Sam Smith - In the Lonely Hour (2014)

Pop / Soul
Label: Capitol

1. Money on My Mind (3:14)
  2. Good Thing (3:21)
  3. Stay with Me (2:53)
  4. Leave Your Lover (3:08)
  5. I'm Not the Only One (3:59)
  6. I've Told You Now (3:30)
  7. Like I Can (2:47)
  8. Life Support (2:53)
  9. Not in That Way (2:53)
  10. Lay Me Down (4:13)
  11. Restart * (3:53)
  12. Latch * (3:44)
  13. La La La * (3:39)
  14. Make It to Me * (2:44)
  15. Drowning Shadows * (4:13)
  16. Love Is a Losing Game * (2:57)
  17. Nirvana * (3:22)
  18. How Will I Know * (3:52)
  19. Omen [Acoustic] * (3:25)
  20. Latch [Live from Madison Square Garden] * (8:06)

met Disclosure

21. Stay with Me * (2:53)

met Mary J. Blige

22. I'm Not the Only One * (3:43)

met A$AP Rocky

23. Lay Me Down * (3:39)

met John Legend

avatar van musicman13
Helemaal klaar voor deze plaat. Een van de weinige R&B-artiesten waar ik de laatste tijd naar luister. Jammer dat we moeten wachten tot mei.

de man zijn stem is ontzettend sensueel.
latch van disclosure was al fantastisch. en jammer dat nirvana hier niet opstaat. want dat nummer heeft alles wat een popsong moet hebben, puur goud.

avatar van Booyo
26 mei, dat is nog lang wachten. Money on My Mind is een top plaat!

avatar van Lambchop
Lekkere stem hoor

avatar van Ralph.
Check hem ook even live bij Saturday Night Live.

Wat een stem. Live nog beter als op plaat?

avatar van superthijs
Dit was echt boven verwachting een heerlijk album! De EP's beloofde niet veel bijzonders, maar het is puur genieten met dit album op in de trein. Het boeide me vanmorgen niets dat ik vertraging had (:

avatar van Ralph.
Heerlijk album. Zeker de Deluxe Edition met:

11. "Restart" 3:52
12. "Latch" (Acoustic Version) 3:43
13. "La La La" (Naughty Boy featuring Sam Smith) 3:40
14. "Reminds Me of You" 3:14
15. "Make It to Me" 2:40

In UK staat het album op nummer 1 en in US gaat hij ook goed. 4 singles in de top 30.
Als ik hier zo kijk lijkt hij in Nederland nog niet zo populair te zijn.

avatar van Emile93
Heel aangenaam album!!! Sam's hoge stem past perfect bij de songs. Met een fijne afwisseling tussen rustige en meer uptempo nummers!

avatar van japser121
Doet me wat denken aan Tom Odell, een beetje hetzelfde soort melige piano nummers die wel lekker weg luisteren, maar niet een echt lange houdbaarheidsdatum hebben.
Meer uptempo singles als Money on My Mind hoor ik hier ook niet meteen terug (of dan misschien toch I'm Not The Only One en Like I Can). Sam Smith heeft hier op zijn debuut iets weg van een moderne crooner en dat gaat hem wel goed af.

avatar van Tha)Sven
Ik had wel wat beter verwacht. Vind met name de muzikale begeleiding wat simpel en kaal. Zijn stem is natuurlijk fantastisch, maar een memorabele beat of piano deuntje zit er niet tussen. Krappe vier sterren alsnog, omdat er een aantal heerlijke nummers opstaan maar ook voldoende niemendalletjes.

avatar van edje1969
Heerlijk album!!!! Voor mij tot nu toe beste album van 2014...

avatar van Shinobi
Meer gaan luisteren vanwege het prachtige 'Stay with Me'. Op zich ligt het album enigszins in het verlengde van dat nummer, al is de opzet van meeste nummers over het algemeen hetzelfde. Maar door enkele uptempo tracks wordt hier verscheidenheid in gebracht.

Overigens was ik alweer vergeten dat dit dezelfde man is achter 'La La La'. Dus ik keek ietwat verbaasd op toen ik deze voorbij hoorde komen.

3,5 Sterren.

avatar van lennon
Zonder twijfel kan deze man erg mooi zingen. Heeft een hoog bereik, en kan spelen met zijn stem.

Als ie uithaalt zit er een mooi rauw randje aan.

Mijn muziek is het verder niet, mijn vrouw brainwashed me er momenteel mee. Het is momenteel een "hot item" in de commerciële muziekwereld, en gezien zijn talent is dat volledig terecht.

Zijn stem is zijn sterke wapen, en dat hoor ik ook terug op het album, en dat is juist wat mij doet afhaken. Te veel tierelantijntjes om die stem maar zoveel mogelijk toontjes te laten zingen.. niet mijn ding.

Kijken of het een blijver is.

avatar van kemm
Eens je je verzoend hebt met het eenzijdige karakter van dit album (ballad na ballad), kan je eigenlijk niet ontkennen dat de nummers gewoon goed in elkaar zitten, helemaal op maat van zijn stem. Die vocale acrobatie zorgt ergens ook wel voor een frisse toets in de klassieke begeleiding. Daarin zit het verschil met iemand als Adele, die met haar stem nog verder kan reiken, maar daarin eerder gedirigeerd wordt dan spontaan uitbarst.

En jammer dat een nummer als Restart enkel op de Deluxe verschijnt, net de funky stomper die het album nodig heeft om de roes te doorbreken.

avatar van Reijersen
Sam Smith is al een grote meneer in het Verenigd Koninkrijk en door zijn stem te lenen voor verschillende hits is hij ook verder over de wereld steeds bekender aan het worden. Vooral door de wereldwijde superhit La La La met Naughty Boy heeft hij het te danken. Een eigen debuutalbum blijft dan natuurlijk ook niet uit, want als je succes hebt moet je zo snel mogelijk iets op plaat uit brengen om dit succes te consolideren. Daarom hierbij een recensie van Sam Smith’s debuutalbum In the Lonely Hour.

La La La en ook de eerste single Money on My Mind zijn nummers met een wat sneller tempo. Dansbaar, funky waar nodig. Dat karakteriseert nergens de rest van dit album. Dit album is eerder rustig, vol met ballads. Misschien wat eentonig, maar dan wel een soort van eentonig zonder vervelend te worden. Want naast dat het misschien wat dezelfde soort nummers zijn, zijn het stuk voor stuk wel nummers die uitstekend in elkaar gezet zijn. Dat zorgt ervoor dat de ballads (meestal) niet zeikerig worden en je bij het beluisteren van deze plaat nergens moe wordt van het aflatende tempo. Simpelweg gezegd luistert dit hele album gewoon heel makkelijk weg.
Hits voor de poplijsten, dat is het zeker en daar leent de stem van Sam Smith zich dan ook uitstekend voor. Of dit nu als feature is op danshitjes of in de rustige songs die zijn album maken. Dat bewijst maar eens te meer dat Sam Smith vocaal gezien een groot talent is. Dat hij vele stijlen aan kan en nergens de controle over zijn stem verliest. Misschien soms ietwat verzandend in stemakrobatiek, maar gelukkig zonder dat het echt een kunstje wordt. Een soort show off als zie mij eens goed zingen. Daar houdt Sam Smith zich gelukkig verre van. En dat is een groot gewin voor dit album. Misschien wat meer funky nummers tussendoor hadden me blijer gemaakt, maar er is echt helemaal niks mis met deze plaat.

(bron: Opus de Soul)

avatar van radio 538
I'm Not the Only One, wat een mooi geweldig nummer
Net als Stay with me, Life Support, Good thing, Not in That Way.

avatar van Mjuman
Dankzij de 5 minuten voor deze zanger bij de buistijd voor Lowlands kennis gemaakt en ik ben het album nu aan het 'uitchecken'.

Begrijp me niet verkeerd, het klinkt aardig, maar ik vind het een beetje de 'Docklands'-versie van soul - niet verkeerd, maar het doet 't goed in een modern appartement met uitzicht op de Thames, beetje de UK-versie van de Vinex-soul van Alain Clark die het goed doet in IJburg en Entrepot-dok.

Nergens gaat in mijn beleving écht het vuurtje branden, het is te beschaafd - al kan Sam wel aardig wat met zijn stem (counter- tenor af en toe).

avatar van Slowgaze
Haters gaan haten, maar ik vind dit wel echt een parel, een nogal gladde parel weliswaar, maar toch, een parel. Elk nummer is raak, en misschien zijn het op zich geen briljante liedjes, maar de uitvoering is fantastisch. Orkestraal arrangementen erbij, en dan verdorie die stem van Sam, die stem van Sam!

avatar van uffing
Ben ik nu de enige die als ik Stay With Me op de radio heb gehoord, de hele dag met Tom Petty's I Won't Back Down in het hoofd rondloopt? De vergelijking is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

avatar van andnino
Leuk album. Niet veel meer, maar ook niet veel minder. Voor het predikaat 'klassieker' moeten er toch net iets betere songs op staan. Stay With Me is van een redelijk hoog niveau, maar lang niet alle nummers halen die kwaliteit.

avatar van Emile93
Gisteren de deluxe versie van dit album besteld. Het is toch echt een lekker album hoor. Met als absoluut hoogtepunt: Leave Your Lover. Wat een fantastisch nummer is dat! Echt een pareltje!

lennon schreef:

Als ie uithaalt zit er een mooi rauw randje aan.

Kijken of het een blijver is.

Met je eens. Meer voor gillende bakvisjes. Kan natuurlijk zijn dat hij zich verder ontwikkeld, en wat serieuzere muziek maakt. Heb de hele cd geluisterd maar voor mij niets om wakker van te liggen. Wel goede stem. 2,0

avatar van Kos
Kos
I'm Not the Only One is eigenlijk de enige echt goede track wmb.

maxherman schreef:

Bakvisjes denk ik niet. De man is namelijk meer van de herenliefde en is daar open over, dus de bakvissen haken dan vaak wel af

Als kado voor mijn vrouw tickets voor vanavond (Vredenburg) gekocht.. moet dus wel mee Maar goed, zal geen straf zijn. Live kan de man het ook waarmaken heb ik al gezien.
Natuurlijk wel interessant om te zien in zo'n leuke zaal. Die is hij inmiddels al ontstegen qua aantal bezoekers, getuige de uitverkochte Hmh show in maart.

lennon schreef:

Oh OK, je hebt meer info over hem als ik zie ik al. Veel plezier bij het concert en laat weten hoe het was.

avatar van Shelter
verre van slecht, ik had een typisch pop mannetje verwacht zonder talent maar goed gebracht door marketing. Zijn stem is eigenlijk zoals James Blake maar nu met pop muziek en een licht soul randje.
Hij heeft zeker ook wat afgekeken van Merriweather.
stay With Me kende ik al en dat vind ik zelf een lekkere track vooral met het gospelachtige gedeelte.
Leave Your Lover is ook erg goed en vooral Im Not The Only One. Ive Told You Now is bijna vals in het refrein maar omdat hij binnen de lijntjes blijft is het eigenlijk juist wel mooi.
Eigenlijk de enige echte track die ik niet zo vind is de eerste. Doordat alles erg smooth klinkt en daardoor goed luisterbaar start ik op 4*, als de houdbaarheid minder is gaat er een 0,5 af.
Ik begin inmiddels bijna een pop liefhebber te worden, ik ben verbaasd over mijzelf

Slowgaze schreef:

Ik heb ook het idee dat sommige mensen dit gewoon moeten afkraken omdat het een "bekende act" is. Deze plaat heeft toch overduidelijk kwaliteit, je hoeft het niet geweldig te vinden maar als je dit tot de bodem af kraakt kan ik het niet echt serieus nemen lol

maxherman schreef:
Veel plezier bij het concert en laat weten hoe het was.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het gewoon goed was! De man is nog een beetje een "dooie" op het podium, maar kan werkelijk verschrikkelijk mooi zingen! Komt erg sympathiek over, en licht sommige nummers met leuke anekdotes toe. Mijn beeld is wel iets veranderd, en zo erg is het allemaal nog niet. Ondanks de grote aantallen (toch ) gillende jonge meisjes in het publiek.

avatar van Shelter
Das dan wel weer klote, hebje een gast die eigenlijk goed optreedt en dan heb je van die schreeuw meisjes om je heen..zou voor mij toch een behoorlijke smet zijn op het hele gebeuren.

Shelter schreef:

Ja, echt prettig is dat niet. Plus dat ik met plaatsvervangende schaamte daar stond, want wat gedragen die meisjes zich soms erg zeg.... En vervolgens denk ik: ik hoor hier niet... Maar muzikaal gezien was het echt ok! Zijn band is ook echt een leuk bandje.

Overigens gaat hij het titelnummer voor de nieuwe Bond film "Spectre" zingen.