Aafke Romeijn - CHIN. IND. SPEC. REST. (2013)

Pop / Electronic
Label: V2

1. Bmd / Ibb (2:32)
  2. Dit Is Mijn Bed (1:44)
  3. Kalashnikov (4:13)
  10. Terecht II (3:35)
  11. A50 (1:05)
  12. Vrijdag (3:32)
  13. A12 (5:09)
  14. BINT [Nachtversie] * (4:49)
  15. Huilend Naar de Club * (4:14)
avatar van Norrage
Leuk album. Ik heb er voor Patsounds een recensietje over geschreven!
-----

Misschien handig om dit verhaal met een vergelijking te beginnen. Dat maakt het soms makkelijker om te besluiten of je dit nog verder wilt lezen (niet dat het stuk nou zo lang is ). Nou, Nederland staat in mijn optiek bekend om de excentrieke singer-songwriters die balanceren tussen klein-kunst en pop-muziek. Zo hebben we de geweldige Spinvis, de on-orthodoxe Roosbeef, de luisterliedjes van Eefje en sinds kort - kan ik nu al zeggen - de quasi depri-komische (dat dekt de lading zeker nog niet) Aafke Romeijn. Zeker sinds ze op haar nieuwe album in het Nederlands is gaan zingen, want ja, ze had in 2011 al een Engelstalig album uitgebracht dat zéér hoog gerate is op MusicMeter (4.07!).

Haar vorige album, Stella Must Die!, was dus Engelstalig maar vooral typisch singer-songwriteresque. Veel piano, mooie en heel volle arrangementen, een album-breed thema, maar ook een beetje eentonig. De basis die haar vorige album had heeft ze doorgezet op CHIN. IND. SPEC. REST. en het dominerende, bezwerende en indrukwekkende pianospel is gebleven. Wat eraan toegevoegd is zijn komische teksten over haar leven als docent Nederlands of het maatschappij-kritische Kalashnikov, maar bovenal een door het album heen-verweven elektronisch geluid. En hoe mooi dat vorige album ook was, deze vernieuwingen maken het album stuk voor stuk veelzijdiger en tekstueel vindingrijker. Aafkes karakteristieke stem, ondanks dat deze vrij vlak blijft, komt in het Nederlands veel beter tot zijn recht, en als je zo met woorden kan toveren als op dit album, begrijp je de keuze tot de taalswitch meteen. De serieuze toon die haar muziek nou eenmaal heeft, wordt door de nieuwe stijl wat meer gerelativeerd en komt minder dramatisch over.

Daardoor is het album een schot in de roos, maar net als die andere muziek-kunstenaars zeker niet aan iedereen besteed. Typisch haat- of liefde-album? Ach, die albums blijven doorgaans het langst goed. Volgende album een hip-hop album, zoals op haar (trouwens ontzettende vermakelijke) Twitter-account al door haarzelf werd gesuggereerd?

Pat-sounds: Album Aafke Romeijn - CHIN. IND. SPEC. REST. - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van DirkM
Ik schreef over deze plaat een recensie voor mousique.nl | small talk, great music

Aafke Romeijn, een lerares Nederlands uit Utrecht, heeft het opnieuw voor elkaar gekregen om een dijk van een plaat af te leveren. Met haar eerste worp, het Engelstalige Stella Must Die!, heeft ze al laten horen dat ze met gemak boven het maaiveld van het Nederlandse muzieklandschap uitstijgt. CHIN. IND. SPEC. REST. (ja, zo heet het album echt!) zet die lijn moeiteloos voort.

Ten opzichte van Stella Must Die! heeft Aafke, we noemen elkaar liefkozend bij de voornaam, zich flink getransformeerd. Cello en gitaar zijn ingeruild voor synths en drumsamples. Maar ook met disco-omlijsting blijven het Aafkes stem en piano die de basis vormen. Zo begint openingsnummer Bmd/Ibb prachtig verstild met rustige pianoklanken. De toon is gezet. Maar als na een minuut een vette synth de rust komt verstoren is de toon pas echt gezet: een nieuwe Aafke is geboren!

Een Aafke die nog net zo heftig en pathetisch is als altijd. Want de brok die moordballade Stella X in onze keel achterliet is nog niet weggeslikt of ze vliegt ons opnieuw naar de keel. Wie zich afvraagt waarom het openingsnummer Bmd/Ibb heet, moet eraan geloven. ‘Breng me drank/ik ben bang’ schreeuwt Aafke haast onverstaanbaar uit.

Na Stella Must Die! heeft Aafke zichzelf beloofd om nooit meer een album uit te brengen, tenzij ze alle nummers nodig heeft om één verhaal te vertellen. Een conceptalbum dus. En het is aan ons om te raden wat het overkoepelende verhaal is. CHIN. IND. SPEC. REST. vertelt het verhaal van iemand die weg wil kruipen. Weg van de wereld. Onder de dekens. En dan doen alsof de rest niet bestaat. Vluchten in drank. In literatuur. In fantasie. In de huid van haar leerlingen. Om de pijn een beetje te verzachten. ‘Stilletjes wachten tot het overgaat’. Om het drama dat leven heet draaglijk te maken. En zelfs een beetje dansbaar.

Natuurlijk vertelt Aafke meer dan één verhaal. Er zijn verhalen over drank, familie, leraarschap, fantasie. Over boeken van Bordewijk. Over iemand in een inrichting, op het wat unheimische A2. ‘Maar net als bij Shakespeare speelt het ware verhaal buiten het zicht van het toneel waarop jij staat’. Misschien weet Aafke zelf ook niet precies waar het over gaat en dat maakt ook niet zo uit. Want het klinkt verrekt lekker.

Zoals het sfeervolle Verdwijn, een persoonlijke favoriet. Aafke roept een sterke sfeer op in de beelden die ze schetst. ‘Als de as van je laatste sigaret / als de geur van liefde in je bed / als een foto in de zomerzon / als het broertje dat ik ooit verzon / verdwijn / verdwijn.’

Beelden die vervagen, zoals alles. Ze worden minder sterk, raken in de vergetelheid, komen terecht onder een dikke laag stof. En uiteindelijk verdwijnen ze. Helemaal. Weg. Foetsie. Alsof de enige troost nog is dat we weten dat het ooit verdwijnt. En dat we het in woorden hebben gevat. Woorden objectiveren, leggen vast. Ze beschrijven. Maar ze zijn niet de ervaring van die zonnige zomerochtend. Ze zijn niet je geliefde. Ze zijn niet die perfecte dag. Ze schieten tekort in hun vastlegging. Net als de foto trouwens. We grijpen naar iets dat zich steeds aan onze greep onttrekt. Het eigenlijke, het gebeuren zelf is onbereikbaar. Zelfs de taal die vastlegt ontkomt niet aan de tragiek van het verdwijnen.

Aafke brengt dezelfde grootse gevoelens over als op haar eerste plaat en slaagt daarin met vlag en wimpel. Je moet ervan houden. De dreiging, het pathos, de dramatiek, de tragedie, ze zijn er weer allemaal. En er moet natuurlijk iemand dood. Gelukkig is het ditmaal slechts een verzinsel van Aafkes fantasie die het moet ontgelden. Tenminste, dat denken we. Nog steeds dramatisch natuurlijk. Wie een fantasie doodt, sterft zelf ook een beetje. En blijft misschien wel iets eenzamer achter. Zo eindigt het album dan ook: ‘En toen ik wakker werd droeg ik je kleren en je naam / en ik weet niet waar je bent of zelfs wanneer je bent gegaan.’ Prachtig triest. Verplichte literatuur voor wie de Nederlandstalige muziek een warm hart toedraagt.