Sivert Høyem - Endless Love (2014)

Noorwegen
Label: Warner Bros.

1. Endless Love (4:12)
  2. Enigma Machine (4:28)
  3. Handsome Savior (3:42)
  4. Inner Vision (5:02)
  5. Free as a Bird / Chained to the Sky (2:32)
  6. Little Angel (5:24)
  7. Wat Tyler (4:19)
  8. Görlitzer Park (6:00)
  9. At Our Evening Table (4:18)
  10. Ride on Sisters (4:25)
avatar van Musico Pinjo
Nieuw album recent aangekondigd, het wachten kan beginnen. De eerste single Inner Vision klinkt veelbelovend!!

avatar van Tha)Sven
Sivert kan nimmer teleurstellen.

avatar van chevy93
Inderdaad. Jammer alleen van die rare hoes.

avatar van Musico Pinjo
Klinkt allemaal goed tot nu toe!! Nadruk lijkt meer op Sivert's voordracht te liggen en niet zoveel als het vorige album op "rockband"-sound.

avatar van Justinx
Ik hoop eigenlijk niet dat het weer zo'n enorm lange plaat wordt. Ik kan mijn aandacht er gewoon niet bijhouden.

avatar van Mctijn
Madrugada was geniaal. Sivert solo is erg sterk. Live een van de betere artiesten van het moment.
Benieuwd naar deze plaat! Handsome Savior is niet de plaat waar ik op zat te wachten....Inner Vision is dat wel, topnummer!

avatar van Madjack71
...dit is een album waar ik wel benieuwd naar ben, zeker na het zien van Inner Vision.

avatar van Musico Pinjo
Eerste luisterbeurt gehad en vind de twee "singles" er nog het meest bovenuit steken. Het kan de komende luisterbeurten nog veranderen maar het is allemaal wat vlak. Nergens slecht maar ook geen uitschieters. Bij elke nieuwe plaat van Sivert was ik altijd direct enthousiast na een eerste luisterbeurt, deze keer lijkt het wat vlak allemaal. Kan nog veranderen uiteraard....

avatar van Mr. B
Deze heb ik ook net binnen gehaald, zou wel jammer zijn een tegenvallende Sivert
Vanavond eens rustig voor gaan zitten!

avatar van Musico Pinjo
Ben benieuwd wat je er van vind Mr. B. Tegenvallen is misschien een groot woord, wat ik wel mis zijn de nummers waarvan je direct op het puntje van je stoel zit te luisteren. En dat ben ik van Sivert meestal wel gewend...

avatar van Mr. B
Ben er aan begonnen. Eerste nummer Endless Love komt al gelijk lekker bombastisch binnen, rock met een poprandje. Kreeg er een klein beetje een Depeche Mode gevoel bij, ik weet niet of dat bij de tweede luisterbeurt ook weer gebeurt.
Enigma Machine rustig mooi opgebouwd, heldere zang, lekker refrein met speelse muzikale begeleiding. Nummer is niet te lang, precies goed. Dan wordt het ineens herkenbaar door Handsome Savior, al een paar keer beluisterd natuurlijk, lekker orgeltje en een beetje gospel achtergrond koortje. Begint rustig en werkt naar een mooie climax. En dan zit je toch een beetje te wachten op Inner Vision. Instant klassieker, een beetje, hoe moet ik het noemen, tegendraadse zanglijn, mooie subtiel geluid van de bas en het samenspel met de piano. Zang is van ongekende kwaliteit, deze is wel van het kaliber puntje van je stoel.
Zo'n nummer als Free as a bird kan ik zeer waarderen, misschien niet zo spannend, maar heerlijk met de minimale begeleiding op gitaar. Zit nu dus redelijk snel op de helft van het album, tot nu toe wat meer één geheel als het vorige album, daardoor misschien iets minder spannend. Op naar de tweede helft.

Little Angel gaat door waar Free as a bird eindigde, alleen halverwege wordt er weer lekker bombastisch uitgepakt, duurt dan iets te lang naar het einde toe voor mijn gevoel. Wat Tyler begint lekker upbeat, een beetje punkie bijna. Lekker zwaar basgeluid en stuwende drum. Paar goede hooks en gaat bijna een beetje rockabilly verder, bevalt me goed dit nummer
Goerlitzer Park begint als een mooie ballad en blijft ook zo, ik wacht eigenlijk een beetje op een uitspatting door de dreiging die er bij dit nummer doorheen voelbaar is. En die komt er dus ook wel door het lichte gitaargeweld dat eindigt met rustige piano en met de stem van Sivert zijn we weer beland bij het begin.
Nog twee nummers te gaan, even dacht ik dat ik bij At our evening table Soulsavers had opstaan. Begint met net zo'n orgel. Mooi nummer.
Het laatste nummer Ride on sisters, klein nummer met minimalistische gitaarbegeleiding. En die stem blijft gewoon steengoed, hoog of laag, hij raakt ze allemaal. Halverwege het nummer groeit het nummer muzikaal met orgeltje erbij maar blijft kalm en wonderschoon. Heerlijke afsluiter.

Zoals gezegd dit album voelt voor mij meer als één geheel met een duidelijk begin en eind. Dat maakt het idd wat minder spannend en Inner Vision blijft het hoogtepunt van het album. Maar voor mij wel echt een goed album, dat voorlopig nog wel meerdere malen zal worden beluisterd. Doe er uw voordeel mee!

avatar van Musico Pinjo
Mooi geschreven Mr. B, dat doe je beter dan ik.
Toch leuk om te lezen hoe iemand anders deze plaat ervaart. Sivert kan toch weinig fout doen inderdaad. Dat Soulsavers stukje is wel frappant, dat had ik ook direct.

avatar van Mr. B
Is eigenlijk voor het eerst dat ik luister en gelijk schrijf wat ik hoor, was wel leuke ervaring.

avatar van Mr. B
Zo het gemiddelde schiet ineens omhoog!

Gewoon mooi, dat kan soms ook

avatar van Musico Pinjo
Haha aERodynamIC het begint er op te lijken dat ik wat vroeg met mijn conclusies ben geweest. Had gedacht misschien meer omver geblazen te worden. Maar inderdaad, gewoon mooi. De nummers beginnen te groeien! Wat Tyler vind ik niet zo sterk, net als Ramona van Madrugada lijkt het erop dat Sivert altijd zo'n soort nummer per plaat aanhoudt. De rest begint te beklijven en ook naar vier sterren te neigen....

avatar van Mr. B
Kijk dat gaat de goede kant op en geef Wat Tyler ook nog een kansje, die ronkt zo lekker.

avatar van Mctijn
Görlitzer Park is ook goed zeg! Prima plaat weer van Sivert

avatar van Fathead
Ik weet dat je dit natuurlijk nooit met Madrugada moet vergelijken, maar je doet het toch altijd. En dan is deze plaat toch een beetje saai, een beetje gewoontjes. Niet slecht, zeker niet, maar het mist venijn. Misschien komt dat ook omdat ik niet bekend ben met zijn overige solowerk.

Prijsnummers zijn wat mij betreft Little Angel en, inderdaad, Görlitzer Park. Maar sowieso zakt hij bij geen enkel nummer door een ondergrens. Dat is met zijn stem ook nauwelijks mogelijk...

avatar van pet
pet
Sivert Hoyem horen we eigenlijk allemaal te kennen. Hij was de zanger van Madrugada, misschien wel een van de beste bands uit de jaren '00. In ieder geval totdat Robert Buras (de gitarist) zelfmoord pleegde en men besloot de band op te heffen. Toen hij nog in Madrugada zong had hij al twee solo-albums uit gebracht, en daardoor is de beste man alweer toe aan zijn 5e solo album.

En zijn stem blijft me iedere keer weer verbazen. Misschien wel de allermooiste stem in de hedendaagse muziek. Diep, warm en met zo veel gevoel. En die stem komt over in zowel de hardere als de langzamere nummers. Een andere verbazing is het begin van het album. Dit lijkt zo van Madrugada af te komen namelijk. Dreigend, opzwepend, lichtelijk bombastisch. Zeker een goed begin. In Handsome Savior zit een heerlijk gospel-koortje wat het hele nummer naar een andere dimensie tilt. En absolute prijsnummer is voor mij Wat Tyler. Dreigend, enorm opzwepend, goed gitaarwerk. Zeker een van de betere nummers die Sivert Hoyem voort heeft gebracht. Ook in de rest van het album blijft het niveau bijzonder hoog. Goeie nummers, op momenten dat het te duister lijkt te worden zit er een licht-puntje in de vorm van een vrolijk nummer waardoor het album nergens te zwaar en moeilijk wordt.

Al met al vind ik dit het beste solo-album van Sivert. Maar wat ik vooral blijf houden bij een solo-album is het gevoel dat ik iets mis. En dat is in dit geval makkelijk in 1 naam te vangen: Robert Buras. Daarom voorzie ik eigenlijk ook dat met dit album hetzelfde gaat gebeuren als de vorigen. Als ik zin heb in Sivert Hoyem, pak ik een Madrugada album, niet een solo-album. Hoe onterecht dat ook mag zijn. Al is het alleen maar vanwege Wat Tyler.

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van muziekobsessie
iedereen heeft t altijd maar over dat "heilige" bandje madrugada...nou heb ze keertje gezien en vond ze oersaai...eerste album weggedaan omdat die mij begon te vervelen.. sivert links laten liggen en dan nu ineens hoor ik dit album 10x beter dan madrugada....dit heeft kloten. dit is gedurfd....dit is echt mooi!

beatcluster
Gisteren zag ik een akoestisch optreden van hem bij Velvet Delft. Wat een stem! Ik heb de cd gekocht en laten signeren, en ik heb er uiteraard geen spijt van. Wat ik wel eerlijk moet bekennen, is dat ik hem akoestisch met enkel zijn gitaar en stem veel beter vind klinken dan de versies op de plaat.

avatar van Harribo
Ik heb vorige week het optreden van hem in de kleine zaal van de Oosterpoort gezien.
Verschrikkelijk. Was ook jaren geleden bij het optreden van hem in Vera en dat was super.
Maar dit optreden, het geluid was te hard (waarom tikje niet zachter doen?) maar vooral de afstemming van het geluid was niet ok; de gitaren overstemden zijn stem steeds en als hij harder zong, werd het schel aan de oren. En dan in een kleine zaal daar kan je moeilijk afstand nemen van de muziek.

Dit album zelf vind ik overigens tot nu geloof ik de beste van hem omdat er ook wat andere nummers op staan. Free as a bird vind ik heel mooi.

avatar van WoNa
Wat moet iemand na Madrugada? Dat vroeg ik me al een aantal jaren af. Een van de allermooiste concerten ooit, pure magie. Was 't in de Melkweg in 2002? Zelden heb ik een band mooier, ingetogener en puur magisch zien spelen als daar. Alle concerten daarna waren beukpartijen in vergelijking met die avond.

Wat zo iemand moet, is luisteren naar Endless love. Høyem komt naar mijn mening voor het eerst sinds 2007 in de buurt van het niveau van Madrugada en zijn stem blijft zijn stem. Er staan een paar parels op dit album, die me nu al dierbaar zijn. Dit album gaat alleen maar groeien.

Wo.

Hier staat het hele verhaal op de site van WoNo Magazine.

avatar van bommel
Ja, Sivert en Madrugada. Het valt niet mee om dat los van elkaar te zien.
Iedere keer als ik Sivert solo hoor dan meen ik iets te missen.
De stem van Sivert blijft natuurlijk prachtig.
Maar bij Madrugada leek diezelfde stem iets beter tot zijn recht te komen.

avatar van Madjack71
..sluit mij aan bij de mening van bommel. ..slechte platen levert Hoyem solo ook niet af ..zang, composities en muzikaal dik in orde. ..alleen het gegeven dat Hoyem en Madrugada moelijk los van elkaar te horen zijn, geeft aan dat Hoyem het niet echt lukt om zich los te maken van die verbintenis in zijn solo werk. ..edoch het levert tot nu toe aangename albums op en dat is zekers ook de moeite waard. ..een extra vermelding is toch wel de donkere meeslepende power van Gorlitzer Park.