AFX - Chosen Lords (2006)

Electronic
Label: Rephlex

1. Fenix Funk 5 (5:00)
  2. Reunion 2 (5:07)
  3. Pitcard (6:22)
  4. Crying in Your Face (4:24)
  5. Klopjob (5:22)
  6. Boxing Day (6:37)
  7. Batine Acid (5:29)
  8. Cilonen (5:32)
  9. Pwsteal.ldpinch.d (3:42)
  10. Xmd5a (7:51)
Dit is een (kleine) selectie van de Analord 12" serie op CD. Voor iedereen die geen vinyl koopt en toch een aantal tracks orgineel (op CD) wil hebben is dit wel leuk. Ik ga deze zeker halen, al is 't maar voor de nummers Fenix Funk 5 en Xmd5a van Analord 10.

bas
Ja, erg gaaf! Ik ben benieuwd hoeveel er nog volgen, ik geloof niet dat dit de enige Analord CD zal zijn. Rephlex verdient al zo weinig de laatste tijd!

Maar: Gaaf! Ik zal 'm zeker kopen. Een CD zet ik toch wat makkelijker op dan die platen. Wel balen van dat insteekhoesje met zo'n clip, waarom dat zo'n afwijkend systeem moet zijn ....

avatar van Rayaccos
Ik ben niet zo'n liefhebber van het drukke aphex twin werk maar dit ligt wel lekker in het gehoor, het klinkt lekkker vlot en onbevangen. Voor mensen zoals ik (die niet de Analord serie al hebben) is dit een ideale verzamelaar.

Nu tijdelijk op de luisterpaal: www.3voor12.nl[/url]

Wel jammer dat VBS.Redlof.B er niet op staat. Doet toch weinig onder voor de tracks van Analord 10 wmb.

Klinkt dit album trouwens nog een beetje als een geheel?

avatar van Goodfella
Pruttelt wel lekker weg op de achtergrond ja, weinig te klagen wat dat betreft. En waar die platen op Analord 10 na allemaal wel hun stoorzenders hebben zijn die hier keurig weggelaten. Aangenaam cd´tje dus.

avatar van judgepaddy
Het beste in hun soort, altijd goed dus

bas
zo, 11 april, zit de cd nu in een cardboard sleeve? Dat zou wel balen zijn... De cover is intussen ook weer veranderd!

Lekker CD'tje wel. Naast de veelvuldig geroemde tracks van Analord 10 is ook Klopjob erg fijn. Al met al een flinke 3,5* waard.

bas
Inmiddels heb ik de cd al tig keren beluisterd, en moet wel concluderen dat het een aardige cd is. Al is het jammer dat de meeste tracks wat meer 'dansbaarder' zijn geworden in vergelijking met vorige Aphex cd's. Ik denk dan ook dat de naam Aphex/AFX nog een aardig deel in de beoordeling mee-weegt, misschien onbewust, want als dit een nieuwe cd van Rubber Johhny was geweest kreeg het lang niet zoveel aandacht.

Drukqs is gaver. Wel 4* waard.

Het is overigens een digipack van heel simpel karton. Tja.

Heb de cover maar vervangen, de vorige was van de promo versie (ik vond 'm wel mooier overigens).

Ik heb de cd inmiddels ook in huis en hij bevalt me goed. Geen negatieve uitschieters en wél de 2 tracks van analord10 (nog steeds de beste imo). 4,5*

bas
stuk voor stuk gave tracks. Relatief toegankelijk voor Aphex, en feit blijft dat ik de nummers een stuk meer waardeer nu ze op cd staan zo. raar eigenlijk. Ik zet 't wat makkelijker op, misschien is dat het. Hoe dan ook, halfje erbij: 4.5*

avatar van pulpjannis
Dit is echt een gave cd, lekker op relaxen enzo

4.5

avatar van orbit
Gisteren gekregen! Ben druk aan het luisteren.. klinkt aanvankelijk erg goed

Wow!, toen ik dit de eerste keer hoorde vond ik het om te huilen. Ik snapte niet waarom men AFX(waarom gebruikt de beste man eigenlijk 3 namen) zo goed vond. Maar na enkele keren luisteren ben ik echt verrast. Ik geef hem voorlopig nog even 3,5 ster. Maar het wordt waarschijnlijk meer.

overgewaardeerde onzin dit. als er geen AFX op de hoes stond, dan had niemand de cd. erg retro, zonder dat er een retrotrend is..

avatar van John Doe
Met het doorlopen van de vinyl serie dacht ik deze niet echt meer te hoeven horen. Echter, toen ik m'n oor hier een tijd geleden op legde vond ik dit toch wel een zeer geslaagde verzamelplaat geworden. Mooi om af en toe op de koptelefoon te luisteren. Erg trippy.

Rauwe synthesizers waar moeilijk mee te handelen is, zijn voor je geprogrammeerd door een echte wizard tot emotieve en dissonante klanken, braindance-acid en er liggen een stel smerige beats onder. Een speciale kunst, die op deze cd sterker dan in de vinyl serie tot uiting komt.

avatar van Nakur
Tsja, ik vind deze cd niet geweldig. Toch luister ik 'm heel graag, méér dan mijn waardeoordeel zou doen vermoeden. Dus hup naar de 3,5*

avatar van Nakur
Crying In Your Face. Dat einde

avatar van Ollie
Crying in your face, lovely!

avatar van John Doe
Ik blijf dit een geweldige CD te vinden, ééntje die alleen maar beter en beter wordt. In het begin zal dit vaak best raar en lelijk klinken voor mensen, maar het is denk ik zeker een voorbeeld van een groeiplaat. Een plaat om een paar keer te draaien voor het echte luisteren kan beginnen. En dan hoor je ook wat nieuws, want dit is echt geen ouderwetse acid, house, of techno (dat ken ik onderhand wel), maar een nieuw eigen brouwsel. De rating is eigenlijk nog boven verwachting aardig hier, in verhouding tot wat voor gekke shit het is helemaal. Mogelijk gaat dit naar de 5 sterren bij mij later en het is sowieso al m'n favoriete album na de ambient werken. En al z'n albums vind ik goed.

Je kunt dit overigens best zien als regulier album. Alleen de weg ernaar toe is publiek domein door de losse Analord 12''-serie vlak ervooraf, met daarop ook veel minder goede tracks ertussen. Een beetje geldklopperij vind ik die serie in retrospect, hoewel er ook wel wat leuke tracks tussen zaten die hier dan weer niet opstaan, maar ach, daar zou je niet om hoeven balen als je dit heerlijke album hebt.

avatar van Gyzzz
Heb hier een kleine drie jaar geleden een net zo kleine drie sterren voor neergeteld... Maar nu ik een paar van die tracks opnieuw aandachtig beluister, vraag ik me toch af wat ik toen heb gedacht.
Want dit klinkt niet alleen méér dan redelijk, dit klinkt zelfs geweldig, frivool, vrij én bovendien goed uitgebalanceerd, wat toch een kunst is voor een verzameling van EP-werk. De plaat lijkt me echt ideaal voor op eindeloze feestjes... Het vormt de brug tussen enerzijds de typische ietwat dwarse Aphex Twin patronen en anderzijds hele speelse draai en stuiter techno. Een brug die tevens het midden houdt tussen ingetogen geklop en uitbundige klank-uitrekkingen.

En ja, mijn favorieten, aangekruist met sterretjes zijn logisch verklaarbaar. Fenix Funk 5 en Xmd5a zijn de meest typische en misschien ook wel meest uitdagende Aphex Twin nummers van het geheel. Maar juist daarmee is de rest zo leuk in balans, er lijkt een speels evenwicht ontstaan te zijn.

Deze gaat morgen, op een fatsoenlijker tijdstip, zondermeer zwaar in de herkansing

avatar van John Doe
Leuk, zachtjes op de achtergrond in de middag kan dit ook best fijn klinken. Hou je ook makkelijker overzicht over de muziek door (naar mijn ervaring). En voor wat visuele stimulans: Crying In Your Face.

Razor Disk
Pwsteal.ldpinch.d