah en All We Know zijn hele goede tracks en natuurlijk niet voor niets single's geworden. De rest van de tracks zijn ook heel aanstekelijk alleen het hele album word helaas wel een beetje voortgetrokken door de single.
Verder ben ik ook weer zeer benieuwd naar de live performance van deze Haagse mannen. Te zien op veel festival dit jaar!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Live nog iets te kinderachtig, zijn ook nog jonge gasten. Muzikaal een debut wat er wezen mag, maar wat verder uitgewerkt moet worden op het volgende album.

avatar van kühnekxs
Voor de zoveelste keer genietend van hun debuutalbum (inderdaad aanstekelijk, fijn, vrolijk en swingend; alle Beatles zijn dood en verrezen in Taymir). Kijk ik even op de site of ze wellicht nieuw materiaal aankondigen, spelen ze de komende drie dagen in New York... Waar gaat dat heen met de jeugd..:)