Diana Ross - Ross (1983)

Pop / Soul
Label: RCA

1. That's How You Start Over (4:12)
  2. Love Will Make It Right (4:46)
  3. You Do It (4:32)
  4. Pieces of Ice (4:58)
  5. Let's Go Up (4:06)
  6. Love or Loneliness (4:18)
  7. Up Front (4:00)
  8. Girls (4:03)
  9. Pieces of Ice [7" Mix] * (4:08)
  10. Pieces of Ice [12" Mix] * (7:16)
  11. Pieces of Ice [12" Instrumental] * (7:16)
  12. Up Front [7" Radio Mix] * (3:41)
  13. Up Front [Special Club Mix] * (7:00)
  14. Up Front [12" Mix] * (5:44)
  15. Up Front [Tony Swain and Steve Jolley European 12" Remix] * (5:43)
  16. Let's Go Up [7" Mix] * (3:14)
avatar van Angelo
Niet het meest bekende werk van Diana Ross, een beetje in een post-disco stijl. Op dit album staat dan ook geen enkel nummer dat bij de mensen echt bekend is, want de single van dit album (‘Pieces of ice’), werd een matig succes voor de zangeres. Ook het album zelf deed het niet zo goed. Volgens mij was dit ook haar eerste solo-album dat niet (tenminste) een gouden certificatie opleverde, al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.
Ondanks de verkoopcijfers, vind ik dit haar beste album sinds ‘The boss’ uit 1979. De stijl van het album past veel beter bij haar stem dan de voorgaande albums, bovendien lijkt Diana zich ook meer op haar gemak te voelen, wat zorgt voor een aangename sfeer. Verder lof mijnerzijds voor de cohesie van dit album. Geen enkel nummer is namelijk misplaatst.
Daarnaast is de structuur van ieder nummer op dit album, gelukkig een stuk minder oppervlakkig en makkelijk dan op de voorgaande albums. Over de composities is nagedacht, en dat blijkt ook uit (kleine) details in de instrumentatie die de nummers net even omhoog liften. Waarom dit album uiteindelijk een flop werd, weet ik niet.
Misschien was men Diana Ross beu, omdat ze bijna ieder jaar een nieuw album uitbracht, of misschien omdat de nummers niet hitgevoelig (genoeg) waren? Tja, zoveel maakt het (nu) ook niet meer uit. Voor mij in ieder geval met stipt het beste album van Diana Ross uit de jaren ’80.

avatar van kaztor
- Diana Ross (1970)
- Diana Ross (1976)
- Ross (1978)
- Diana. (1980)
- Ross (1983)

Narcistisch? Neuh joh…
Maar wel een leuke plaat!
Uit de koker van Steely Dan-producer Gary Katz en De heren van Steely Dan doen er zelf ook op mee.
Very sophisticated!!

- Ross (1978)
- Diana. (1980)
- Ross (1983)

Narcistisch? Neuh joh…
Maar wel een leuke plaat!
Very sophisticated!!

Ross (1978) en The Boss (1979), nu weten we gelijk waar Ross the Boss zijn naam vandaan heeft.