Böhse Onkelz - Der Nette Mann (1984)

West-Duitsland
Rock / Punk
Label: Rock-o-Rama

1. Frankreich '84 (2:41)
  2. Fußball + Gewalt (3:24)
  3. Der Nette Mann (3:00)
  4. Deutschland (3:13)
  5. Singen und Tanzen (2:34)
  6. Mädchen (2:24)
  7. Tanz Auf Deinem Grab (2:16)
  8. Dr. Martens BeaT (2:07)
  9. Vereint (1:15)
  10. Freibier (3:28)
  11. Stolz (2:33)
  12. Freitag Nacht (2:25)
  13. Böhse Onkelz (2:37)
  14. Alkohol (2:23)
Leuk album.

Harald
Is het zielig en kortzichtig een band als rechts-extremistisch te begrijpen die deze regel zingen en hiervan nooit afstand genomen hebben?
"Ach du Jude altes Schwein / Mensch du gehörst ins Gas hinein"

Eerlijke muziek met hart en ziel, ogrub13? Ik schaam me voor 6 miljoen vermoorde joden dat zoiets op deze site mag staan! We houden alle van muziek maar muziek mag nooit een transportmiddel voor nazi-gedachten worden!

Father McKenzie
Groot gelijk!

handsome_devil
Het boeit me echt niet wat die gast zingt, het klinkt gewoon tof en wat ogrub al zegt, je hoort er inderdaad de bezieling in, zoals bij menig ander punk/hardcore/oi/whatever bandje.

Sheplays
Ze zingen inderdaad met grote bezieling in die clip.....

Goed dat hier wat meer achtergrondinformatie over de geschiedenis van de band wordt gepost. Ik luister wat duitse punkbands betreft graag naar die Ärzte en Toten Hosen maar ik wil wel weten waar ze over zingen.

Dat ogrub13 deze band de hemel in prijst is hier zijn goed recht, maar dan moet hij niet kinderachtig doen als er tegengeluid komt.

handsome_devil
Ik weet ook wel waar de teksten over gaan, voornamelijk verheerlijking van seks, geweld en alcohol en duidelijk wordt hoe trots ze op hun land zijn, maar ook al ben ik geen aanhanger van het extreem rechtse gedachtegoed, dit heeft geen invloed op mijn mening over de muziek.

Harald
Geen muziek op deze planeet kan zo leuk en mooi zijn dat ik deze wil beluisteren als dit de tekst is.

avatar van HammerHead
Volgens mij bereik je met je zogenaamde waarschuwingen eerder het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken; extra veel aandacht voor deze band namelijk. Mijn interesse is in elk geval gewekt.

handsome_devil
Haha inderdaad David. Ik ben ook dankzij de discussies bij zo'n beetje alle Onkelz albums wel benieuwd geworden naar de band.

avatar van HammerHead
Van de Duitse wikipedia (over het verbod op dit album in Duitsland):
Der Nette Mann verkaufte sich bis zum Verbot eher mäßig (laut Angaben der Bandbiografie rund 1000 Mal), verbreitete sich jedoch schnell in der Oi!-Szene. Erst nach dem Verbot wurde die breitere Öffentlichkeit auf das Album aufmerksam.

Dit effect dus.

Ik heb het eerste bericht verwijderd (en verdere tekst die daardoor niet meer relevant was weggehaald). De onwetende lezer zou daarop uit op kunnen maken dat H. hier fan van is, maar dat is dus zeker niet het geval.

Sheplays schreef:

Ik heb helemaal geen probleem met tegengeluid maar die moet wel gegrond zijn en niet uit de context gerukt zodat iedereen onmiddellijk denkt dit moet wel een rechts-extreme band zijn. Conclusies trekken uit onwetendheid is gewoon dom. De Onkelz hebben 2 rechts-extreme nummers gemaakt toen ze pubers van 16 waren. That's it en wordt door niemand ontkend.
Ze hebben trouwens geen EXTRA publiciteit nodig, ze zijn inmiddels gesplit en hebben al de nodige successen gekend (120.000 man bij het afscheidsconcert met eerbetonen door Motörhead, Pro-Pain, Rose Tattoo e.a., miljoenen albums verkocht.. dat zegt genoeg.

handsome_devil schreef:

Prima misschien weer een Onkelz-ziel erbij maar dat moet je zelf uitmaken natuurlijk

HammerHead schreef:

Klopt als een bus! Negatieve publiciteit is een goede interessewekker.

Harald
Ze hebben niet alleen twee rechts extreme songs gemaakt, het hele album is rechtsextrem en was in duitsland ook terecht verboden. Frankreich '84 is hun eerbetoon aan de duitse inval op Frankreich en Fussball + Gewalt een oproep voor geweld in de stadions en zo gaat het maar door.

Het album is 'onterecht' verboden geworden en helemaal verkeerd geïnterpreteerd geworden.

"Frankreich '84 is hun eerbetoon aan de duitse inval op Frankreich"...Bullshit! Het ging over het wereldkampioenschap voetbal in Frankrijk in 84

"Fussball + Gewalt een oproep voor geweld in de stadions en zo gaat het maar door"...Geweldverheerlijking?
Ik vraag me af hoe jij bijvoorbeeld een SLAYER-album zou interpreteren?????...als propaganda van het Nazisme, seriemoordenaars en ziekelijk gestoorden?

Harald schreef:

Klopt. Muziek moet sowieso geen middel zijn om politieke propaganda te voeren (zowel niet rechtse noch linkse).

Dat is ook niet het geval bij hun 16 andere albums! Als je er dan zelf een politieke kwestie van maakt tja..wat kan ik daarop zeggen?
De eerste LP van Skrewdriver 'All skrewed up' vind ik ook nog steeds super...die was volledig a-politisch. Daarna is het allemaal extreem geworden maar dat wil niet zeggen dat ik daarvoor die eerste LP ook als 'fout' moet gaan bestempelen.

Het is duidelijk dat jij je veel met politiek hebt bezig gehouden / bezig houdt en het moeilijk is om dat voor jezelf te houden (getuige daarvan dezelfde berichten die je bij elk Onkelz-album post)....je bent dan ook vrij kwistig met het woord 'Nazi'.

Muziek met hart en ziel maken? Ja dat hebben de Onkelz altijd gedaan. Ik weet wat het is om muziek te maken, niet enkel te luisteren.

Ik heb GEEN probleem als iemand er een andere mening op nahoud. Smaken verschillen nu eenmaal in de muziek...de ene vindt de nieuwe U2 2 punten waard en de ander geeft het misschien een 5, maar om nu bijvoorbeeld bij elk Bob Dylan album te gaan posten wat voor een communist ik hem niet vind is erover (naar mijn mening)

Harald
1984 folgte die Veröffentlichung des Albums Der Nette Mann bei Rock-O-Rama, das sich vom Punk- immer mehr zum Rechtsrock-Label entwickelte. Diese Platte wurde im September 1986 auf Grund neonazistischer, gewaltverherrlichender und sexistischer Inhalte von der Bundesprüfstelle für Jugendgefährdende Schriften (BPjS) indiziert. Dies geschah wegen zweier (laut Urteil[2] der BPjS) „tendenziell nationalsozialistischer“ bzw. die „Inhalte des Nationalsozialismus unreflektiert übernehmender“ Texte (Frankreich '84 und Böhse Onkelz), eines „pornografischen“ Textes (Mädchen) sowie wegen dreier extrem gewalttätiger Titel (Dr. Martens-Beat, Fußball und Gewalt und Der nette Mann). Kurze Zeit später folgte durch das Amtsgericht Brühl eine bundesweite Beschlagnahme, also ein Totalverbot auch für Erwachsene. Der Beschlagnahme-Beschluss ist mittlerweile verjährt. Auf diesem Album wurden auch nationalistische Lieder wie Stolz oder Deutschland aufgenommen, welche den Onkelz einen verstärkten Kultstatus in der Neonazi-Szene einbrachten

Iedereen moet zelf maar uitmaken wat hij of zij van deze band vindt (maar leer dan wel eerst de geschiedenis over deze band alvorens te oordelen en niet enkel afgaande op wat linkse partijgroeperingen / journalisten hierover geschreven hebben). Als iemand zijn fout toegeeft, zou je hem nog natrappen Harald. Jouw politieke achtergrond zegt veel, heel veel.

avatar van The Scientist
Goed.. discussie over muziek s.v.p. en niet over politieke achtergronden, als je dat wilt doe je dat maar via PM.

Hoe dom kun je zijn?

Je reageert op een bericht van meer dan 5 jaar geleden. User in kwestie is ook jaren niet meer actief.

avatar van stiefeljung
Harde punk uit de achterbuurten van Duitsland.

Ik ben fan punt uit....