The Brian Jonestown Massacre - Spacegirl and Other Favorites (2003)

Label: Committee

1. Crushed (5:54)
  2. That Girl Suicide (3:37)
  3. Deep in the Devil's Eye & You (5:23)
  4. Kid's Garden (7:21)
  5. When I Was Yesterday (3:57)
  6. Spacegirl (11:40)
  7. Spacegirl (Revisited) (5:21)
  8. After the Fall (4:31)
  9. Thoughts of You (5:23)
  10. Hide and Seek (3:59)
  11. Never, Ever! (6:01)
  12. Ashtray (5:13)
  13. Fire Song (4:04)
avatar van Kaaasgaaf
Dit is (als ik me niet vergis) een verzamling demo's van Anton uit de tijd van Methodrone. Als geheel vind ik hem nóg beter dan dat album. De stijl en sfeer is min of meer hetzelfde (shoegaze/noise), maar er staan meer hoogtepunten op en het geluid bevalt ook beter. Kid's Garden heeft zo'n meeslepend orgeltje! Alsof je in de 8-baan zit. En Hide&Seek bezorgt me altijd een heel pak gemene energie!

avatar van dj maus
Ik beschouw dit niet als een verzamelaar, en de band zelf volgens mij ook niet.
Het is eerder een opmaat naar Methodrone, inderdaad een soort demo-versie.
De plaat is in 1995 limited uitgekomen en bij de cd-reissue in 2003 zijn track 8 t/m 13 toegevoegd.

Ik schat zo in dat Newcombe geld zocht om zijn enorme arsenaal aan instrumenten en opnameapparatuur aan te kunnen leggen. Zelf is hij achteraf niet zo positief over dit album, als ik me niet vergis.
De toppers Crushed en That Girl Suicide kwamen - iets verder gefatsoeneerd - ook op latere platen terecht, maar een ongepolijst juweeltje als Deep in the Devil's Eye & You is alleen hier te verkrijgen.
Het titelnummer is top-shoegaze.
Tel daarbij op de briljante hoes en dan weet je dat je deze plaat ook gewoon moet aanschaffen.