Laurens van Rooyen - Eline Vere (1991)

Score
Label: Mercury

1. Front Credits (1:42)
  2. Gift Shop (2:14)
  3. Snowscene (5:48)
  4. Cleopatra (2:13)
  5. The Fan (3:21)
  6. Eline and Vincent (3:52)
  7. Eline and Fabrice Meet (3:02)
  8. The Sea Sings (2:49)
  9. Henk, Betsy & Eline (4:06)
  10. Otto and Eline (3:46)
  11. Stormscene (3:51)
  12. Lawrence (3:49)
  13. Brussels (3:34)
  14. Kurhaus Overture (3:47)
  15. Jeanne and Eline (1:20)
  16. Ball in Brussels : Quadrille / Waltz / Polka (6:04)
  17. The Quarrel (1:27)
  18. Final Credits (2:34)
neo
Meen dat delen van deze score van Rooyen regelmatig live door een orkest zijn gespeeld de afgelopen zoveel jaar...

neo
Van Rooyen's muziek overtuigt niet helemaal. Het is prachtig opgenomen met een goed spelend Metropole Orkest, dat zeker. Zijn moeite om zich in de tijdsgeest (eind 19e eeuw) in te leven is eraan af te horen, want qua authenticiteit lijkt het wel goed te zitten. Wat hij voortreffelijk doet is dat bourgeois gevoel over te brengen, maar tevens met dat licht, zweverige romantische gevoel. Op cd klinkt dat na verloop van tijd wat minder effectief, maar ooh wat speelt die van Rooyen her en der emotionele piano klanken. 3.5 sterren

avatar van FisherKing
Niet alleen met Metropole las ik. Nieuwe Belgische Symfonieorkest. Check de dvd.

Ik vind dit een briljante score. Morricone overtreffend. 4.5

neo
Ik zit hier met de cd voor mijn neus en het Metropole is de enigste die vermeld wordt. Misschien wat tijdsmuziek niet van de hand van van Rooyen... Morricone overtreffend is een groot woord. Natuurlijk zou deze bepaalde Morricone scores ovetreffen, maar ja een ieder heeft mindere dagen.

avatar van FisherKing
Toch vind ik het een aparte muziekscore bij een zwaar drama, zoals Eline toch is. Maar het geeft wel een heel aparte draai aan dat soort films, want zelden zie je en hoor je ze zo. Het 'klinkt' misplaatst, de zoetgevooisde melodieën die Laurens weet te produceren, maar voor mij treft het een aparte toon.

neo
Kan ik inkomen. Maar hoe zit dat met dat Belgisch Symfonieorkest op die dvd? Is de score verdeeld opgenomen in Nederland en België? Wie deed wat? Dat zijn de prangende vragen

Deed me op momenten erg denken aan de geniale score van Pim Koopman voor Kort Amerikaans. Jammer genoeg mist Van Rooyen hier de touch en zijn veel tracks te eentonig. Weinig hoogtepunten.

neo
Probeer anders ook eens Regenwulpen score van van Rooyen. Steekt met kop en schouders boven al zijn andere werk uit.

Als die nog te bemachtigen is ...