Jill Scott - Experience (2001)

Alternatieve titel: Jill Scott 826+

R&B
Label: Hidden Beach

1. Show Intro (Alright Man, It's Time for You to Move) [Live] (1:33)
  2. A Long Walk (Groove) [Live] (6:18)
  3. Love Rain (Suite) [Live] (12:30)
  4. Slowly Surely [Live] (3:51)
  5. One Is the Magic # (Redux) [Live] (6:19)
  6. Do You Remember [Live] (8:40)
  7. Gettin' in the Way [Live] (7:43)
  8. It's Love [Live] (7:36)
  9. The Way [Live] (8:27)

met Mike Phillips

10. Fatback Taffy [Live] (2:15)
  11. He Loves Me (Lyzel in E Flat) (Movements I, II & III) [Live] (9:01)
  12. Free (Prelude) (1:31)
  13. Gotta Get Up (Another Day) (4:58)

met 4Hero

14. One Time (3:56)

met Eric Roberson

15. Sweet Justice (5:20)
  16. Thickness [Live] (11:02)
  17. High Post Brotha (11:03)

met Common

18. Gimme (3:41)
  19. Be Ready (3:33)
  20. Free [Epilogue) / Gotta Get Up [Another Day) (Minnie Version] / He Loves Me (Lyzel in E Flat] [Illegal Mix] (16:08)

met 4Hero

avatar van Reijersen
Moet deze cd nog steeds ergens bemachtigen. Ben wel erg positief over Jill Scott altijd.

avatar van VanDeGriend
Deze dus. Af en toe wat hysterisch gegil maar overall best leuk.

Nicci
Beter dan de 2 studioplaten van haar. Deze is behoorlijk sterk.

avatar van Reijersen
De nummers van Ms. Scott pompen wat meer live als op het studio-album, maar haar stem vind ik ook wat vervelender als op de studio-albums. Leuk hoor, zo'n live opname, dat is het niet. Maar geef me toch maar haar studiowerk.

Jocharo-T
Heb naar aanleiding van wat berichten van Nicci een poosje terug alle albums van Jill Scott geluisterd, was toch behoorlijk nieuwsgierig geworden. Maar wat valt het toch ontzettend tegen. Eigenlijk zijn alle album van Jill Scott voor mij geen doorkomen aan. Ik word er echt neerslachtig van. Dat hoeft niet persé negatief te zijn, maar in dit geval wel. Met name dit album is voor mij echt een ramp om door te komen, na één nummer heb ik het eigenlijk al gehad. Vind er persoonlijk ook veel te weinig variatie in zitten. Vind het tevens ook een hoop geschreeuw. Nee, aan mij is dit niet besteed.

Nicci
Dat zal je leren om die wartaal die ik uitsla nog eens serieus te nemen.

Jocharo-T
Ach, vaak genoeg ben ik het ook wel met je eens hoor, maar zal voortaan niet meer alles wat jij roept voor waarheid aannemen

Nicci
Ik heb met Jill Scott ook enige moeite, hoe vreemd dat wellicht ook klinkt. Op het eerste gehoor luister je naar één of andere flauwe R&B artiest. Pas toen ik haar live hoorde (dit album dus) besefte ik hoe goed ik haar eigenlijk vond. Haar studioalbums vind ik soms ook wat langdradig. En dat heeft met dat R&B sausje te maken denk ik. En dat sausje ontbreekt live volledig. De hoge waardering van 'Experience' gaat dan ook in de eerste plaats naar de eerste CD.

Jocharo-T
Ik vind het ook lastig mijn vinger erop te leggen. Het is namelijk niet zo dat ik per definitie iets tegen R&B heb. Maar hier is gewoon geen doorkomen aan. Ze heeft iets wat me gigantisch tegen staat in haar zang, terwijl het toch zeker geen slechte vocaliste is. Ze heeft een beetje de neiging om verschrikkelijk te gaan schreeuwen, iets wat Jennifer Hudson ook heeft en dat bevalt me echt niet. Ben het met je eens dat haar studio albums erg langdradig zijn, wat ik eigenlijk ook van dit album vind. Het lijkt wel of je naar een nummer van 70 minuten luistert. Er zit voor mij gewoon echt te weinig variatie in de songs. Er is ook niet echt een nummer op de 4 albums die ik heb gehoord die zijn blijven hangen. Smaken verschillen gelukkig, maar mij maak je er niet blij mee. Ik weet trouwens niet meer waar ik je bericht heb gelezen over Jill Scott, het was in ieder geval niet bij een Jill Scott album. Wellicht een ander R&B album.