Released! (2013)

28. Bruce Springsteen - No Surrender
  29. Jimmy Page & Robert Plant - Rock and Roll
  30. Peter Gabriel - Get Up, Stand Up
avatar van Brunniepoo
Dit zou dan het beste uit de verschillende Amnesty-concerten moeten zijn. Ik ken deze verzamelaar verder niet maar ben wel in het bezit van de dvd-box die heel veel meer materiaal bevat. Alleen het eerste concert - A Conspiracy of Hope uit 1986 - bevat al een uur of vijf aan materiaal en dan weet ik eigenlijk niet eens hoeveel er ontbreekt. Op deze verzamelcd komen de eerste twaalf nummers van deze tour.

En dan roept de selectie toch wel wat vragen op. Redemption Song is weliswaar de opener maar ook een werkelijk vreselijke cover van een man die toch al een matig zanger is. Zou in zo'n beetje elke setting een dieptepunt zijn, ware het niet dat Yoko Ono ook een nummer mag ietsen. Verder op deze cd vooral veilige keuzes van grote namen uit de popmuziek en niet de echte hoogtepunten: Miles Davis (in Burn met bijdrage van Carlos Santana) en vooral Rubén Blades (in Muévete met Carlos Santana én Fela Kuti!).

Wel interessant zijn de duetten die tijdens deze tours gedaan werden (maar die hier niet altijd als zodanig vermeld worden), evenals de finales, die doen denken aan miniversies van Band Aid. Achter The Conspirators gaan bijvoorbeeld Sting, Bono, Joan Baez, Bryan Adams, Lou Reed en Jackson Browne schuil, in het koor ondersteund door de optredende artiesten van die dag.

De tour van 1988 - Human Rights Now! - was bescheidener van opzet en bestond eigenlijk vooral uit grote namen, hier de nummers 13 t/m 18, waarbij ook weer de nodige samenwerkingen onderling. Hoogtepunten zijn Dylan's Chimes of Freedom (door alle vijf deelnemende artiesten) en het iconische They Dance Alone van Sting, dat speciaal voor Amnesty geschreven was en dat in Argentinië opgevoerd werd met The Mothers of the Plaza de Mayo maar dat hier in de versie van 1990 is opgenomen.

De tour van 1990 is hier met slechts vier nummers vertegenwoordigd, helaas ontbreekt de bijdrage van New Kids on the Block.

Peter Gabriel blijkt de enige die aan alle vier tours heeft deelgenomen want in 1998 ontbreekt Sting bij het concert ter gelegenheid van de vijftigste jaarviering van de Verklaring. Radiohead en Alanis Morissette vertegenwoordigen een nieuwe generatie, die ook bestond uit Shania Twain en Asian Dub Foundation.

Deze verzamelaar bevat dus maar een zeer kleine selectie van al het beschikbare materiaal, dat overigens ook op afzonderlijke uitgaven verschenen is. Het concert uit 1988 volledig, evenals het concert uit 1998. Het concert uit 1986 is ingekort tot slechts twee cd's en van het concert uit 1990 weet ik niet of een audioversie beschikbaar is.

De geluidskwaliteit ken ik alleen van dvd en die is meestal goed, maar bij sommige artiesten uit het 1986-concert lijkt het alsof de opname niets eens van het soundboard komt.

tl;dr koop de dvd-box of de afzonderlijke cd-uitgaven.

avatar van vigil
Ik vind toch al een zeer fraaie setlist en dan ontbreekt blijkbaar New Kids on the Block ook nog eens

Beetje vergelijkbaar met een andere trilogie waarvan ik 46664 Part 3: Amandla (2004) in huis heb

avatar van vigil
Lijkt trouwens erg veel op Get Up! Stand Up! (2013)

Beste live versie van Nothing Compares 2 U