Venice - What Summer Brings (2013)

Label: Lennon

18. The Way That I See You
  19. The Go to Guy
  20. High So High
avatar van "H."
We hebben een aantal jaren moeten wachten op dit nieuwe album van Venice genaamd: What Summer Brings. Maar nu ligt het album er dus. En.... een dubbel album nog wel. Na twee luisterbeurten kan ik nog geen goede beoordeling geven. In ieder geval is dit album in lijn met het werk wat we kennen van de familie Lennon. Stemmen die mooi met elkaar kleuren, mooie harmonieën. Verder luistert het album erg makkelijk weg zonder dat echte hoogtepunten opvallen. Maar ja is dat altijd noodzakelijk?
Voor nu volsta ik met 3***. Deze week nog een paar keer luisteren en volgende week het concert in 013. Daarna nog eens zien of dit album in mijn waardering nog kan stijgen.

avatar van "H."
Inmiddels een week verder. De CD heeft een aantal extra luisterbeurten gehad. Wat blijkt voor mij is dit typisch zo'n plaat die kan en moet groeien. Ondanks dat hij makkelijk weg luistert is het de moeite waard om er eens voor te gaan zitten. Ik heb in ieder geval ontdekt dat er wel degelijk "juweeltjes" op het album staan.

Wat te denken van "The Point". Een mini verhaaltje van een vader die van zijn zoon van 14 (autobiografisch) de vraag krijgt wat the "point" (zin) van het leven is en deze vraag niet kan beantwoorden omdat hij zelf nog dagelijks naar het antwoord zoekt. Of "Hold on" dat verhaalt over het bijna verliezen van een kind en de eerste natuurlijke behoefte om bij grote gebeurtenissen in het leven eerst iemand vast te houden alvorens te spreken. "What summer brings" geweldige vocalen en de stemmen die zo mooi bij elkaar kleuren. De warmte en loomheid van een zwoele zomeravond spat eraf. Chemistry nog zo'n mooie song. Venice laat zich op deze CD weer van zijn allergevoeligste kant zien.

Gisteravond het concert in 013 bezocht. Fijne sfeer! Knap hoe de band ondanks de "grote" zaal zo'n intieme sfeer weet te creëren. Mooi om te horen dat er echte muzikanten (vakmensen) die wat kunnen op het podium staan. Natuurlijk Family tree in de toegift waar het publiek de zang traditiegetrouw overneemt. Als laatste toetje de Venice versie van Gute nacht feunde: Goodnight my friend. Memorabele avond!

Enne.. gestegen naar ****

avatar van "H."
Niemand verder een mening over dit album? Eerder vanavond nog eens geluisterd. Best te pruimen toch!

avatar van Broem
Misschien toch weer eens een poging wagen. Rondom de eeuwwisseling was ik aardig weg van Venice. Kwaliteitsmuzikanten met dito muziek. Op de een of andere manier sloop bij mij het imago van 'zoetsappigheid' er beetje bij beetje in. Gevolg is dat de albums die ik van Venice heb al vele jaren niet meer uit de kast zijn geweest. Wellicht dat de afgelopen jaren van niet luisteren nopen tot een heroverweging. Het is gewoon goed wat deze gasten maken maar het ging me echt tegenstaan. (Zoals meer bands uit die periode) Eens kijken wat deze zomer brengt.

Hulde Broem,
Met een open mind een hernieuwde kennismaking. Laat je verrassen en deel met ons wat je van dit album vind. Uw mening wordt gewaardeerd!

avatar van Broem
Zeer herkenbaar concept van de familie Lennon. Mooie, rustige en "down to earth" songs die het dagelijkse leven en beslommeringen beschrijven. Perfect gemusiceerd. Songs verschillen echter weinig van elkaar waardoor het wel een grote eenheidsworst wordt. Zeker als je er 2 cd's mee vol zingt. Het klinkt mij allemaal te uitgebalanceerd en gearrangeerd. Er wordt echt binnen de lijntjes gekleurd en dat geeft mij onvoldoende spanning om het hele album uit te zitten. Ik heb eerder geschreven dat ik eind 90's aardig onder de indruk was van de band maar de verzadiging (verveling) na enkele albums toesloeg. Als ik What Summer Brings beluister weet ik ook weer waarom. 3* is gewoon een voldoende maar geeft mij niet meer de voldoening die ik vandaag de dag in muziek zoek. Ontgroeid misschien!

Jammer jammer. Waarom 2 cd's terwijl er maar een handvol goede songs op staan? Al sinds Spinart hebben ze geen sterke cd uitgebracht. Het lijkt of de songwriterstalenten zijn opgedroogd. Vreemde geforceerde arrangementen moeten de boel oppimpen maar helaas... het blijft, ook na veel beluisteren, een dwangmatige plaat met veel zwakke nummers en een paar juweeltjes. Ik maar zelf maar een kort "the best of What Summer Brings"- cd'tje.
Zij blijven mijn favoriete band, en zullen ze ook blijven, maar komop jongens! Kom eens met een waardige opvolger van Spinart!

avatar van Running On Empty
Staan er nog meer gedrochten á la The Family Tree op deze plaat ??

Running On Empty schreef:
Staan er nog meer gedrochten á la The Family Tree op deze plaat ??

Lol!

avatar van "H."
een halfje eraf. Na verloop van tijd verdwijnt de behoefte om dit album uit de kast te halen. Blijf van mening dat de kwaliteit van het hele album ruim voldoende is maar dat het album in zijn totaliteit niet beklijft. Blijft overigens wel enkele pareltjes bevatten.