Klein Orkest - Later Is Al Lang Begonnen (1984)

Label: Polydor

1. Over de Muur (3:26)
  2. Verloren Tijd (3:50)
  3. Achter Elke Deur (3:50)
  4. Alles over Jou (3:31)
  5. Later Is Allang Begonnen (4:06)
  6. Vrienden II (3:40)
  7. In de Wolken (4:52)
  8. Even voor Eeuwig (3:44)
  9. 26.000 Dagen (3:42)
  10. Mijn Vader (2:30)
avatar van bikkel2
Helemaal eens aangaande Vrienden. Heel mooie song.

avatar van B.Robertson
Ben aan het bieden op een LP van The Amazing Stroopwafels en heb in het kielzog daarvan ook een bod gedaan op de LP 'Later Is Al Lang Begonnen'. Over het algemeen is het een stuk moeilijker om überhaupt aan The Amazing Stroopwafels te komen, dan om een LP van het Klein Orkest op de kop te tikken.

avatar van lennon
rayman schreef:
Hoort thuis in elke platenkast.

Advies opgevolgt, en vandaag bij een kringloop winkel meegenomen.

Ben nu aan t luisteren, en vind het een erg lekkere plaat.

Mooie teksten, met over de muur uiteraard als knaller.

avatar van Silky & Smooth
Vroeger kreeg ik via mijn vader behoorlijk wat mee van Klein Orkest, maar dan voornamelijk van Roltrap naar de Maan, een album met teksten die diepe indruk hebben gemaakt op mij als kind. Later ging ik meer op zoek naar het cabaret van Harrie Jekkers en draaide ik zijn muziek niet meer. Alleen Over de Muur is een liedje dat ik in de loop der jaren altijd ben blijven luisteren.

Toevallig kwam ik deze LP voor een eurootje op de markt tegen. Net geluisterd en gelukkig kwam ik erachter dat ik Klein Orkest nog steeds mooi vind. Over de teksten van Jekkers is gewoon goed nagedacht en het humoristische ondertoontje maakt de nummer wat luchtiger. Hier en daar valt de muzikale begeleiding niet helemaal in de smaak bij mij, maar nergens wordt het slecht of ook maar matig. Ik heb het gevoel dat dit album wat directer is dan Roltrap naar de Maan, waar de liedjes wat meer metaforisch waren (zover ik mij kan herinneren), en daardoor net iets minder dan haar opvolger. Al moet ik dat album weer eens gaan luisteren om te kijken of dit gevoel klopt.

Over de Muur blijft trouwens ongeëvenaard op dit album.

avatar van berken
Dan moet ik je toch van harte de cd "de man in de wolken" van Jekkers adviseren. Zo mooi wordt 't nooit meer!

avatar van Silky & Smooth
Bedankt dat je dat nummer noemt, helemaal vergeten! Inderdaad een prachtig nummer!

Ted Kerkjes
berken schreef:
Van Jekkers' studioalbums is De man in de wolken inderdaad de beste. Daarna vind ik Yoghurt met banaan erg goed, en daarna Mijn ikken. (Mijn ikken had voor mij niet perse ooit gemaakt hoeven te worden, want de live-versies van de nummer zijn gewoon veel en veel beter.)
De theaterprogramma's van Harrie Jekkers zijn ook aan te bevelen!

avatar van bikkel2
Als totaalplaatje is het wel echt een album van toen.
Maar het is een fijn album om af en toe te draaien.
Het is een lekkere luchtige plaat die je mee neemt naar de tijd van toen.
Erg prettige nostalgie.

avatar van hrmnbstr
Minder dan zijn voorganger. De nummers Achter elke deur en Even voor eeuwig vind ik matig. Verder prima nummers.

avatar van nlkink
De naam van het Klein Orkest kwam vandaag op in een recensie van een live album van Drukwerk. Begin tachtiger jaren net als Klein Orkest een links activistische groep maar lang niet zo subtiel qua songteksten.
De opvolger van Het Leed Versiert en wat mij betreft net zo goed. Ik had 'm eerst op muziekcassette en later heb ik het album alsnog op vinyl aangeschaft. Uiteraard met de hit (twee keer zelfs) Over De Muur. Of er nog meer nummers op single zijn uitgebracht weet ik niet maar er staan wel een paar nummers op die dat hadden kunnen zijn.
Het titelnummer is een absoluut van me; ik heb het nummer in 2011 moeten instuderen voor een afscheidsfeest van een collega.
Het laatste nummer, Mijn Vader, is ook een pareltje. Harrie Jekkers heeft het ook wel eens in zijn solo shows gezongen.

avatar van steven
Best een redelijk sterk album over de gehele linie. Ik luister zo af en toe nog steeds erg graag naar liedjes als Verloren Tijd , Achter elke deur , Vrienden 2 en Later is al lang begonnen ( wat ook mijn favoriet is hier). Het jeugdige vuur brand nog hevig in de soms prachtige teksten , en dat is af en toe best fijn om nog eens te horen . Je merkt dat de geest van de crisis tijd begin jaren tachtig, hier nog wel rond waardt. Maar het heeft pit en is goed voor een nostalgisch moment en een glimlach. Was toch zeker 1 van de betere Nederlandstalige bands uit die tijd