The Fatima Mansions - Valhalla Avenue (1991)

Ierland
Label: Radioactive

1. Evil Man (4:11)
  2. Something Bad (3:04)
  3. Valhalla Avenue (3:19)
  4. 1000% (3:58)
  5. North Atlantic Wind (4:45)
  6. Purple Window (4:37)
  7. Go Home Bible Mike (3:40)
  8. Perfumes of Paradise (3:03)
  9. Greyhair (4:26)
  10. C^7 / Breakfast with Bandog (3:30)
  11. Ray of Hope, Hoe of Rape (4:16)
  12. Be Dead (2:05)
  13. Blues for Ceaucescu * (6:09)
  14. Only Losers Take the Bus (Dump the Dead) * (3:00)
  15. Stigmata * (3:05)
  16. Shiny Happy People * (3:13)
  17. Hive * (2:55)
  18. Behind the Moon * (3:47)
avatar van andré
Eindelijk staat ie op de site, want zo'n geweldig album mag hier niet ontbeken! Onstuimig album waarin zanger Cathal Coughlin aggressief om zich heen schopt tegen de toenmalige maatschappij. Vooral heersende godsdiensten ('Go Home Bible Mike') en hersenspoelende politici ('Blues For Ceaucescu') moeten het ontgelden. Ook REM krijgt er van langs middels een regelrechte verkrachting van hun hit 'Shiny Happy People'. Muzikale referenties zijn moeilijk, een kruising tussen The Fall en Nine Inch Nails heb ik wel eens gelezen, maar dat is het ook niet helemaal. Coughlin's ietwat galmende stem doet denken aan Ian McNabb.

Overigens heb ik gehoord dat ze destijds in Nederland in het voorprogramma van U2 stonden, en de anti-religieuze teksten bij veel christelijke U2-liefhebbers niet in goede aarde viel: 'This is a Song About Jesus, Do You Know This Motherfucker?'

Topplaat: 4*

avatar van andré
dix schreef:
Only loosers take the bus staat nog steeds in mijn audiogeheugen gegrift, en ik moet daar steeds aan denken als ik een Conexxion voorbij zie komen.

(blij dat er nog iemand is die dit geweldige album kent trouwens...)

avatar van dix
dix
oeps maar nou heb ik per abuis mijn eerste bericht weggedonderd ...

avatar van dix
dix
via via ben ik hier terechtgekomen en verhip, deze plaat heb ik ook in de kast staan.

wat ik me van de Fatima Mansions herinner is dat er op deze plaat wellicht iets té veel hooi op de vork wordt genomen. De plaat waaiert dan ook uit in verschillende stijlen. Hoogtepunten te over, maar na een uur ben je er wel even klaar mee.

Als referenties zouden ook Pere Ubu en Julian Cope genoemd kunnen worden, vergelijkbare alleskunners.

De single Only Loosers take the Bus staat nog altijd in mijn audiogeheugen gegrift, en ik moet daar steeds aan denken als ik een Conexxion voorbij zie komen.

Tomio
Zoals Viva Dead Ponies is dit album van The Fatima Mansions weer zeer gevarieerd in stijlen. Meerdere songs doen me denken aan The Birthday Party. Een nummer als Purple Window is weer helemaal in de stijl van Kichens Of Distinction. Ook meen ik flarden in de stijl van Laurie Anderson te herkennen! Het 13e t/m 18e nummer zijn later toegevoegd. Valhalla Avenue is een prachtalbum, dat goed paste in de jaren 90.