Horace Silver - Horace Silver Trio (1956)

Jazz
Label: Blue Note

1. Safari (2:50)
  2. Ecaron (3:12)
  3. Prelude to a Kiss (2:50)
  4. Thou Swell (2:54)
  5. Quicksilver (3:02)
  6. Horoscope (3:50)
  7. Yeah (2:50)
  8. Knowledge Box (2:49)
  9. How About You (3:43)
  10. I Remember You (3:54)
  11. Silverware (2:37)
  12. Message from Kenya (4:34)
  13. Opus de Funk (3:27)
  14. Nothing but the Soul (4:09)
  15. Buhaina (3:06)
  16. Day in Day Out (5:32)
avatar van Sandokan-veld
Met: Horace Silver (piano); Art Blakey (drums); Gene Ramey (bas op track 1-3); Curley Russell (bas op track 4-8); Percy Heath (bas op track 9-14); Louis 'Sabu' Martinez (conga op track 15)

Even wat administratie, want dit is een beetje een wazige release. Silver en Blakey brachten in 1952 en 1954 twee platen uit in het 10"- formaat, dat even later in onbruik raakte. In 1956 werd een 12"-LP uitgebracht die 12 nummers van die sessies verzamelde. Alle zestien nummers van de twee oorspronkelijke platen kwamen terecht op een verzamel-cd uit 1989, en dát is de tracklist die we hierboven zien.

Historisch wel een interessante plaat, want volgens mij zo'n beetje de oudste opnames van Blakey en Silver, de mannen die de Jazz Messengers oprichtten. Dat verhaal begint dus hier, met een verzameling heel aardige miniatuurtjes (voor jazzbegrippen) met een aantal bijzonder lekkere momenten.

Ik wil er niet te blasé over doen, want met Blakey en Silver krijg je natuurlijk kwaliteit. Misschien heb ik de laatste weken echter iets te vaak naar de immer opgeruimde Silver geluisterd, want het is voor mij typisch zo'n 'prima op de achtergrond, maar het pakt me bijna nergens echt bij mijn lurven'-plaat. Ook die mogen er natuurlijk zijn, en in het licht van al het moois dat nog ging komen, leuk om een paar keer gehoord te hebben.