Radar Men from the Moon - Strange Wave Galore (2014)

Label: Fuzz Club

1. Surrealist Appearance (5:37)
  2. Reverie (3:33)
  3. Strange Wave Galore (5:56)
  4. The Sweet Confusion (5:48)
  5. Lautrèmont (3:10)
  6. Opaque (5:09)
  7. What the Lightning Said (6:53)
avatar van Don Cappuccino
Deze plaat is inmiddels te streamen via het blog van Incubate.

avatar van laboomzaa
En op luisterpaal..

avatar van crosskip
Zonde dat ie zo kort is

avatar van Bartjeking
Mooi zeg! Mooie toevoeging aan de Nederlandse muziekscene deze helden uit Eindhoven.

avatar van pet
pet
Bij Eindhoven denk ik aan PSV, Philips, de Effenaar en rock. Op een of andere manier heeft Eindhoven namelijk iets met het stevigere rock-geweld. Motorpsycho kan bijvoorbeeld bijna geen tour doen zonder naar de Effenaar te komen en heeft er zelfs in de buurt een paar nummers op genomen. Ook veel Nederlandse bands die van het stevigere werk houden komen uit deze regio. Een daarvan is Radar Men From The Moon. Een trio dat een mix maakt tussen space-rock en stoner, en sinds kort een nieuw album uit heeft. Hun derde alweer trouwens.

Deze keer geen opmerkingen over de zanger / zangeres. Die is er namelijk niet. Het album is geheel instrumentaal en dat verveelt geen moment. Vooral door de afwisselende ritmes en het goede gitaarspel blijft het hele album spannend. Ook fijn dat het ene moment de gitaar eerder lieflijk klinkt om vervolgens te ontaarden in een goede bak met herrie. En dat allemaal zonder ergens geforceerd te klinken. Hierbij helpt het dat de nummers relatief kort zijn. Het langste nummer duurt net geen 7 minuten, een unicum in dit genre. Het gesoleer blijft beperkt waardoor alle nummers 'kort' en bondig overkomen. Vol vaart gespeeld, veel afwisseling en meer een 'stoner' geluid dan 'echte' space rock. Voor mij absoluut een plus punt! Op sommige momenten doet het met wel wat denken aan een Amplifier of Pelican, wat zeker geen slechte referenties zijn.

Ja mensen, ik ben hier enthousiast over. Goede melodie, lekker afwisselende nummers die ook nog eens lekker bondig zijn. Geen overdreven solo's of andere geforceerde kunsten, maar gewoon goede liedjes spelen. En dat gaat de heren bijzonder goed af. Aangezien dit alweer hun derde album is, heb ik weer wat nieuws te ontdekken de komende dagen!

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van midnight boom
Over de grens zijn de Eindhovense psychrockers van Radar Men From The Moon (RMFTM) erg geliefd. Zo kreeg het trio erkenning in onder meer Griekenland, Servië en Oostenrijk met hun succesvolle tournee van vorig jaar. Ondertussen werkte de band in hoog tempo aan nieuw materiaal. Voordat de tour in juni 2013 van start ging, lag de opvolger van de tweede plaat Echo Forerver (2012) al op de plank. De band wilde voor Strange Wave Galore graag af van het stonerrock-etiket en slaagt daarin met verve dankzij de intrede van uiteenlopende genres als shoegaze, desertrock, noise en zelfs metal.

En bam. Wat een ervaring is Strange Wave Galore geworden zeg. Een ervaring van het overweldigende soort waarbij galmende feedback bij vlagen zo hard klinkt dat je trommelvliezen er haast van gaan wapperen terwijl flink opgejaagde, groovy riffs je mee de diepte van drukke, meeslepende jams in nemen. In die diepte klinken de stampende bassen van Jan-Titus Verkuijlen en in effecten ondergedompelde gitaarpartijen van Glenn Peeters. Neen, zoals je leest is Strange Wave Galore niet de meest gezellige plaat die je je kunt bedenken. RMFTM doet hier meer dan ooit denken aan Godspeed You! Black Emperor of A Place To Burry Strangers en zelfs een beetje aan Kyuss. Dat alles in een bijna beangstigend claustrofobisch productie waarbij psychedelische, SF synthesizers je om de oren vliegen.

Knap is hoe RMFTM zonder ook maar één woord zang gedurende 7 nummers een monsterlijke spanningsboog creëert. Het geheel zoemt, galmt en knarst. Misschien dat het opzwepende, constant van tempo en vorm veranderende titelstuk er nog wel het meeste inhakt. Maar zo nu en dan, zoals in gedeeltes van bijvoorbeeld 'Surrealist Appearance' of 'Opaque', wordt er even gas terug genomen en is er ruimte voor luchtigere en wat meer retro-achtige stukken die zelfs voorzichtig richting elektronica neigen. Maar juist wanneer er even wat ruimte is om te ademen, pakt Radar Men From The Moon dikwijls extra hard terug.

Je leest het: Strange Wave Galore is wat je noemt een trip. Een dynamische en overrompelende gitaartrip om precies te zijn. Maar deze plaat is bovenal een ervaring. Een ervaring waarbij de tijd door je vingers glipt tijdens het beluisteren. Ons advies luidt dan ook: onderga Strange Wave Galore zelf.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van crosskip
Eindhoven Rock City; stiekem heeft deze naam toch een flinke tijd op wat oudgedienden moeten teren. Natuurlijk kwam, zag en overwon The Devil’s Blood twee albums lang en waren er nog wat andere kleinere bands, maar verder dreigde Eindhoven toch wat achterop te raken. Maar daar is toch gelukkig een band welke de andere bijnaam van Lampegat weer eer aan doet: Radar Men From The Moon (ja gewoon de hele naam, fuck de afkorting als je zo’n toffe bandnaam hebt) komen na twee jaar met hun opvolger van het al zeer sterke Echo Forever en maken de verwachten volledig waar.

Op het vorige album was er al een soort van eigen sound te ontdekken, maar desondanks hebben ze besloten om hun sound eigenlijk volledig om te gooien. De lange spacende trips van Echo Forever zijn omgeruild voor strakke mix van stoner en noiserock met hier en daar een vleugje shoegaze. Opvallend in dit geluid zijn ook de verrassend avontuurlijke baspartijen. Het levert een uit duizenden herkenbare sound, wat razendknap is in dezeer dichtbevolkt ‘Roadburn scene’, waar de bands de laatste jaren steeds meer over elkaar heen lijken te duikelen. Razendknap dus om juist hier nog boven het maaiveld uit te kunnen steken.

Het album is met net 36 minuten na hedendaagse maatstaven ook best te kort te noemen, maar ligt eigenlijk ook de sterkte van het album. De kortere puntige nummers zitten vol afwisseling en zorgen voor een zeer gestroomlijnde luisterervaring van het album. De verslavingsfactor is hoog en juist door de korte speeltijd is het album dan ook zeer uitnodigend om nog maar eens op te zetten. Live maken de Radarmannen het dan ook nog eens helemaal waar en zijn ze alweer druk bezig met het uitproberen van nieuw materiaal. 4,5* voor deze geweldige plaat en dat ze maar gauw weer een nieuwe uitbrengen.

avatar van bonothecat
Uit het topic 20 stemmen mijlpaal gehaald. Prachtig album wat ik tot nu toe ten onrechte aan mij voorbij heb laten gaan.