Cheatahs - Cheatahs (2014)

Label: Wichita

1. I (0:41)
  2. Geographic (3:29)
  3. Northern Exposure (2:53)
  4. Mission Creep (4:56)
  5. Get Tight (3:24)
  6. The Swan (4:22)
  7. IV (5:11)
  8. Leave to Remain (2:56)
  9. Kenworth (6:03)
  10. Fall (3:23)
  11. Cut the Grass (4:09)
  12. Loon Calls (4:17)

avatar van Masimo
En als je doorklikt op die website kan je ook Kenworth en Cut the Grass al beluisteren, en krijg je er nog twee video's bij ook. Zomaar!

avatar van rolandobabel
heerlijke 90s shoegaze plaat......

avatar van pet
pet
Het is weer die tijd van het jaar. Het is hartje winter (ondanks het feit dat de boom voor mijn deur in bloesem staat), maar de meeste festivals komen alweer met de eerste aankondigingen. Altijd leuk natuurlijk. Maar voor de ontdekkingen kijk ik graag verder dan de grote namen: wat zijn nou de bandjes die ik moet luisteren? Op Best Kept Secret zijn bijvoorbeeld deze Cheatahs geboekt, met de omschrijving (van de luisterpaal gekopieerd trouwens): Shoegaze, Rock, Londen, debuutalbum… Nou, daar wil ik de luisterpaal wel voor aanslingeren hoor!

En wat volgt is eigenlijk een best aardig album. Pop-nummers met een muur van gitaar-geluid. Wat dat betreft doet de omschrijving shoegaze ze absoluut eer aan. Er zit behoorlijk wat galm over de zang van de zanger, wat het een fijn geluid mee geeft en goed past binnen de rest van de muziek. Verder luistert het hele album fijn weg, maar treedt het nooit echt op de voorgrond. Het zijn fijne melodieën, maar deze zijn eigenlijk net niet sterk genoeg om me echt te grijpen en me nooit meer los te laten. De rustige nummers vind ik wel een stukje beter dan de wat ruigere nummers, maar het blijft eigenlijk allemaal hangen in het hokje ‘best prima’. Behalve het nummer The Swan trouwens. Die steekt er wat mij betreft met kop en schouders boven uit. Goeie melodie, tof tussenstukje en mooie opbouw naar het einde van het nummer.

Al met al een aardig album dus. Het luistert lekker weg, maar na een uur kan ik eigenlijk geen enkele melodie meer mee neuriën. Een aardige toevoeging voor BKS waar ik zou gaan kijken als er niets interessants tegenover zou staan. Het zou echter niet een absolute must-see zijn. Gewoon een prima festival-bandje. Zonnetje, biertje, vrienden, muziekje en lekker luisteren.

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van rzasa
Eerste top 10 notering voor mijn jaarlijstje. Wat een fijne mix van jaren 90 rock en shoegaze!

avatar van midnight boom
Toch intrigerend hoe de geest van My Bloody Valentine blijft doorklinken in veel jonge bandjes. Ook de Londonse debutanten van Cheatahs zijn regelrecht beïnvloed door Loveless (1991) van Kevin Shields en co. Hun debuut Cheatahs lijkt zo uit de jaren '90 te komen maar is te interrestant om links te laten liggen. Vele melodieuze en dromerige gitaarlagen worden afgewisseld met harmonische zang-melodieën die goed verstopt zitten in de bezwerende mix. Stevig materiaal als 'Geographic' en 'Kenworth' knalt er meteen lekker in, maar band kan ook dromerig klinken zoals op 'Leave To Remain'. Net wanneer je door de soms wel erg lome sfeer in lijkt te dutten zorgt Cheathas met meer explosief materiaal als 'Get Tight' en he door opgefokt gitaarwerk gedragen 'Leave To Remain' dat je toch bij de les blijft. Maar echte ballen ontbreken. Ons eindoordeel is dan ook onvermijdelijk tegenstrijdig. Hoewel Cheatahs moeilijk blijf hangen en wat aan creativiteit mist (wie shoegaze kent, kent Cheatahs óók) luistert dit debuut lekker weg.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Degelijk rock album, instrumentaaltje Cut the Grass vind ik het lekkerste.