Free - Heartbreaker (1973)

Label: Island

1. Wishing Well (3:43)
  2. Come Together in the Morning (4:43)
  3. Travellin' in Style (4:02)
  4. Heartbreaker (6:15)
  5. Muddy Water (4:18)
  6. Common Mortal Man (4:10)
  7. Easy on My Soul (3:47)
  8. Seven Angels (5:03)
avatar van lennert
Laatste album van een marathon die me veel moois heeft opgeleverd. Wishing Well is wat mij betreft nog steeds een van de ultieme Free-tracks en verdient veel meer succes dan All Right Now. Travellin' In Style is helaas wel oersaai. Interessant is wel hoe Common Mortal Man een weergaloze track is en ook nog eens compleet van de hand van nieuwkomer Bundrick. Ik hoorde er even een Bad Company-vibe in, maar Rodgers blijkt geen noot geschreven te hebben van dat nummer. Easy On My Soul en Seven Angels zijn ook beiden erg sterke tracks en het eerdere Heartbreaker mag ook zeker niet onvernoemd blijven. Zodoende een beduidend sterker album dan zijn voorganger, wat grappig is als je bedenkt dat er van een echte band hier allang geen sprake meer was (Kossoff die iets meer dan de helft speelt).

Free was een fijne band. Geen band die ik hard op de voorgrond aanzet, maar eentje die prima functioneert op de achtergrond en beduidend interessanter en rauwer dan het toch beduidend gladdere Bad Company. Jammer dat ze in annalen der muziekgeschiedenis toch wat onderbelicht zijn. Ik heb weer wat albums aan te schaffen in ieder geval!

Eindstand:
5. Tons Of Sobs 4*
6. Free At Last 3.5*
Gemiddelde score: 4*

avatar van RuudC
Het is erg jammer dat de band zo geëindigd. Ik denk dat Free best ver had kunnen komen. Op dit album hoor je de kwaliteiten weer een beetje terugkomen, maar het is niet genoeg om deze plaat aan te willen schaffen. Wishing Well is natuurlijk een leuke opener. Misschien wel het beste nummer van Wishing Well als er wat meer uit gehaald was. De uitgebluste indruk bespeur ik hier helaas ook weer. Ik denk dat Paul Rodgers al behoorlijk bezig was met Bad Company. Wat dat betreft is het een goede overgangsplaat. Easy On My Soul valt me nog in positieve zin op, vanwege het prachtige pianospel, maar verder had Free nooit van het bluespad moeten stappen.

Eindstand:
1. Free 4,5*