Earth, Wind & Fire - Electric Universe (1983)

Funk / Soul
Label: Columbia

1. Magnetic (4:21)
  2. Touch (4:55)
  3. Moonwalk (4:09)
  4. Could It Be Right (5:15)
  5. Spirit of a New World (4:31)
  6. Sweet Sassy Lady (4:13)
  7. We're Living in Our Own Time (5:24)
  8. Electric Nation (4:34)
avatar van FunkStar
Na dit album was de koek voor mij echt op met Earth Wind & Fire. Alleen de single Magnetic bereikte nog net de top 10.

avatar van Minneapolis
Als lang EWF liefhebber toch maar eens dit plaatje geluisterd.
Magnetic kende ik uiteraard, en die vind ik net als een nummer als "System of survival" best leuk (maar totaal anders dan het jaren 70 spul).

Over de rest van de plaat kan ik kort zijn: daar heb ik nooit iets aan gemist. Ik heb dan ook geen idee welk 2e nummer ik moet selecteren als favoriete track.
Bijna knap dat zo'n goed band zo'n slechte plaat kan maken.

avatar van andnino
Electric Universe is van de soort jaren tachtig-platen die tegenwoordig weer "kunnen" omdat ze, onder de noemer "retro," vallen onder het beeld van muziek die expres "fout" gemaakt is. Dat zijn een hoop aanhalingstekens, en dat is omdat dit natuurlijk destijds helemaal niet de bedoeling is geweest. Slechts drie jaar na Faces vraag je je echt af waarom de band zo'n enorme muzikale zwaai heeft gemaakt.
Dit is een vreemde plaat, met - dat moet gezegd worden - een aanstekelijke energie in de vlotte nummers. Maar de ballads moeten vijf jaar later al gedateerd zijn geweest, en muzikaal is het algeheel geen vergelijk bij waar de band bekend mee werd.
In vind Magnetic en Electric Nation nog wel geinig, maar meer omdat ze perfect in een soort retro/80's sci-fi setting passen, voor een hele foute montage van je favoriete actieheld of zo. Maar als ik de muziek ga beoordelen, dan kan hier niet heel veel meer dan een 2,5* voor gegeven worden.

Ook deze haalt de top 10 niet.

avatar van Tony
Ik was in mijn puberjaren fan van EW&F, kreeg dit album met sinterklaas of Kerstmis en het was meteen afgelopen. Ik wist dat ik het met de platen moest doen die ik had en heb nooit meer de moeite genomen om welk album hierna dan ook, nog enige aandacht te geven. Ik denk wel de minst gedraaide plaat uit mijn hele vinyl collectie. 1x helemaal, nog 2x geprobeerd, klaar d'r mee. Nu ik er zo over nadenk, edit, misschien moet ik op basis van deze constatering mijn stem wel verwijderen, want ik weet eigenlijk niet meer of het wel 2,0 waard is...

Denk dat je hier wel kunt ophouden met je marathon, andnino, maar ik heb zo'n vermoeden dat je je van mijn advies maar weinig aan zult trekken, he? Zelf weten, maar dan niet achteraf gaan huilen dat je niet gewaarschuwd bent, okee?