Angel Witch - Angel Witch (1980)

Label: Bronze

7. Sweet Danger (3:04)
  8. Free Man (4:42)
  9. Angel of Death (4:52)
  10. Devil's Tower (2:25)
  11. Sweet Danger [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (3:11)
  12. Angel of Death [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (5:11)
  13. Extermination Day [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (3:38)
  14. Angel Witch [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (3:32)
  15. Devil's Tower [Demo] * (5:52)
  16. White Witch [Demo] * (5:20)
  17. Baphomet [Demo] * (7:17)
  18. Sorcerers [Demo] * (4:25)
  19. Extermination Day [Demo] * (3:57)
  20. Flight Nineteen [Demo] * (6:28)
  21. Hades Paradise [Demo] * (6:07)
  22. Baphomet [Metal for Muthas LP Version] * (4:57)
  23. Sweet Danger [12" Single A-Side] * (3:10)
  24. Hades Paradise [12" Single B-Side] * (4:37)
  25. Flight Nineteen [12" Single B-Side] * (5:52)
  26. Angel Witch [7" Single Edit] * (3:12)
  27. Gorgon [7" Single B-Side] * (4:04)
  28. Loser [7" 'Loser' EP B-Side] * (2:49)
  29. Suffer [7" 'Loser' EP B-Side] * (3:23)
  30. Dr. Phibes [7" 'Loser' EP B-Side] * (2:57)
avatar van Pitchman
Moest deze plaat op cd hebben. Maar hij was alleen in Japan te krijgen. Dus toch maar bestelt voor een behoorlijk hoog bedrag toen. Dat was in 1989. Heb er zeker een half jaar op gewacht voor ie in de brievenbus viel. Een aangename verrassing ,want was het al helemaal vergeten. Kwam ie iets later op de europese markt uit met een hele rits bonustracks voor een prikkie. Baalde ik van. Maar zo was het in die tijd. Komt die cd wel of niet uit? Je geduld werd op de proef gesteld.
Toen we back in the days naar een hardrock concert gingen , werd voor we naar binnen mochten altijd het nummer 'Angelwitch' gezongen door iedereen en het begin van 'Fast as a Shark' van Accept met 'Heidi'. De kenners weten dat wel. Deze plaat was ook een revelatie in die tijd. Ze hadden ook zeker groot kunnen worden maar na deze plaat stagneerde het. Zonde!
Gorgon , Atlantis , White Witch , Angel of Death , Free Man en natuurlijk het titelnummer klonken toen in die tijd wel bruut hoor.
Mijn vader vond het verschrikkelijke muziek! Een mooier compliment was er niet!

Naar aanleiding van het interview met ze in de Aardschok, maar eens het debuut luisteren...wat een lekker heavy gitaar geluid! - zeker voor die tijd. Voor de rest zit het ook leuk in elkaar (oordelend na 1 luisterbeurt). De zang is misschien soms wat te soft vergeleken met de rest, maar alles bij elkaar een goede eerste indruk;)

avatar van Kondoro0614
Het gelijknamige album met een gelijknamige nummer 'Angel Witch' is voor de Britse heren een ware knaller als debuut. Ik houdt van deze band een kleine marathon naar aanleiding van hun recent verschenen album. Het gelijknamige titelnummer is werkelijk prachtig, heerlijke sound en fantastische solo's. Ook het nummer 'White Witch' kon ik er waarderen.

Deze sound van nwobhm vind ik werkelijk prachtig. En de heren zitten zeker niet stil want naast een geweldige zang is elk nummer gevuld met prachtige gitaargeluiden en ook de drums mogen er wezen. De productie is top en ik kan niks anders dan genieten van dit mooie album. Met volle moed door naar de volgende!

avatar van Wolfmother
Geinig album dat als eerste aan de beurt was in mijn 80s metal challenge, al heb ik deze inmiddels eind maart voor het laatst gedraaid.
Heel veel is er dus niet blijven hangen, behalve de meest bekende, gelijknamige track en Confused, die eigenlijk m'n favoriet is. Verder is Gorgon ook erg aangenaam.

1980

1. Angel Witch - Angel Witch

Kronos schreef:
Om verschillende redenen is dit klassieke album mij in de vroege jaren tachtig ontgaan. We hadden toen nog geen metalblad en kopen gebeurde meestal op basis van de hoes. Als ik deze ooit was tegengekomen in een platenzaak had ik 'm zeker gekocht.

Herkenbaar, deze plaat was te vroeg voor Stampij en Aardschok, ik heb de geweldige plaat ook pas veel later ontdekt.

avatar van Kronos
Een maat van mijn oudere broer had de lp eens bij en was er lovend over, maar toen luisterde ik vooral naar thrash en was allergisch voor samenzang als in het refrein van het openingsnummer. Maar het later alsnog ontdekken had ook z'n charmes en bewijst dat het ook zonder nostalgie overeind blijft.

avatar van Faalhaas
Ik moest bij een eerste luisterbeurt ook even wennen aan bepaalde "commerciële" stukken. Maar das later toch helemaal goed gekomen.

Ik vond deze elpee ooit op een platenbeurs, ergens halverwege jaren 90. Ik was toen groot Megadeth fan en herinnerde me een interview waarin Mustaine lovend sprak over Angel Witch. Dus al gravende door de platenbakken kwam ik deze tegen en meteen blind meegenomen. Wel mooie herinneringen aan. Net op kamers. Veel bier drinken, blowen en natuurlijk muziek luisteren.

Dit blijft een klassieker. Voor mij qua klasse vergelijkbaar met het Iron Maiden debuut. Jammer dat ze de belofte nooit helemaal waar hebben kunnen maken. Als ze dit niveau hadden weten vast te houden en regelmatig nieuw werk hadden uitgebracht dan waren ze ongetwijfeld een grote naam geweest in de metalscene. Pas met de comeback in 2012 (As Above, So Below) werd het weer echt interessant, maar ja dan ben je dus wel 32 jaar verder...