Black Math schreef:
De beste cd van de beste flamenco gitarist ter wereld.
Op Paco de Lucia is er vanuit de flamenco wereld vaak kritiek, omdat hij flamenco vaak mixt met andere stijlen als jazz en omdat hij vaak een basgitarist laat opdraven wat helemaal uit de boze schijnt te zijn.
Klopt wel, al is die kritiek ondertussen wel verstomd en is de zogenaamde Flamenco Nuevo, waarin nieuwe instrumenten en andere genres worden geïncorporeerd, een volwaardige zijtak van de flamenco geworden. De Lucia en zijn maatje Camaron de la Isla zijn hiervan zowat de voornaamste exponenten. Bovendien heeft De Lucia (net als Camaron) meer dan zijn sporen verdient met de echte, pure, traditionele flamenco (ze groeiden ermee op en speelden enkel traditioneel aan het begin van hun carriere - en ook deze opname is tradtionele flamenco).
De flamenco-aficionados zijn erg beschermend over hun traditie, maar eigenlijk is dit denken met oogkleppen (genre Bob Dylan die electrisch ging). De reden dat er in de oorspronkelijke flamenco geen bas zat is eenvoudigweg omdat het instrument nog niet was uitgevonden, klaar. Zo'n bas kan de gitarist(en) toch ook gewoon meer vrijheid geven. En de cajon (percussie-instrument), die (o.a.?) De Lucia na zijn reizen in Zuid-Amerika importeerde wordt nu zeer frequent gebruikt in flamenco, past er gewoon ook erg goed bij.
Ironisch genoeg wordt De Lucia ondertussen tot de flamenco-grootsten gerekend mede omdat hij iets kon toevoegen aan de traditie en niet enkel de gekende paden bleef bewandelen. Naast artistiek geslaagd zorgde het immers voor een hele schare nieuwe fans in binnen en buitenland én hernieuwde interesse in de flamenco-traditie.