Real Estate - Atlas (2014)

Rock / Pop
Label: Domino

1. Had to Hear (4:51)
  2. Past Lives (4:33)
  3. Talking Backwards (3:08)
  4. April’s Song (3:32)
  5. The Bend (5:12)
  6. Crime (3:16)
  7. Primitive (4:17)
  8. How Might I Live (2:29)
  9. Horizon (3:11)
  10. Navigator (3:34)
avatar van WoNa
Tot voor zeer kort kon ik heel weinig met Real Estate. Geen pit, liedjes gaan nergens naar toe voor mijn gevoel. Vanwege alle rave reviews voor Atlas ben ik blijven luisteren en ja, op een gegeven moment hoorde ik een hoop schoonheid in de nummers, maar blijf het geen geweldige plaat vinden. Het is goed gemaakt, lief en kent vele leuke overgangen. Aan de andere kant begint het tegen de tijd dat ik bij nummer 8 aankom wel erg te schuren van braafheid met pijn aan mijn tandglazuur tot gevolg. 'How might I live' had met een Nederlandse tekst van Pierre Kartner er overheen door Corry en de Rekels opgenomen kunnen worden. Daar gaat Real Estate een vreselijke ondergrens door. Conclusie: mooi, maar er ontbreekt hier en daar gewoon peper op de juiste plaatsen. Mijn advies: zet 'Rivers & coastlines: the ride' van het Belgische TMGS nog eens op. De hemelse toeters! en wel goede samenzang

Voor het volledige verslag kun je hier terecht op de site van WoNo Magazine.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mijn eerste kennismaking met Real Estate bevalt goed, lekkere gitaarmuziek met ( voorlopig ) Talking Backwards als hoogtepunt.
Johnny Marr gitaargeluid met Stone Roses vocalen is het eerste wat me te binnenschiet als ik dit hoor.

avatar van Cor
Cor
Sprankelende lenteplaat, qua geluid dan. Klinkt lekker, maar ook een beetje eenvormig. Zelfde gitaargeluid en door vaak zo'n midtempo licht percussiesausje onder. Daardoor trekt de spanning een beetje uit de plaat van een band die zoals gezegd wel een eigen geluid heeft.

avatar van paddy pipedown
Mooi melancholisch, zomers plaatje.
Liedjes zijn in orde.
Doet me aan The Stone Roses denken soms.

avatar van Lambchop
Waarom ik destijds een 3 sterren heb gegeven is mij een raadsel. Deze band verdiend meer.

avatar van Oldfart
Hoe groot is de kans dat deze band is beinvloedt door the Feelies?
Komen in ieder geval bieden uit New Jersey.
De afstand tussen Ridgewood (Real Estate) en Haledon ( Feelies) is 8,1 kilometer.
Als ik het zo beluister is er in ieder geval meer dan alleen een geografische overeenkomst.

De zang is hier een stuk braver, maar het instrumentale gedeelte kent zeker overeenkomsten met de latere albums van the Feelies.
De gelaagde opbouw in de gitaarpartijen bijvoorbeeld.
Groot verschil is de ritmesectie. die is bij de Feelies complexer.

Ze zijn zeker nog niet op hetzelfde niveau, komt over als een beetje Feelies ' Light' , maar het is zeker aangenaam.
Wellicht dat bij vaker beluisteren er ook van groei spake zal zijn.
Vooralsnog een 3,5.

avatar van sportlife
Lambchop schreef:
Ik kom bijna drie jaar later, na de zoveelste beluistering, tot dezelfde conclusie. Waar zat ik met mijn gedachten om dit slechts 3 sterren te geven. Is een album dat ik nog steeds regelmatig afspeel.