Al Green - Let's Stay Together (1972)

Soul
Label: Hi

1. Let's Stay Together (3:18)
  2. La-La for You (3:31)
  3. So You're Leaving (2:57)
  4. What Is This Feeling? (3:42)
  5. Old Time Lovin' (3:19)
  6. I've Never Found a Girl (3:41)
  7. How Can You Mend a Broken Heart? (6:22)
  8. Judy (3:47)
  9. It Ain't No Fun to Me (3:23)
  10. Eli's Game * (4:55)
  11. Listen * (2:28)
  12. Talk to Me * (2:10)
  13. Tomorrow's Dream * (2:21)
avatar van Reijersen
Die stem, die stem, die stem. Och och, die stem. Al Green is één van de meeste gevoelige vocalisten ooit. Wat een prachtige breekbare stem heeft deze man toch. Dit album is helemaal top, van top tot teen van hoge kwaliteit en een waar luistergenot.

avatar van thelion
Fenomenaal Album van een Fenomenale zanger.

Dit album is mede zo geweldig door de producer er van Willie Mitchell heet de beste man. Willie Mitchell is de man die de Hi sound heeft vorm gegeven en geperfectioneerd dus een vol geluid met veel en nadrukkelijk aanwezig zijnde orgels, blazers- en strijkersarrangementen. Om de een of andere reden komen deze arrangementen het best / mooist tot hun recht in combinatie met de veelzijdige stem van Al Green je kan gerust zeggen dat de stem van Al Green ook een instrument is hij kan met gemak van hees laag gegrom naar pijnlijk hoge falset overgaan.
Daarbij neemt dit album voor die tijd opmerkelijke musikale risico's zo stijgt en daalt de melodie van het titelnumer onvoorspelbaar en is het nummer La-La-For You een verkenning in een disonante mineurtoonsoort. En natuurlijk de riligieuse /spirituele invloeden op dit album. Riligieuse boodschappen waren des tijds ook niet echt gebruikelijk zeker niet voor een bestseller albums, het was ook niet ongebruikelijk want oa. Marvin Gaye's werk uit die pereode staat er ook bol van.

Dit album behoort tot de betere Soul albums van begin jaren 70 en samen met het werk van oa. Marvin Gaye, Stevie Wonder, Isaac Hayes en Curtis Mayfield heeft Soul en Funk weten door te breken naar het grote publiek en was het niet alleen meer de muziek van de negroide bevolking van de VS.die verhaalde over hun problemen van de nog steeds voorturende discriminatie en stigmatisering van de bevolkingsgroepen hoop op een beter leven, maar juist eye openeres vormden voor de overige bevolking. En het "zwarte geluid" een plaats gaven in de toen heersende 'Witte" major muziek industrie.