Frank Boeijen - Vaderland (1997)

Label: Columbia

1. Moeie Dame Uit Hue (4:29)
  2. Eenvoudige Man (5:13)
  3. Cowboys van Bali (3:41)
  4. Als Schelpen in het Zand (5:25)
  5. Weinig Is Niet Genoeg (3:29)
  6. Vrouw Neemt Afscheid (3:44)
  7. De Woede van de Armoede (4:33)
  8. Vaderland (6:31)
  9. Hey Mister (2:50)
  10. Darwin (4:56)
EVANSHEWSON
Biezonder warme en sfeervolle themaplaat is dit. Zéér aan te bevelen. Warm, levensbeschouwend, eigenwijs mooi. Pure klasse en vakmanschap!

Maar Parels voor de zwijnen, als je ziet dat de massa die Borsato maar blijft aanbidden...

Alleen al dààrom, als tegengif voor Borsato en konsoorten :

4.5 sterren ****1/2

Elvis Presley
De titelsong blijft wel het mooist wat mij betreft, hoewel ik ook verliefd ben op het openingsnummer. Mooi is dat al zijn broers en zussen meezingen in het achtergrondkoor bij het nummer "Als schelpen in het zand".

avatar van bertus99
het titlenummer vaderland is een alltime Boeijen klassieker. De woede van de armoede vind ik ook erg sterk, Cowboys van Bali vind ik echter een misser evenals Hey mister. Dus 3 sterren voor deze Boeijenproduktie

Father McKenzie
Naast Wilde Bloemen tochwel de meest sfeervolle Boeijen plaat, denk ik, ik vind de plaat héél geslaagd!

bikkel
Prachtig vertellend album van een oprecht muzikant/schrijver.
Lijkt op een mooie manier in elkaar over te gaan.Je kunt je echt verplaatsen in het land waar Boeijen zich bevond.Prachtig zijn het treffende Schelpen in het zand,De woede van de armoede en het meeslepende Vaderland.
Ik ben altijd wat meer gecharmeerd van de langzamere stukken dan de uptempo songs van hem.Hij heeft meer de stem voor het balladachtige.
In zijn geheel een heel geslaagde plaat.Muzikaal zit het ook razend knap in elkaar.Het scheelt dan ook dat je Rens v.der Zalm aan boord heb.Die haalt overal muziek uit.

avatar van bertus99
Je hebt wel gelijk Bikkel. Deze plaat verdient meer dan de drie sterren die ik gaf. 3,5 wordt het nu. jammer toch van dat vreselijke cowboys van Bali wat ik voor Boeijen eigenlijk erg plat vind

Geweldigenoten
Even wennen na het sublieme 'De Ontmoeting'. Toen ik dit album voor het eerst hoorde dacht ik: "Frank, ben je de weg kwijtgeraakt". Na een aantal draaibeurten viel het kwartje en begon ik de schoonheid van de songs in te zien. Wel qua beoordeling een magere 3,5.

avatar van bertus99
Vaderland is wel een echte klassieker. Prachtig nummer !
De woede van de armoede vind ik ook erg goed.
Dit neemt niet weg dat het een wat minder Frank Boeijen-album is. Wat echter nog altijd meer kwaliteit betekent dan vele andere nederlandstalige artiesten die zelf wel eens een nummertje proberen te schrijven. Ik noem maar geen namen.

Father McKenzie
bikkel schreef:
Prachtig vertellend album van een oprecht muzikant/schrijver.

Zoals je zegt; muzikaal zit dit razend knap in elkaar, dat vind ik er ook van, ik blijf dit voorlopig zijn mooiste worp vinden, maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik zijn twee recentste nog niet gehoord heb. Maar daar komt verandering in, Beaster gaat me die bezorgen, waarvoor vast bij voorbaat dank!

avatar van Twinpeaks
Uitstekend album van Boeijen .Jammer van de misperen Cowboys van Bali en Hey Mister anders was dit zondermeer een 5 sterrenplaat geweest.De woede van de Armoede en Vaderland zijn echt magistraal en muzikaal is de sfeer zo perfect gevangen,dat je je in Azie waant.Mooie beschouwing van zijn reizen door dat werelddeel en kennelijk een reis die hem veel inspiratie opleverde.4 sterren voor dit pareltje.

Twinpeaks schreef:

Dat zijn ook precies mijn topnummers, en de misperen heb ik ook hetzelfde. Twinpeaks

heel mooi ook één van mijn favo albums vooral darwin en schelpen in het zand vind ik heel erg mooi de tijd wanneer zijn ouders overlijden en de reis naar azie, wat Twinpeaks zegt dit is een pareltje hellemaal mee eens

avatar van lennon
Wat een prachtalbum is dit!

Heerlijke muziek, mooie teksten, een juweeltje voor de Nederlandse muziek!

Halfje verhoogd!!

avatar van Depeche4ever
Wat een sfeer en wat een prachtige songs!
Vaderland zou het nieuwe volkslied moeten zijn!

Hey Mister had van mij trouwens niet gehoeven

Depeche4ever schreef:

Vaderland zou het nieuwe volkslied moeten zijn!
Idd! prachtig nummer!

avatar van Nicolage Rico
Elvis Presley schreef:

Zeker mooi. Dat gevoel hadden ze toen hun vader overleed; "als schelpen in het zand."

avatar van Supersid
Na een korte aanpassingsperiode gestaag gestegen richting viersterrenstatus. Het elders hier verguisde "Cowboys van Bali" vind ik een geweldig lekker nummer, en nergens duikt hij onder de norm. Toch ook nog een pluim voor "Eenvoudige Man"...

avatar van bikkel2
Mooi album. Tijdje al niet meer gehoord. Treffende sfeer. Voor mij wel het bewijs dat Frank Boeijen zonder zijn groep ook tot geweldige dingen in staat is gebleken.

avatar van brandos
Ik had destijds wel wat parallellen met Boeijen; vader overleden, (huwelijks-)reis naar Indonesië. Desondanks heb ik de plaat weinig meer gedraaid, hij is misschien ook te particulier (en te wisselvallig) om als 'klassiek' album de geschiedenis in te gaan. Hoewel de sound goed is, maar dat is eigenlijk altijd wel zo bij Boeijen. 'Vaderland' blijft natuurlijk met de jaren staan als een huis.

avatar van BlauweVla
Een broeierig album van Frank Boeijen. Het is een muzikale reis. Ik weet nog dat hij toen dit album uitkwam iets vertelde in de trant van, dat de elektrische gitaar te agressief is voor sommige nummers... Daar begreep ik toen niks van, maar nu gelukkig wel. Dit is een prachtig organisch klinkende plaat zonder die elektrische gitaar. Het laat horen welke stijl vol klasse Boeijen opging, dat hij tot aan de dag van vandaag volhoudt.