Hurray for the Riff Raff - Small Town Heroes (2014)

Folk / Rock
Label: ATO

1. Blue Ridge Mountain (2:33)
  2. Crash on the Highway (2:45)
  3. Good Time Blues (An Outlaw's Lament) (5:17)
  4. End of the Line (3:38)
  5. The New SF Bay Blues (4:01)
  6. The Body Electric (2:49)
  7. No One Else (3:17)
  8. St. Roch Blues (5:09)
  9. Levon's Dream (3:50)
  10. I Know It's Wrong (But That's Alright) (2:58)
  11. Small Town Heroes (4:28)
  12. Forever Is Just a Day (3:18)
avatar van Rottingdale
Het album is inmiddels op de website van NPR te luisteren! Heb het pas een keer gehoord maar zal later terugkeren voor een oordeel.

De hoes vind ik overigens vrij geniaal.

avatar van MAS
MAS
Ik dacht even dat het om de legendarische rapper RiFF RAFF ging.

avatar van Rottingdale
Een geweldig album! Bouwt verder op de oude Amerikaanse folk-traditie. Dat doen velen, maar deze band weet op dat fundament toch prachtige vernieuwingen te leggen.
Case in point: Het nummer The Body Electric. Een vrouwelijk perspectief op de murder ballad. Met de fantastische eerste paar regels:
Said you're gonna shoot me down, put my body in the river
Shoot me down, put my body in the river
While the whole world sings, sing it like a song
The whole world sings like there's nothing going wrong

De band heeft ook veel met New Orleans, en dat hoor je goed terug. Het hele album is fantastisch geproduceerd, heerlijk instrumentarium en klinkt kortom geweldig.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Hurray For The Riff Raff - Small Town Heroes - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het uit New Orleans afkomstige Hurray For The Riff Raff maakte twee jaar geleden een onuitwisbare indruk met het geweldige Look Out Mama. Op deze plaat imponeerde de band rond het overweldigende boegbeeld Alynda Lee Segarra met een opwindende mix van traditionele folk en country. Deze mix werd op smaak gebracht met zo ongeveer alle muzikale invloeden die New Orleans de afgelopen decennia heeft omarmd en schuwde ook uitstapjes richting pop en rock niet. Vorig jaar verscheen het aardige, vooral met covers gevulde en als tussendoortje bedoelde, My Dearest Darkest Neighbor, maar met Small Town Heroes ligt de een paar maanden geleden al in de VS verschenen echte opvolger van Look Out Mama dan ook eindelijk in Nederland in de winkel. Small Town Heroes blijkt al snel nog vele malen beter dan de wereldwijd bejubelde voorganger. Gebleven is de focus op traditionele folk en country. Gebleven zijn ook de accenten uit de rijke muzikale historie van The Big Easy. Wat opvalt bij beluistering van Small Town Heroes is dat Hurray For The Riff Raff haar geluid heeft geperfectioneerd. Small Town Heroes is, zeker vergeleken met zijn voorganger, een behoorlijk ingetogen plaat, maar het is ook een plaat die bestaat uit meerdere lagen, waardoor de plaat voor een ingetogen plaat verrassend vol klinkt. De traditioneel aandoende instrumentatie zit razend knap in elkaar en kleurt bijzonder fraai bij de unieke stem van Alynda Lee Segarra. De zangeres van Puerto Ricaanse afkomst klonk op Look Out Mama al als een volleerd countryzangeres, maar legt op Small Town Heroes nog wat meer emotie en doorleving in haar stem. Wanneer Alynda Lee Segarra zich vergrijpt aan een murder ballad staat het angstzweet in je handen, wanneer ze een verbroken relatie bezingt treur je intens met haar mee. Natuurlijk zijn er veel meer bands en zangeressen die hun inspiratie halen uit het rijke verleden van de Amerikaanse country en folkmuziek, maar Hurray For The Riff Raff klonk op Look Out Mama al uniek en heeft haar unieke positie in het muzikale landschap van het moment op Small Town Heroes alleen maar versterkt. Small Town Heroes is een plaat met vele geluiden. Dit is deels het resultaat van het gebruik van uiteenlopende elektrische en akoestische instrumenten, maar Hurray For The Riff Raff is ook niet vies van het verwerken van invloeden uit uiteenlopende genres. Het ene moment waan je je in de Appalachen van de vroege 20e eeuw, het volgende moment wandel je door Nashville, zit je op een veranda in het diepe zuiden van de Verenigde Staten of snuif je de muzikale erfenis van New Orleans op. Van Gillian Welch tot The Carter Sisters. Van Lucinda Williams tot The Cowboy Junkies from Nashiville. Desondanks voelt Small Town Heroes aan als een geheel. Het is een geheel dat de leefwereld van Alynda Lee Segarra op muziek zet. Small Town Heroes maakt je deel van deze leefwereld en als je er eenmaal in zit kun je niet meer zonder. Small Town Heroes is een fascinerende plaat van een nog wat groter gegroeide band. Erwin Zijleman

avatar van Ducoz
Mooi plaatje. Wat voor Hendrik68

uilenei
Samen met The Delines - Colfax (2014) de plaat van het jaar, tot nu toe dan

avatar van AOVV
Leuk album, maar gaandeweg begint het toch te slijten, en dat komt vooral doordat de songs wat teveel op elkaar lijken. Het is een beetje teveel van hetzelfde, vind ik. Jawel, mevrouw Segarra heeft een stem die de juiste snaar weet te raken, en ze heeft een bende geroutineerde muzikanten om zich heen verzameld, die prima folk, country, bluegrass en consorten speelt.

Omdat het uitstekend weg luistert, kan ook AOVV wel eens mild zijn; 3,5 sterren.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik ken Hurray For The Riff Raff tot nu toe alleen van het geweldige The Navigator (2017) waar veel meer Latin invloeden aanwezig zijn. Hier klinkt ze meer als Neil Young, Folk / Country / Americana / Bluegrass. Wel fijn subtiel muzikaal aangekleed.

Klinkt allemaal prima maar is wel even omschakelen.