Angel Witch - Angel Witch (1980)

Label: Bronze

7. Sweet Danger (3:04)
  8. Free Man (4:42)
  9. Angel of Death (4:52)
  10. Devil's Tower (2:25)
  11. Sweet Danger [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (3:11)
  12. Angel of Death [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (5:11)
  13. Extermination Day [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (3:38)
  14. Angel Witch [BBC Friday Rock Show Session 14th March 1980] * (3:32)
  15. Devil's Tower [Demo] * (5:52)
  16. White Witch [Demo] * (5:20)
  17. Baphomet [Demo] * (7:17)
  18. Sorcerers [Demo] * (4:25)
  19. Extermination Day [Demo] * (3:57)
  20. Flight Nineteen [Demo] * (6:28)
  21. Hades Paradise [Demo] * (6:07)
  22. Baphomet [Metal for Muthas LP Version] * (4:57)
  23. Sweet Danger [12" Single A-Side] * (3:10)
  24. Hades Paradise [12" Single B-Side] * (4:37)
  25. Flight Nineteen [12" Single B-Side] * (5:52)
  26. Angel Witch [7" Single Edit] * (3:12)
  27. Gorgon [7" Single B-Side] * (4:04)
  28. Loser [7" 'Loser' EP B-Side] * (2:49)
  29. Suffer [7" 'Loser' EP B-Side] * (3:23)
  30. Dr. Phibes [7" 'Loser' EP B-Side] * (2:57)
flebbie
Apart dat er nog helemaal geen reacties zijn geplaatst. Dit is toch wel een klassieker uit het NWOBHM tijdperk naar wij dachten.

avatar van Rinus
Dit is echt een klassieker uit de N.W.O.B.M. periode. In het kielzog van Iron Maiden, Praying Mantis, Savage, Blade Runner, Satan en andere bands, leverde Angel Witch een klasse album af, nadat ze eerst een 12" hadden mogen maken voor het EMI label en ook verschenen op de verzamelaar "Metal for Muthas", waar ook Iron Maiden 2 nummers op had staan. De meeste nummers staan kwalitatief erg hoog, en zitten knap in elkaar. Luister maar eens naar het titel nummer, "Gorgon, "Sweet danger", "Free man"of "Angel of death". Goede produktie en een prachtige hoes. Op vinyl.

flebbie
Rinus schreef:
Op vinyl.

Hier ook.

Toch jammer dat het daarna zo bergafwaarts ging met deze band. De "Dr. Phibes EP" klinkt nog erg lekker maar daarna werd het helaas steeds commercieler en minder heavy. Naar het schijnt stonden ze enorme druk van de platenmaatschappij om dmv een gepolijstere sound te gaan scoren bij het grote publiek.

Een parelje uit de NWOBHM periode. Inventieve gitaar- en zangpartijen met een toen al voor gitarist Kevin Heybourne te gepolijste sound. ( Klaagde hij in een interview uit de jaren 90) In 2005 opnieuw op cd uitgekomen met een karrevracht aan extra's ivm. het 25-jarig jubileum van het album. Verplichte kost!

avatar van Kronos
Om verschillende redenen is dit klassieke album mij in de vroege jaren tachtig ontgaan. We hadden toen nog geen metalblad en kopen gebeurde meestal op basis van de hoes. Als ik deze ooit was tegengekomen in een platenzaak had ik 'm zeker gekocht.

Maar ik heb het album dus pas onlangs ontdekt. Op zich is dat wel een leuk experiment omdat de nostalgie die bij dit soort klassiekers altijd meespeelt er nu niet is. Alhoewel de muziek zelf zo te plaatsen valt dat die dit gevoel toch weet op te roepen. Het klinkt als een album dat al bijna dertig jaar in mijn muziekcollectie had moeten zitten.

Wat die te gepolijste sound betreft waar Kevin Heybourne over klaagde kan ik me wel wat bij voorstellen. De samenzang in de refreinen klinkt vaak nogal melig. Hier zou ik als puber wellicht wat op afgeknapt zijn.

Maar verder erg sterke nummers, knappe gitaarsolo's en goede zangpartijen. Een plaatje dat zijn status helemaal weet waar te maken en dus een genoegen voor mij om het alsnog te leren kennen.

avatar van Germ
Absoluut een pareltje uit de NWOBHM.
De nummers zijn ijzersterk, net als de productie. Naast het debuutalbum van Iron Maiden is deze klassieker het beste wat de NWOBHM te bieden had!

avatar van wizard
Sterke plaat.
Vooral de eerste nummers vind ik erg mooi, daarna wordt het iets minder, hoewel het nergens zwak wordt. De sterkste nummers vind ik het openingsnummer en White Witch, Gorgon en Angel of Death vind ik de minste nummers. Kan overigens dat subtiele orgeltje op Sorcerers erg goed waarderen.

avatar van Epitaph
Luister net naar Sweet Danger, en bij de solo moest ik meteen denken aan Kirk Hammet van Metallica.

avatar van B.Robertson
Met het album ben ik sinds jaar en dag bekend; met de bonus tracks van de 25th anniversary expanded version echter niet. Ben ik effe blij dat ik de digipack editie zonder extra tracks nooit aangeschaft heb! Enfin, het debuut staat vandaag de dag nog steeds als een huis; één van m'n fijnste jeugdplaten. Spetterend gitaarwerk van Kevin Heybourne en als zanger mag hij er ook wezen. Dave Hogg & Kevin Riddles vormen een prima ritme-sectie.
Mooiste nummers zijn Angel Witch, White Witch, Free Man en Sorcerers.
Gorgon met het overbodige intro is veruit de minste. Angel of Death heeft een standaard-riff, maar in die tijd kon je daar nog prima mee wegkomen. Het nummer is ook lekker heavy & duister. Op het eind een mooie overgang naar het instrumentale Devil's Tower. De band was opgepikt door Gerry Bron, die al eerder Uriah Heep en Motörhead onder zijn hoede had. Jammer dat het bij dit ene goede album bleef.

avatar van Von Helsing
Sterk album van Angel Witch met veel overeenkomsten tussen het debuut van Maiden en (ook wel een beetje) de eerste twee van Def Leppard. Zeer zeker een vergeten klassieker en de moeite waard om deze te kopen, mist je van NWOBHM houdt. Deze week te bewonderen op Graspop Metal Meeting en ben benieuwd welke oerleden nog present zijn.

avatar van Kronos
Inderdaad een sterk album. Een echte cultklassieker.

Met de zang heb ik altijd wat moeite gehad tot me vandaag opviel hoe Brits Kevin Heybourne klinkt. Toen ging ik er met andere oren naar luisteren en hoorde ik zelfs enige gelijkenis met Jarvis Cocker van Pulp. Als met dichtgeknepen keel, beetje zeurderig met bijhorende snik. Dat ben ik in metalmuziek nog niet eerder tegengekomen.

De sfeer van de muziek is vaak spooky op cheesy wijze. De backing vocals maken dat compleet.

Een album dat bij mij zijn tijd om te rijpen vraagt maar er zit nu wel een sterrenstijging aan te komen.

avatar van Von Helsing
Angel Witch (de song) en Angel of Death zijn echte cult-classics. Iedere muziekliefhebber met maar een beetje liefde voor traditionele Heavy Metal (lees: NWOBHM) dient dit album minimaal drie keer gehoord te hebben.

Bill Steer van Carcass zit trouwens nu in de line-up.

avatar van Dream Theater
Ook voor mij een cultklassieker! Deze band heeft een unieke duistere sound wat met name komt door het unieke gitaargeluid van Kevin Heybourne en zijn aparte stemgeluid. Absolute topnummer voor mij is Free Man een semi ballad met een heerlijke duistere sfeer maar Angel of Death, Sorcerers en het titelnummer zijn ook schitterende nummers. Een van de beste platen uit het NWOBHM tijdperk.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Sinds gisteren heb ik hem ook ter vervanging van een oude tape/cassette en de belevenis is heel anders met deze lp in mijn handen, weliswaar is de hoes tamelijk beschadigd maar de plaat zelf is in goede staat.

"Side 1" is dartel en quasi perfect met zijn geweldige songs en fantastisch gitaarspel van Kevin Heybourne maar één van de hoogtepunten is de sublieme break met gitaar- en keyboardsolo in Sorcerers. Het is zo swingend, het drumwerk doet mij soms denken aan het drumwerk van Brian Downey (Thin Lizzy): ondersteunend tot en met.

"Side 2" is minder speels en bevat onder andere Sweet Danger, welke ook op single/EP is verschenen, de andere single was het titelnummer. Hoogtepunt voor mij is het doorleefde Free Man, met klagerige zang en sublieme gitaarwerk. Ik heb vroeger moeite gehad met Angel of Death en Devil's Tower omdat dezen als een anticlimax aanvoelden, nu weet ik veel beter natuurlijk.

Mijn gevoel bij deze plaat? Eentje van absolute zaligheid en geluk, het zijn de songs en de gitaarsolo's die het hem doen. Dit is inderdaad zo'n plaat die je niet mag laten liggen. NWOBHM. Vakmanschap. Pareltje. Meer!

avatar van Rockfan
Ik heb dit toch altijd maar een matig album gevonden. Gekocht toen omdat er op een één of andere verzamelalbum het nummer Angel Witch stond. Dit was/is een te gek nummer. De rest haalde het daar helaas niet bij. Verder me niet meer verdiept in dit bandje.

Sir Spamalot schreef:

Mee eens Sir! En nogmaals gefeliciteerd met je aanwinst. Dit is voor ons een musthave hè.

Maar luister ook eens speciaal naar de drums en de bas. Die zijn ook genieten geblazen. En dan is er die zang. Ik vind die onvoorstelbaar zalig Brits.

Met je "Meer!" gaat wel weemoed gepaard.

Dit album verscheen dedju in hetzelfde jaar als die andere NWoBHM-debuutparel. Jawel, Iron Maiden.

Stel je eens voor dat Angel Witch ook uitgegroeid was tot zo'n gigant die nog veel Meer! juweeltjes had voortgebracht. Daar mag ik gewoon niet aan denken.

Dit album nog maar wat vaker draaien dan. Sleet komt op dit oerdegelijk Engels edelmetaal niet op heb ik de indruk. Integendeel. Bij mij zopas uitgegroeid tot de volle pot van 5 sterrekes.

Nieuwstad
Ik heb dit album zo'n 15 jaar geleden ontdekt dankzij Dave Mustaine. Ik woonde net op kamers en gaf al mijn geld uit aan ouwe elpees (die waren toen erg goedkoop). Zo liep ik rond op platenbeurzen terwijl mijn huisgenoten hun geld opmaakten met brallen in de kroeg. Opeens stond ik met Angel Witch in mijn handen. Was dat niet de band waar Dave Mustaine vaak vol lof over sprak in interviews? Megadeth was destijds mijn favoriete band dus dan moest dit ook wel goed zijn, kortom blind gekocht!

Eenmaal thuis viel het kwartje niet direct. Met name het zangwerk was even slikken. Zowel de zangkoortjes en het afgeknepen stemgeluid van Heybourne was erg wennen. En wat een rare ritmes over sommige melodieuze commercieel klinkende stukken. Maar langzamerhand begon ik meer nummers (met name kant A) goed te vinden en begon Angel Witch steeds meer onder mijn huid te kruipen.

De plaat ademt een bijzondere sfeer uit, ik ken niets wat hier op lijkt. De band had echt een uniek geluid. Neem nou het nummer Sorceress, daar hangt een heel sinister sfeertje overheen. Of afsluiter Devil's Tower, daar gaat ook een bepaalde dreiging van uit.

Als ik deze muziek nu hoor ben ik weer helemaal terug in de tijd dat ik dit aanschafte. Eenzaam in een onbekende stad, zittend op mijn kamertje, eigenlijk niemand om het mee te delen. Kortom, niet de makkelijkste periode uit mijn leven, en daarom onmogelijk dit te beluisteren zonder weemoedige bijsmaak in mijn mond.

Maargoed we dwalen teveel af. Dit album blijft een topper, jammer dat ze het later niet hebben kunnen waarmaken. We kregen nog een fijne EP, maar toen was het helaas afgelopen. Ik vind kant A nog steeds iets sterker dan kant B, daarom net geen maximale beloning voor deze klassieker. Maar 4,5* lijkt me zeker een gepaste score.

avatar van Rinus
Ik heb pas de "Deluxe Edition" besteld, een 2 CD uitvoering met alles erop wat toen uitgebracht is van de band. En het nieuwe album gaat ook wel komen. Wat ik tot nu toe gehoord heb, klonk erg goed.

avatar van Kronos
Daar staan nogal vaak terug dezelfde nummers als bonus op blijkbaar. Andere versies?

wat denk je zelf?

avatar van Kronos
Ik wilde mijn gedacht nog even geheim houden Nieuwstad. Maar nu je er zo naar vraagt; ik heb best een sterk vermoeden dat het wel eens om andere versies zou kunnen gaan. Misschien kan Rinus meer vertellen over welke versies dat dan zijn. Dat zou ik namelijk wel willen weten.

Nieuwstad
Je kent Google ook neem ik aan?

@Rinus,

Ik lees graag wat je van dat bonusmateriaal vindt als je de cd beluisterd hebt.

avatar van Rinus
De bonus versies zijn het echt waard,om deze uitvoering te kopen. Ten eerste.op CD 1, naast het reguliere, gere-masterde album:.

4 tracks, die voor de BBC zijn opgenomen, net nadat ze Baphomet haden opgenomen voor het befaamde Metal for Muthas album (waar op ook 2 nummers van Iron Maiden op stonden,nl.Sanctuary en Wrathchild. De LP staat bij mij in de kast, gekocht toen hij uitkwam)..Dit zijn hardere uitvoeringen, ruwer en minder gepolijst dan die op het album kwamen, inclusief het nooit officieel uitgebrachte Exterminiation Day.

Op CD 2

De originele demo versies van Devil's Tower, White Witch, Baphomet, Sorceress, Extermination Day, Flight Nineteen en Hades Paradise (alle nog voor EMI).Klinken heel anders, klokken heel andere tijden.
Baphomet in de versie zoals die op Metal for Muthas verscheen (en zoals ik de band heb leren kennen).
De gehele eerste 12" Sweet Danger/ Hades Paradise & Flight Nineteen
Angel Witch en Gorgon in de 7"versie (andere mix)..
Loser, Suffer en Dr. Phibes van de desbetreffende 12".

Oh ja, ik had deze uitvoering voor 11 Euro. En dat is rtie echt waard.

Dit is dus alles,dat de band iussen 1977 en 1981 heeft opgenomen voor respectievelijk EMI en Bronze Records.

In deze uitvoering absoluut de 5 sterren, en niet alleen vanwege het jeugdsentiment. Het vinylalbum heeft in al die jaren genoeg op de draaitafel gelegen en is nooit out-of-date geweest in mijn oren. .

avatar van Kronos
Dank voor de uitleg. Lijkt me zeker de moeite voor het geld dus heb ik 'm ook maar even besteld.

avatar van AOVV
Goed debuut van deze NWOBHM-band, vooral de basgitaar valt soms in positieve zin op. Verder is Angel Witch een band die niet terug lijkt te deinzen voor aanstekelijke heavy metal, met een meer dan goeie frontman.

avatar van Faalhaas
Klopt.

avatar van wizard
Haal toch een halve ster van mijn waardering af.
Dat is met name vanwege de zang, die mij soms wat te braaf in de oren klinkt, en bovendien doet het stemgeluid van Kevin Heybourne me weinig. Uiteraard staat er een aantal prima nummers op dit album (Angel Witch, White Witch, Sorcerers, Free Man), en is er qua gitaarwerk ook weinig mis, dus die 3½ ster zijn zeker verdiend.

avatar van gigage
De zanger zet de songs wat onzeker in maar gedurende de song komt hij er toch lekker in. Dit zou je op twee manieren kunnen interpreteren. Of onervarenheid of dat gevoel juist overbrengen. Bij New Wave bands komt dat wel vaker voor en hoort het erbij. Bij Metal wordt al snel de vergelijking gemaakt met grootheden die zonder pardon de hotspot op het podium nemen. Het is aan de luisteraar derhalve om er zelf een eigen oordeel over te vellen.

avatar van gigage
Early 80's metal album die eigenlijk nooit verveeld. Beste metal album van 1980? Nou, misschien niet. Beste NWOBHM album van 1980? Zeker wel.

avatar van Pitchman
Moest deze plaat op cd hebben. Maar hij was alleen in Japan te krijgen. Dus toch maar bestelt voor een behoorlijk hoog bedrag toen. Dat was in 1989. Heb er zeker een half jaar op gewacht voor ie in de brievenbus viel. Een aangename verrassing ,want was het al helemaal vergeten. Kwam ie iets later op de europese markt uit met een hele rits bonustracks voor een prikkie. Baalde ik van. Maar zo was het in die tijd. Komt die cd wel of niet uit? Je geduld werd op de proef gesteld.
Toen we back in the days naar een hardrock concert gingen , werd voor we naar binnen mochten altijd het nummer 'Angelwitch' gezongen door iedereen en het begin van 'Fast as a Shark' van Accept met 'Heidi'. De kenners weten dat wel. Deze plaat was ook een revelatie in die tijd. Ze hadden ook zeker groot kunnen worden maar na deze plaat stagneerde het. Zonde!
Gorgon , Atlantis , White Witch , Angel of Death , Free Man en natuurlijk het titelnummer klonken toen in die tijd wel bruut hoor.
Mijn vader vond het verschrikkelijke muziek! Een mooier compliment was er niet!

Naar aanleiding van het interview met ze in de Aardschok, maar eens het debuut luisteren...wat een lekker heavy gitaar geluid! - zeker voor die tijd. Voor de rest zit het ook leuk in elkaar (oordelend na 1 luisterbeurt). De zang is misschien soms wat te soft vergeleken met de rest, maar alles bij elkaar een goede eerste indruk;)

avatar van Kondoro0614
Het gelijknamige album met een gelijknamige nummer 'Angel Witch' is voor de Britse heren een ware knaller als debuut. Ik houdt van deze band een kleine marathon naar aanleiding van hun recent verschenen album. Het gelijknamige titelnummer is werkelijk prachtig, heerlijke sound en fantastische solo's. Ook het nummer 'White Witch' kon ik er waarderen.

Deze sound van nwobhm vind ik werkelijk prachtig. En de heren zitten zeker niet stil want naast een geweldige zang is elk nummer gevuld met prachtige gitaargeluiden en ook de drums mogen er wezen. De productie is top en ik kan niks anders dan genieten van dit mooie album. Met volle moed door naar de volgende!